Peckaw 0 Postad 19 Augusti , 2004 Jag har en Johnson 70 hk -81. När jag ska lägga i backen hoppar växeln i men efter någon sekund är det som att motorn tappar greppet och hoppar till. Typ som att dreven hoppar öven varann en gång sedan går det fint. Jag har hört någon nämna att klutchen inte går i men vet inte vad det innebär. Jag antar att det är en justeringssak? Detta händer inte alltid men ibland. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 19 Augusti , 2004 Kan det helt enkelt vara så att kuggarna börjar bli slitna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peckaw 0 Postad 19 Augusti , 2004 Efter lite justering fungerar nu växlarna perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 19 Augusti , 2004 Clutchen fick inte ordentligt ingrepp så det hoppade över i tänderna. Det ska man se upp med till varje pris. När det kuggar ur o du gasar på lite så kommer det att runda hörnen i clutchens tänder o motsvarande i dreven. Blir dessa rundade eller sneda så kommer inte växeln att åka ur så fort man ger gas även vid rätt justerad växel. Jag vet inte hur själva växelföraren ser ut i Jonson motorer men är det som på de av andra fabrikat jag har sett att det finns 3 plana lägen på föraren så ska ju växeln vara så justerad att varje växel o friläge ligger på var o ett av dessa plan. Inte i fasen däremellan för då kan man få dessa problem o på kort tid förstöra såväl clutch som drev. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser