Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Saltoe31

Missfärgad Gelcoat -hur återställa den ?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har avlägsnat en del av bottenfärgen på skrovsidan. Den frilagda Gelcoaten har blivit missfärgad av en tidigare använd grön bottenfärg. Jag har provat med Autosol samt därefter Oxalsyra utan att det verkar hjälpa. Missfärgningen har väl gått in i gelcoaten.Hade den bara varit på ytan så vore det nog enklare.

Oxalsyra har jag blandat 1 del ca 8 delar vatten. Har provat att stryka på 3-4 ggr och väntat 5-10 minuter däremellan innan jag sköljt med vatten.

Någon som har tips på hur man kan få bort missfärgningen. Ska man fortsätta med oxalsyra och dra på många gånger i hopp om att det bleks lite varje gång.

Tacksam för förslag.

post-10011081-1394236310,3463_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle våtslipat, börja hyffsat grovt och gå på med finare, rubba sedan med riktig rubbing, inte autosol, självklart ska du köra med maskin. Sen kör du med någon lämplig lackrengöring och avslutar med vax.

Tänk på att slipa större än vad missfärgningen är för att slippa synliga gropar, kör med mediumhård polertrissa och lågt varvtal. Använd mycket vatten när du våtslipar så du inte kör torrt.

Viktigast av allt är att du slutar i tid så du inte kör ner gelcoaten för långt.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för dina tips. Att våtslipa är kanske det som gäller,men man är ju lite rädd för att gelcoaten är väldigt tunn,alternativt att den är missfärgad rakt igenom.

Vilken grovlek på våtslippapper tycker du jag ska börja med?

/RE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att rekommendera kornstorlek när man inte sett det själv.....kanske 800 eller om det inte vill sig 600. Använd slipkloss annars riskerar du att få ojämn slipning.

Du ska ta bort missfärgningen utan att skapa generalrepor utan bara rugga upp ytan annars får du det inte fint med rubbingen.

D>om få gånger jag bränt när jag polerat har jag våtslipat med gott resultat.

Du är rädd för att gå igenom gelcoaten!! Då har du slipat för mycket, har du otur får du inte bort all färg men jag tror att du kan få ett mycket bra resultat men som jag skrev i förra inlägget det gäller att sluta slipa i tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket vatten!

Du ska ha en mättad lösning, vilket innebär att när inte oxalsyran lösersig mer i vattnet då är den mättad.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...