Sjobergs_Bygg 0 Postad 15 April , 2010 Hur ofta byter ni bäljar på era volvo penta drev? Volvo penta tycker att man ska byta vartannat år? Är detta nödvändigt eller nått de tycker för att tjäna pengar. Är samma med olja och impeller som ska bytas varje år, vilket jag tycker onödigt om man nu inte kör väldigt mkt. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2010 Drevbälg. vartannat år, och kollas noga innan sjösättning. Avgasbälg; vad händer egentligen om den går sönder? Då pyser det på lite fel ställen, men inget mera. Kan bytas när den går sönder. Olja? Fräsch nybytt olja i motor och drev inför vinterförvaring känns bra. Så vet man om det läckt in nåt under säsongen innan man ställer undan. Impeller; kanske inte varje år; men kollas noga. Problemet är inte att skruva dit en ny, problemet är bortfallna gummibitar som sätter sig på fel ställen i systemet med överhettning som följd.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DaddyCool_08 0 Postad 16 April , 2010 Om man väl har bort drevet för att byta knutbälgen, vilket man BÖR göra vartannat år oavsett mo man kör mycket eller lite.. Gummit torkar, så passar man på att byta avgasbälgen samtidigt så att man slipper plocka bort drevet igen för att byta den när den spricker... Impeller kan man också byta vartannat år om man inte kör väldigt mycket, men som sagt som alltid så gäller det ju att hålla koll på maskinen hur den mår/kylning osv... Allt är ju upp till dig själv, vill man bli stående våran korta sommarsäsong så behöver man ju inte byta så ofta... Jag ser det som garanti... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 16 April , 2010 Man behöver ju inte plocka bort drevet för att byta avgasbälgen. Fast när man ändå hållerpå med drevet är det ju inte så stor kostnad att byta den samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 17 April , 2010 Okej. vartannat år verkar vara de som gäller. Självklart är jag inte ute efter att bli stående en sommar för att man varit snål, utan vill bara veta om det verkligen är nödvändigt då de är ganska kostsamt speciellt då man har 2 drev. Vad det gäller drevolja så räcker det ju fint att lossa lite på bottenskruven för att se oljans kvalite. Och att inte vatten tagit sej in. Impellern är inget jobb att loss och förvara svalt under vintern och en kontroll varje år ser jag som ett måste. Men att byta den ser jag ingen anledning till. /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser