Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Dykarn

Finns Sundancer skrovdelar i SE (plastdetaljer mm) ?

Rekommendera Poster

Jo, det är så att jag har några smådetaljer som fattas eller är defekta på / i båten, och har försökt få tag i dessa via några lokala båthandlare, men ingen är intresserad av att hjälpa till (för lite stålar det rör sig om ?).

Det måste väl vara nåt företag som kan fixa fram lite plastdetaljer och liknande till denna typ av båt ? Försöker bl.a. få tag på lysrör 110V och några sådana där små plastvred som håller fast rutorna på insidan av båten, samma med myggnäten...skall man bli tvungen att söka med lykta i US ?

Har varit inne på searay's nätsida o kollat i spare parts listorna, och där finns ju det mesta, men vill gärna kunna handla detta på hemmaplan.

Om någon känner till något svenskt företag som kan fixa sådana här saker så tipsa gärna !

Är dessutom lite sugen på att inskaffa en sån där förlängd badbrygga till min 270 DA, dock ej för priset som uppstår vid privatimport från US. Någon som har en och vill sälja ??

En annan sak: Har små funderingar att installera mindre högtalare (4-6) någonstans i främre delen av cockpit, dvs kring förarplatsen, men på babordssidan sitter ju ryggstödet så vart sjutton skall man montera dessa ? Har högtalare i aktre delen på originalplatsen (jag gillar musik). Vill helst inte täcka sikten från vindrutan, men har klurat på att bygga små platta lådor att kila in mellan vindruta o rufftak. Ingen bra lösning dock. Någon som har likadan båt med bra lösning ?

Tacksam för bra svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vilket företag som är generalagent för Searay här i Sverige. De kan ta hem saker till dig. Om det så är en liten plastknopp.

Rodins Marin i Uddevalla är generalagetn för Fourswinns Sverige, och de tar i alla fall hem allt som jag behövt, lite pinsamt när jag skule beställa en liten plastlåda. kostade 300 SEK.

Borde var rätt nautrligt även att Seayrays svenska ombud kan ta hem sådana saker till dig. Men säg för gud skull att du inte impoertera båten själv, om du nu har gjort det? Hört att de är kinkiga på detta. Om de skulle ställa frågan vill säga?

Kolla Searys hemsida efter någon som säljer märket i Sverige.

Lycka till
mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas på SeaRay center stockholm har varit grymt trevlig och grymt hjälpsamma.. kan varmt rekomendera dom/han.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Ray center i Stockholm har en hel del och kan beställa.

Men vissa saker kan vara otroligt dyra där. Jag har hört flera bekanta berätta om priser som man inte tror är sanna.

Så det kanske kan vara värt att beställa från USA om det är mindre saker som man kan skicka. Typ beslag och plastmodeller.  (kanske kan Östersjökompaniet ha beslag och dylikt, men inte orginal iof).

Appropå högtalare kanske det kan vara en idee att försöka hitta några små kub högtalare, vilka iof täcker lite sikt men om man hittar små nog kanske det kan fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Ray center i Stockholm har en hel del och kan beställa.

Men vissa saker kan vara otroligt dyra där. Jag har hört flera bekanta berätta om priser som man inte tror är sanna.

Så det kanske kan vara värt att beställa från USA om det är mindre saker som man kan skicka. Typ beslag och plastmodeller.  (kanske kan Östersjökompaniet ha beslag och dylikt, men inte orginal iof).

Appropå högtalare kanske det kan vara en idee att försöka hitta några små kub högtalare, vilka iof täcker lite sikt men om man hittar små nog kanske det kan fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goddagens.

Tack för era svar.

Har för mig att det var just searay sthlm jag kontaktade för något år sedan (inte helt säker, så dömer ej ut dem) då jag var ute efter lite smådetaljer mm, men det var stört omöjligt att fixa något då iaf oavsett vilka det var jag talade med.

Båten var för gammal osv (mitten av 90-talet) hette det, fanns ej i lager längre bla bla...

Kan väl vara värt att göra ett nytt försök iaf ska prova ringa dem igen.

Borde väl finnas någon annan som redan fått tag på grejer som dessa till en lite äldre båt av seray fabrikat som kan förtälja var o hur isf ?

Beträffande högtalarkuberna, så är det väl typ som jag klurat på redan, men då gör jag nog hellre några egna som passar bättre på plats. Tack för ideer, andra välkomnas !

Ingen som har en förlängd badbrygga till 270 ligger o skramlar till övers...(swim platform) ?

Ha en trevlig dag !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer få samma svar om du kontaktar Sea Ray i USA. Har försökt köpa delar ett flertal gånger när man vart men när båten vart mer än ca fem år så har det vart kört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ta kontakt med Niklas på Sea Ray Center i Sthlm!

Han håller på och bygger upp ett reservdelslager och hjälper även folk med privatimport!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goddagens.

Tack för tipsen, skall ta kontakt med searay center och höra vad de säger !

Återkommer om jag kommer ihåg det med resultaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj.

Tog kontakt med Sea Ray center i veckan och det var som ni tipsade om - de hade vissa delar, men inte allt tyvärr. Fick i vilket fall mkt bra bemötande från dem oavsett om det handlade om smådelar = mkt positivt !

Sedan kan man väl ha olika åsikter om prisnivåerna. Helt klart finns stålar att spara om man har tillgång till lite maskiner o ej har tummen mitt i handen.

Någon som kan tipsa om vart man vänder sig för att finna en varmhall med el för båtförvaring till vintern (där man kan pyssla över vintern, och göra allt det man ej hinner på våren) ?

Tänker mest på websidor osv för att få kontakt med uthyrare, kollat hemnet, blocket mm.

Gäller östergötland.

Installerade nya JBL burkar i ruffen häromveckan = kalasljud :)

Söker fortfarande swim platform till min 270 (extern badbrygga), någon som har ?

mvh

d

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...