Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
prototypjocke

TANKGIVARE MAXIM 26

Rekommendera Poster

Hallå.

Förra sensommaren bytte vi upp oss från en Albin 25 till en Maxim 26. Vi hann vara ute en vecka och känna lite på båten, men resan började inte bra!!! Vi tankade båten full med diesel, och då menar jag FULL. Någon tokfan hade glömmt två skruvar till tankgivarn. De resulterade i att den hade hoppat på sne i hålet, var på vi fyllde ca 25 liter diesel i skrovet. Jippi. Detta märkte vi efter ca en timma då de började stinka diesel. De stog 10cm diesel under bädden i akterruffen. Efter att vi fått panikankra och sugit upp all diesel med en svamp och en spann och fyllt alla kärl vi kunnat samla ihop i våran och resesälskapets båt och lagt allt i draggboxen fram (ca 12 PETflaskor och två 5L-dunkar) så var vi på väg igen. Vi var sura över stanken och ungarna var sura för vi fick tömma ut all dricka (inkl groggvirke) för att få tomflaskor. Nå väl de blev en lyckad semester iaf. Nu till mitt problem.

Vilket håll ska tankgivaren peka åt? Min givare är vit och har i gutningen ett mönster av en citronskiva. En av klyfterna e något större än dom andra. Vilket håll pekar den? Jag kan inte se ner i tanken åt vilket håll flotören pekar. Tänkte jag skulle slippa att släppa alla rör och slangar och ta bort insp-luckan. Har någon en Maxim ståendes där de går att förklara åt vilket håll givaren ska sitta? Kanske har någon en bättre ide.

Hoppas på bättre semester i år.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till båten imorn.. jag tar med mig kameran så kanske jag kan lägga upp en bild imorn kväll.

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har hållit på att påla en ny kaj på klubben idag,tanken var att jag skulle greja lite i båten efter det. Men jag lyckades gå igenom isen och bli blöt Förvånad.. Så jag blev så kall att jag inte stannade till i båten efteråt..Så tyvärr ingen bild idag..Få se om jag åker ner imorgon..Givaren borde väl sitta antingen framåt eller bakåt..Kan du inte känna efter med en svetstråd eller nått så att inget är ivägen?? Tror inte att jag har en vit givare heller..

Råkade ut nästan för samma sak första gången jag tankade upp fullt men i mittfall var det manluckan som var dåligt åtskruvad efter förra ägarens tankrengörning.Fick dock inte ut lika mycket utan bara ett par liter,men ett otyg med lukten var det..

/andreas

Tänkte på en annan grej, på min förra båt så var inte hålindelningen för skruvarna jämt fördelade så den passade bara åt 2 håll har jag för mig,men det kan ju ha varit en hybrid eller så minns jag helt fel...det är ju några år sen...

Senast ändrad av guzzlon | 17 april 2010 | 19:21

Senast ändrad av guzzlon | 17 april 2010 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu varit ute i båten en sväng och joxat. Nu sitter givaren snett framåt höger. De bör gå. De sitter två skvakpskott och två stigarrör som ställer till de. Om den krånglar nu så e de när tanken e nästan full. De viktigaste e att tanken e tät. De e den nu. Har provtryckt. Får nog skruva isär tanken nästa år, bla för rengörning. Hoppas de inte blir för många projekt till nästa år utan att jag hinner med de.

Om någon e sugen så stick gärna ner en kanera och ta ett kort. Kul att se hur andra har de.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade faktiskt en vit givare jag med.Min sitter med anslutninsstiftens platta sida snett fram emot ratten.Stora klyftan pekar då snett bakåt mot rodret typ.

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Att rengöra tanken har vi framför oss, någon gång...

Vad är det som gäller då; ut genom skottet i akterruffen, går det fysiskt och hur jädrans skitit blir det?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Vad är det som gäller då; ut genom skottet i akterruffen, går det fysiskt och hur jädrans skitit blir det?

Mvh

TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Mvh

TMC

Tjena! Jag kommer oxå att rengöra tanken vid nästa upptagning. (ht 2015) Vet ej hur den sitter i den båt, men jag kommer bli tvungen att såga upp en inspektions lucka i midcabin för att lossa tanken. (Två bultar håller tanken i framkant) // :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...