Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Mikx

Börja Segla

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt ny i seglarvärlden och vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har åkt en del motorbåt men vet inte mycket alls om segling. Jag tänkte höra om någon har några speciella 'komma igång' tips för segling.

Behöver jag någon särskild utrustning? Krävs det att jag ska gå någon kurs och ta certifikat eller så? Jag är 20 och har inte riktigt råd med egen segelbåt för tillfället - Vad finns det för alternativ då? Hade ni era egna båtar när ni började segla? Jag tycker att team-segling verkar jättehäftigt och skulle vara intresserad av att testa på det, men man vill ju inte sinka ner ett helt lag p.g.a ens okunskap.

Jag bor i Stockholm och har sett att det finns en rad olika klubbar här, men vet inte riktigt var jag ska söka mig!

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idé är att kolla med de klubbar som finns i din närhet och se om de har ungdomsseglingar. Här i Uppsala finns det flera båttyper man kan få låna om man är medlem och vi har dessutom organiserade träningsseglingar för ungdomar.

De brukar ha hunnit till instruktörsstadiet i din ålder men kan du bita i det sura äpplet så får du väl lära dig med småbarnen. Gjorde faktiskt precis så själv för 30 år sedan. Som 23-åring kajkade jag runt med 10-åringar i optimistjolle. Kul och lite typiskt mig som inte bryr mig om prestige.

KSSS vet jag har mycket aktiviteter för ungdomar men det är dyrt för vuxna att gå  med. Har du tur har de ungdomsrabatt (vi har det till 21)

Det är inte tokigt att gå med i någon klubb med tanke på framtida båtplats heller. Medlemstid = kötid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till oss seglare.

Det är inte så dumt att gå med i en klubb. Där finns det ofta jollar att låna när man går seglarskolan. Vi har ingen övre åldersgräns i våran seglarskola. Alla från 8 år & uppåt är välkomna. 

Annars kan man köpa en seglingsklar båt för mellan 5000 & 10 000:-, med motor.

Stortriss MK1 t.e.x. Inte någon superseglare men annars en kanonbåt. Liten, lätt, övernattningsbar, skaplig sittbrunn & ganska billig.

http://www.blocket.se/ostergotland/Stortriss_MK_1_26876072.htm?ca=12&w=2

Lycke te

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå med i en klubb! Chilla med seglarna så är du ute på sjön inom en vecka! Dom flesta seglare älskar att frälsa nya människor!
Personligen tycker jag att du ska vara lite vaksam kring tipsen på 5000 kronorsbåtar. Ofta är dom i bedrövligt skick med urblåsta segel och trasiga detaljer. Men okej! Är du händig och har gott om tid så! Fast det är klart! Det går att ramla på rena fynd också!
Ett tips är att sikta på en båt, typ, Stortriss för 15 000 och dela den med någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erat svar!

Har börjat kika runt lite nu på klubbar och dylikt!

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klubbar är som sagt bra.
Seglare har nästan alltid brist på gastar på klubbkappseglingarna och är man en trevlig prick brukar man kunna få mönstra på en båt. Det brukar röra sig om banor på en till två timmar, ett tiotal båtar av olika typ. Seglingarna körs ofta typ varje onsdagkväll eller så, brukar sitta anslag vid bryggorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...