Misil-1 5 Postad 15 April , 2010 Hej, jag ska lacka om friborden på min Stofidra och tänkte prova en sån där sträckfärg av fabrikat DoubleCoat. Har lackat med roller med lite olika fabrikat på andra båtar genom åren och resultatet har väl inte varit direkt strålande men ändå helt OK, tycker jag. Den här Double Coaten krymper något vid härdningen och ska ge ett helt slätt resultat, står det i skrytbrochyren, vi får väl se. Tänkte att det kan vara av intresse bland några i församlingen, så jag lägger ut lite bilder. Friborden är nu slipade med 120-papper och grundade med epoxyprimer som rollat med fin skumrulle i ett tunt lager. Nu ska primer slipas ned med 240-papper tills ytan blir jämn och fin. DoubleCoaten ska lackas vid en temp på minst 15 grader, 20 grader rekomenderas, vilket just nu är mitt största bekymmer. När solen skiner så blir det lätt 20-25 grader, men skrovet blir på tok för varmt. Så det gäller att pricka in början på några varma dagar och börja rolla innan solen står för högt. Fler bilder finns i mitt album Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 April , 2010 Tjena! Köp ett par mörkgröna billiga pressar på Biltema och släng ovanpå allting så slipper du växthuseffekten. Jag hade mörka pressar i mitt båthus i alla år utom det sista, rackarns var varmt det blev då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 15 April , 2010 Ja ska bli kul och följa. Jag ska lacka på en snobbrand med en färgen. Så...skriv gärna och berätta hur det går. Fin båt btw. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 19 April , 2010 Här är epoxyprimer nedslipad med 240-papper. För att få bort damm på ytan så duschade jad ytan med vatten och drog av med en gummiskrapa, allra sist så drog jag av ytan med klibbduk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 19 April , 2010 Färgen är rätt tunn men täcker bra, så det är tunna lager som gäller, om den inte ska rinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 19 April , 2010 Jag blev rätt nöjd och positivt överraskad av resultatet, nästan lika fint som i skrytbroshyren. Den mörkblå nyansen är helläcker och skiftar från nästan svart till djupt blå, beroende på hur ljuset faller. Om någon går i samma tankar så bestäm inte färg genom att titta på färgkarten på bildskärmen, utan beställ hem en riktig. Det skilljer hur mycke som hellst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 19 April , 2010 Min spegelbild, helt OK. Lacken alltså..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 April , 2010 Det ser riktigt, riktigt bra ut! Hur länge kunde du jobba med färgen? När var den genomtorr och färdigsträckt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 20 April , 2010 Ser bra ut,båten alltså.hehe. Blev ju jättesnygt det där. Nu blev man sugen på att kladda dit lite färg till snobbranden - Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 20 April , 2010 Tog inte tid, men det var absolut ingen stress 10-15 minuter innan färgen började härda och klibba. Ibland fick jag backa och dra bort nån liten rinning. Dammtorr var den efter ca 2 timmar. När jag började lacka var det ca 15 grader i huset och när jag var klar ca 25, vilket jag tror är perfekt. Då kan man rolla i lugn och ro utan stress. När jag var klar med rollningen var temperaturen uppe i 23-25 grader. Något som varit värdefullt för mej som amatör, är den support jag fått från importören. Den är riktigt bra. Jag mailade bilder och beskrev mitt projekt och fick tillbaka ett arbetschema och allehanda förslag/tips. Har även fått hjälp när jag ringt på tokiga tider. Nu är det minst 1 lager kvar, kanske 2 innan jag lägger ut en skrytbild igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 April , 2010 Mellanslipar man mellan strykningarna, eller är det pang på inom ett visst tidsintervall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 20 April , 2010 Mellanslip gäller. Jag våtslipar för att det biter bättre och minimera damm. Enl instruktionen ska det torrslipas pga färgen är mycket fuktkänslig, men jag tror inte det är något problem bara ytan får tid på sej att torka, Jag var ner till båten i 1 tim idag och mattslipade ena sidan. I morgon tar jag andra sidan, sen får det torka till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 21 April , 2010 Oj, vad snyggt ! Men, rollade du bara ? eller gick någon efter med pensel ? Och isåfall vilken typ av roller ? Blev rejält inspirerad eftersom jag planerar köpa en 23-fotare med fult skrov. Fair winds & calm seas , Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 21 April , 2010 Hittade deras utmärkta och informativa hemsida, och blev än mer entusiastisk. Och genast dök det upp fler (korkade?) frågor.....tex om man epoxiprimar hela skrovet , hur hittar man vattenlinjen igen ...antagligen en urdum fråga med ett löjligt enkelt svar, men jag har aldrig gjort detta så jag frågar ändå Fair winds, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 21 April , 2010 Jag gjorde en ganska djup rits med ett vässat bågfilsblad utmed vatten linjen, den syns nu som en mycket diskret linje. Annars så finns det andra trix. Stalltips: markera i för och akter var vattenlinjen ska vara så går det att återställa linjen. Kan beskriva det senare om intresse finns. Ingen efterstrykning, bara rolla med fin skumroller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 21 April , 2010 När du lade på epoxiprimern, var det sådan med lösningsmedel? I sådana fall, vad använde du för skumroller, den jag använde löste upp sig väldigt fort tycker jag men det beror kanske på att det var en billig från Jula. Man kan ju använda mohair men jag vill ju har ett slätt resultat. Annars ett mycket fint resultat! /frejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 21 April , 2010 Den här epoxyprimern innehåller lösningsmedel och rullarna är avsedda för den färgen. Dom är inte särskilt billiga, men blir ändå rätt sladdriga efter en 10-15 minuter och måste bytas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 21 April , 2010 När man slipat skrovet och ytan är jämn, utan skillnader i strukturen, typ att laminatet är blottat någonstans så finns det ingen anledning att lägga på epoxyprimer. Man kan mycket väl lägga primer bara på de ställen där sådana variationer i ytan finns, t.ex där man spacklat. Alla dom här frågorna har jag också ställt och fått svar från försäljaren, dom har en bra support. Senast ändrad av Misil-1 | 21 april 2010 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 24 April , 2010 Idag rollade jag på andra lagret och rsultatet blev helt perfekt. Ärligt talat så trodde jag inte att den där DoubleCoaten skulle bli så bra. Jag hade förväntat mej ett resultat nästan som sprutlackat, inte BÄTTRE än sprutlackat. Båtgrannens hund sket nästan på sej när den fick se sin egen spegelbild i skrovet. Den reste ragg morrade och nästan kröp ur båthuset Dagens bild pålacken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 24 April , 2010 Det blev fel bild här kommer dagens spegelbild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 24 April , 2010 Läskigt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 April , 2010 Vad blev kostnaden för ditt nya blänkande skrov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 26 April , 2010 Jag köpte allt jag behövde och lite till som jag behövde för lackningen från Hedbergs Industri. Epoxyprimer, lack, förtunning, avfettning,masktejp,slipduk,klibbduk.... Kostnad 4.775:- Tyvärr så räknade jag lite fel på ytan så jag köpte 2 liter blå DoubleCoat för mycket. Det gick åt 2 liter DoubleCoat blå till skrovet på Storfidran som är 25 fot löa. Det blev således 1.000:- kr onödig kostnad, plus att jag köpte lite annat smått som vax m.m Så om man tittar på verklig kostnad så blev det 3.250:-kr. Om någon vill köpa de 2 oöppnade burkarna DoubleCoat kontakta mej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 5 Maj , 2010 Jag vill se kort på skönheten när den ligger i sjön om det e´ ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 8 Maj , 2010 Nu är hon avtäckt , i morgon kommer en sjöbild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 8 Maj , 2010 En skrytbild till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 9 Maj , 2010 Rysligt fint! Grattis till ett mycket lyckat arbete! Hur många timmar tog det totalt? Jag borde göra något liknande på MAXI, men kan inte bestämma mig för vilken färg som skulle passa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 9 Maj , 2010 Jadu.Det där blev bra.Och du har all rätt att skryta lite. Bara modet att börja slipa på båten tycker jag är bra. Riktigt vackert. Hoppas jag ser dig i nån vik och får en kurs i modet att börja. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 10 Maj , 2010 Kalas snyggt blev det ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil-1 5 Postad 13 Maj , 2010 Nu ligger hon i sjön. Nu återstår att slipa, rubba och vaxa den övre halvan av båten. Gelcoten är översållad med mikrosprickor och kraftigt oxiderad. Det ser bra ut när det är nyslipat och vaxat, men risken är att det inte håller så länge. Det lutar åt att jag rollar den delen nästa vinter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser