Kpez 0 Postad 17 April , 2010 Hej, har en Shark 24 från 79 med grönaktiga fläckar här och va på gelcoaten. Jag putsade på ganska kraftigt på ett ställe med autosol och misstänker att jag tog lite för mycket av felcoaten men det blev endast en liten förbättring. Sen prövade jag på ett liknande ställe i aktern där fläcken var mindre kraftik och fick bort den helt, dock endast då jag putsade på rejält där också. Fläckarna har ingen regelbundet mönster, det är mer som blemmor här och där, nån som vet vad get beror på och om man kan göra något år det? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 April , 2010 Lite bilder skulle nog underlätta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 19 April , 2010 Jag har gått loss med Water Line Cleaner från Jotun, sedan Boat Wash från Jotun. Har funkat bra, fast jag hade ju bara en pissgul nyans på fribord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kpez 0 Postad 25 April , 2010 Sådär, var nere vid båten idag och tog en bild på hur det ser ut, över hela båten finns det mer eller mindre sådana här gröna områden, dem går inte bort även om man vattenslipar ner ytan en bra bit. Någon som vet vad det kan vara? Edit: Nehe bilden kom inte med, men la upp den här här. Senast ändrad av Kpez | 25 april 2010 | 21:43 Senast ändrad av Kpez | 25 april 2010 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 25 April , 2010 Aha! Jo det där är är en kamouflagemålning så att du kan smyga förbi andra båtar i lovart på kappseglingar utan att bli upptäckt! :-D Nädå, ärligt talat - min båt såg ut ungefär sådär när jag köpte den, fast vitflammig. Det visade sig att båten var/hade varit omlackad med en nyans som inte stämde riktigt med originalgelcoaten och tidigare ägare hade polerat igenom färgen. Receptet blev omlackning i mitt fall, men det behöver inte alls vara samma orsak på din båt, men kolla om det kan vara så. Annars är nog receptet ordentlig rengöring enligt inlägg ovan och/eller polering, sök i forumet (...sök på autosol eller abralon, två olika metoder). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 26 April , 2010 Med tanke på att flammigheten är så utspridd tror jag som Peter att gelcoatlagret har blivit tunt med många års polering. Det gröna du ser är polyesterplasten som lyser igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser