gerjoh 1 Postad 16 April , 2010 Köpte en ny båt förra året och motorn var försedd med DEFA startspärr. På båtmässan i Göteborg pratade jag med en båtfirma och dom menade att det fanns oseriösa handlare som monterade startspärrar på ett icke fördelaktigt sätt. Jag blev lite fundersam. När snön smält och jag tagit fram min båt kollade jag monteringen av startspärren. Dröm om min förvåning. Den var monterad i befintligt system med vanliga klämhylsor. Dessutom har man använt felaktig diameter på hylsa (röd/blå). Färgen är anpassad för olika kabelareor. Den blå är för störrre kabelareor och glappade misstänkt!!!! Jag har min båt i sötvatten men jag kan tänka mig att vid bruk på västkusten skulle denna koppling inte hålla mer än ett par år. Skulle inte vilja sitta 20 Nm från kusten med en strejkande motor bara för att idioterna på firman inte gjort sitt jobb. Hade man använt klämhylsor med krympplast och smältlim hade jag inte reagerat men detta är under all kritik. Jag tog bort hylsorna och lödde ihop de tre anslutningarna och drog över krympslang. Jag skulle rekomendera alla med startspärr att kolla sina motorer och eventuellt åtgärda dessa. GAS Senast ändrad av gerjoh | 16 april 2010 | 21:23 Senast ändrad av gerjoh | 16 april 2010 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 April , 2010 Det känns ju lite konstigt att du varnar för en produkt när det snarare är en handlare du skulle varnat för? Jag har inget med Defa att göra men det känns inte som om de skall ha skit på ett offentligt forum (vilket man kan tolka rubriken som) för att en montör slarvar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 17 April , 2010 Jag kan bara hålla med dig. Överskriften kanske inte var vidare genomtänkt. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 17 April , 2010 Defa startspärr är det säkert inga fel på men bra att du varnar om sådant slarv vid monteringen. Har varit lite tveksam till att skaffa startspärr på motorn, just av den orsaken som nämns, att få stopp långt hemifrån. Riktigt amatörmässigt att använda felaktiga hylsor utan smältlim eller krympslang! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser