Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Peckaw

Backväxeln på Johnson 70 hk

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 70 hk -81. När jag ska lägga i backen hoppar växeln i men efter någon sekund är det som att motorn tappar greppet och hoppar till. Typ som att dreven hoppar öven varann en gång sedan går det fint. Jag har hört någon nämna att klutchen inte går i men vet inte vad det innebär. Jag antar att det är en justeringssak? Detta händer inte alltid men ibland. /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Clutchen fick inte ordentligt ingrepp så det hoppade över i tänderna. Det ska man se upp med till varje pris. När det kuggar ur o du gasar på lite så kommer det att runda hörnen i clutchens tänder o motsvarande i dreven. Blir dessa rundade eller sneda så kommer inte växeln att åka ur så fort man ger gas även vid rätt justerad växel. Jag vet inte hur själva växelföraren ser ut i Jonson motorer men är det som på de av andra fabrikat jag har sett att det finns 3 plana lägen på föraren så ska ju växeln vara så justerad att varje växel o friläge ligger på var o ett av dessa plan. Inte i fasen däremellan för då kan man få dessa problem o på kort tid förstöra såväl clutch som drev. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...