Riro 115 Postad 17 April , 2010 Någon som vet var man hittar verktyg för att hålla emot när man skruvar fast bordsgenonföringar? Vad är bäst att täta runt genomföringen med (Sika)? /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 17 April , 2010 Hej Robin. Jag bytte alla mina genomföringar förra året. Jag kapade av kragen med vinkelslip och tog en handslägga med en rörstump emellan och slog in genomföringarna. Sedan rengjorde jag alla ytor med sandpapper och tvättade med aceton.De nya genomföringarna kräver att man antingen är två eller tar kompisen Gaffa till hjälp. Lägg överdrivet mycket Sika Flex 221 eller 291 på genomföringen. Lirka in den utan att skruva för mycket på den. När den sitter på plats så ska det ha kommit massa som pressats ut bakom kragen mot skrovet. Torka bort massan som sitter runt gängorna och montera ringen med handkraft. Låt limmet/fogen härda i 2dygn. Nu måste du hitta ett plattstål som passar i hålet på genomföringen och som fastnar på hullingarna innuti. Nu ska du dra fast ringen med plattstålet som mothåll. Lycka till ! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 17 April , 2010 Hej Robin Detta med att byta genomföringar kan du finna många trådar runt. Jag passade på att expoxilimma en glasfiberbit på insidan för att på en stabilare insfästning, har man tunt skrov känns det tryggare. Gör en sökning byta genomföringar här eller Sailguide så får du fram massor med tips. Vinkelslip kan behövas, Sika och handkraft gäller alltid, men gängtätning finns det olika skolor, lingarn för proffs, tejp för det som inte behöver justera bakåt och så Locktite användarna som jag tillhör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 April , 2010 Tack för era svar. Jag har sökt av och läst dom flesta av trådarna som handlar om detta. Tyvärr så får man många olika svar så det är svårt att veta vad som är bäst. De flesta menar att man ska låta sikan härda innan man slutdrar. Lästa också en tråd där någon frågat sikagubbarna på en mässa, och dom påstod att man ska slutdra på en gång då fogen inte överhuvudtaget ska rubbas efter härdning. Mitt problem är att då jag skulle byta ett par kulventiler så snurrade genomföringen med. Har kollat och på mina genomföringar verkar det sitta en packning mellan utsidan på skrovet och genomföringen. Kan vara därför som genomföringen snurrade med så lätt då den inte är limmad med sika. Detta tycker jag verkar vara en bra lösning, men har inte sett att såna packningar/O-ringar finns att få tag på. Tycker att saker ska vara demonterbara vid behov utan att behöva ta till vinkelslipen. Inom t.ex VVS, bilindustrin... så använder man O-ringar och packningar till system som jobbar under både högt tryck och med stora temperaturförändringar. Varför skulle inte detta fungera på en båt där förhållandena är betydligt snällare. Det kanske är så att Sika bjuder båtbranchen på julmiddag varje år? Ps Tycker Sika är en utmärkt produkt, men behöver därför inte vara bäst till allt. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 18 April , 2010 Ja du Robin, som jag sa finns det flera metoder till de olika momenten. Demontering: Genomföringen på bilden var 29 säsonger så den fick vinkelslipen ta. För två år sedan fick jag en frostsprängning på en självläns och då tog en bergskil som en medhjälpare höll fast med en stor skiftnyckel på utsidan. Värmde lite lätt med värmepistol så släppte Locktiten. Det g å r att trycka ut genomföringen med Sika men det beror lite på hur gott om plats man har på insidan att komma åt. Montering: Stryker epoxi runt hålet som får torka, acetontvätt och sen strycker jag Sika i hålet och på gängor samt fals. Trycker upp genomföringen och sen en sträng runt på insidan och sedan mutter på. Jag efterdrar inte som en del rekommenderar utan tycker att Sikas skall få limma fast mot mutterns yta. När detta härdat något dygn sätter jag på en mutter och sedan ventilen och då kör jag med Locktite gängtätning. Jag drar ventilen till botten och sedan backar jag till rätt läge och sedan motdrar jag muttern. Därefter känner jag att allt sitter som berg. Jag förstår att du tycker O-ringar skulle vara smidigt, men saken är ju den att genomföringen skall vara limmad i skrovet. När man drar i spaken vill ju genomföringen vridas. Inom VVS sitter det ju oftas ytterligare ett rör som håller ventilen på plats. Det finns givetvis andra fabrikat än just Sika, men inte lika spritt på den svenska marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 April , 2010 Tycker att din metod känns vettigast, att inte rubba en limmad fog sedan den härdat. Stryker du epoxi i hålet för att inte få vatteninträngning i skrovet? Bra idé att ha en extra mutter för att låsa ventilen med. Vilken loctite använder du? Hur hårt drar du genomföringen, för kung och fosterland eller så den inte rubbas så lätt? Planerar att byta samtliga genomföringar nästa år bara för att vara på den säkra sidan. Gillar vatten, bara det håller sig på rätt sida om skrovet. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 19 April , 2010 Hej Robin! Känner mig lite smickrad när du skriver din .... men de mesta har jag diskuterat fram med andra användare. Ja, när jag tog bort genomföringen första gången, slipade jag rent hålet från gammal sika och strök ett tunt lager epoxi runt, OM det skulle komma in vatten halva vägen utan att det syns inuti är det ju risk för frostsprängning, därför har jag denna spärr. Loctite 577 finns i Stockholm bl.a hos Flinks. När jag tryckt in genomföringen och satt på muttern, sätt på ventilen och låst med mothållsmuttern, drog jag med rörtång så den inte rubbas men inte mer. Sikan skall ju inte pressas ut helt. När det hela härdat plockar jag bort ventilen, lägger på Locktite, skruvar i botten och sedan tillbaka till rätt läge och låser fast. Skulle du får läckage senare i sjön kan man hålla emot i ventilen och dra lite till i nödfall med det har aldrig hänt mig. Har du rattventiler på din båt tycker jag du skall byta rubbet redan nu, det är förvänande att folk drar sig för detta jobb utan tycker det har ju fungerat i många år Är man noggran är det inga problem. Bör i Västerort om du vill ses. //Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser