J0nas 0 Postad 15 April , 2010 Vi har köpt in oss på en M-TECH 500 och kopplat in den till vår Garmin 4012, allt enligt instruktionerna. VHFen får information från plottern som den ska men hur vet vi om AIS-funktionen är inkopplad korrekt. Finns det något sätt att se i plottern om den har kontakt eller är det så att vi måste vänta på att en oljetanker ska passera. Och en annan fråga, hur långt ifrån ett fartyg som sänder AIS kan man vara för att få in informationen i plottern? Vi befinner oss nu nere i Tarifa, södra spanien på väg jorden runt så om ni vill kika hur det går för oss och få lite info om båten etc är ni välkomna att besöka vår hemsida: http://missinginaction.org/ Tacksam för svar /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 April , 2010 Har du bara mottagare? Då är det enklast att be grannbåten starta sin AIS då ska du kunna se den. Men det kan vara lite knepigt ibland då en fritidsbåt som legat på samma ställe länge blir ner prioriterat i systemet och då får du vänta tills det kommer ett stort fartyg. Om du även har sändare. Starta PCn surfa till www.marinetraffic.com och gå till det området du ligger i och se om du syns. Men om du inte ser några andra båtar alls i det området så har finns det inga landbaserade stationer som kan förse Marine Traffic med info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 15 April , 2010 Hmm... Ais? Har du en separat AIS-mottagare också som är inkopplad på plotterns andra com-port? M-tech 500 har ingen inbyggd AIS. Det finns någon enstaka VHF som har inbyggd AIS, men inte så vanligt ännu. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J0nas 0 Postad 15 April , 2010 Lady: Ja dessvärre har jag bara mottagare och hamnen jag ligger i nu är det inte så många båtar som seglas tyvärr så svårt att få kontakt med någon som har en AIS sändare. Lods: Jo jag vet att det är få VHFer som har AIS-mottagere men M-TECH 500 har det kika länkenhttp://www.benns.se/mt500-ais-vhf-p-17145-c-523.aspx spanade nämligen in den på båtmässan som var i stockholm för några veckor sedan då jag tog en snabb visit hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 15 April , 2010 Det står mycket riktigt att den har en inbyggd AIS mottagare på Benns hemsida, men tittar man på Safety marines hemsida står inget nämnt om AIS. http://www.safety-marine.co.uk/VHF-Radios-Navtex-&-AIS/VHF-Radios-and-Walkie-Talkies/P5946S68/M-Tech-MT500-Waterproof-DSC-VHF-Radio-NoManufacturer.htm Priset på £100 indikerar också att den inte innehåller någon AIS mottagare. Undrar om inte Benns har gjort en tabbe här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 15 April , 2010 Aha... Ny modell. Kollade få föregångaren. Letar själv efter kombinerad VHF o AIS. Skall kolla in mer om denna... Bra pris. En grej att kolla är att inställningar för Baudrate (överföringshastgheten) kan vara annorlunda för den komport som AIS-datat går på. De maualer jag kollat har 19200 eller 38000 för AIS och 4800 för positionsdata (DSC). Baudinställningar görs i GPS-setupen för resp comport. Skall ladda hem manualen för M-techen o kolla /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krajan 0 Postad 15 April , 2010 Jag måste nog hålla med om att det inte ser ut som om man kan hålla med Benn. Jag kollade in Mtech's webplats: http://www.m-techmarine.com/top.html Det är inte kul att känna sig lurad på ett bra köp så det känns tungt att behöva konstatera det broder Men har vi fel så säg till, för isåfall verkar det som ett bra köp *tummen upp* Senast ändrad av Krajan | 15 april 2010 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 15 April , 2010 Nu har jag kollat runt lite... Hittar ingenstans någon M.tech 500 med inbyggd AIS. Det närmaste jag hittar är att den har möjlighet till ATIS (Automatic Transmitter Identification System) som är någon form av automatisk identifiering när man går på europeiska kanaler. När du kopplade in VHF till GPS... kopplade du in en kabel för NMEA in och en för NMEA ut (DSC). I så fall har den inte AIS. AIS använder en separat sladd som kopplas in på GPS:ens andra comport. /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J0nas 0 Postad 16 April , 2010 Jag sitter med installations bruksanvisningen i min hand- det ligger med som en separat bruksansvisning ihop med VHF:en. MT-500 with built in AIS reciver, köpt på erlandssons brygga. Den koppplas in i plottern via NMEA 0183, kabeln från radion består av 4 sladdar, 2 för position från plottern till VHF (long, lat) sen antar jag att dom två återstående är till AIS- mottagaren- kopplat två kablar till plotterns nmea TX portar samt två till plotterns rx portar. Vi ligger en bra bit ifrån större sjöfartsleder så jag är ganska säker på att jag inte får in någon AIS signal just här, problemet ligger i att jag inte får någon form av bekräftelse från plottern på att den får signal från VHF:en, jag har heller ingen möjlighet att sända någon signal för att testa.... Jobbigt att montera in nåt man inte vet fungerar! //Daniel O Jonas www.missinginaction.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dejsa 1 Postad 16 April , 2010 Jag hittade också den här VHF:en på mässan och blev intresserad eftersom jag köpte just en M-Tech 500 förra året. Man ser ju ingen skillnad på den gamla modellen och är det är svårt att hitta info på Internet osv. Därför kontaktade jag generalagenten (som sitter i Norge) för några veckor sedan för att höra hur det ligger till. Mycket riktgt så har har den nya modellen (de som säljs nu) inbyggd AIS mottagare, i övrigt skilljer det INGET mellan modellerna som sålts tidigare och de som säljs idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aland 1 Postad 16 April , 2010 Jag har en Furuno RO 4800 med ais som jag har kopplat till garmin 3010 skärm. Jag får ingen information i plottret att det fungerar utan endast då jag får in ett fartyg med ais så får jag upp alla uppgifter om det. Räckvidden är ca 30 sjömil, med land ivägen, så signalen behöver tydligen inte vara så stark. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 17 April , 2010 Ah fan va kul att ni fått upp en hemsida nu!!! Ni verkar lite smått galna i sinnet men det gillar jag! Hoppas allt går bra och att ni snart kan påbörja er stora seglats! Mvh Andreas mehlin www.7hav.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 17 April , 2010 AIS är en bra grej men tänk på att om alla bara sitter med mottagare så försvinner ju lite av idén med det hela bortsett från de fartyg som är skyldiga att även sända ut AIS data. Vad jag menar är att alla vill se andra båtar men om ingen sänder AIS data ut finns ju inget att se! Så personligen installerade jag en transponder för att både synas och se. Dyrare, visst, men priserna börjar komma ner på en hygglig, (nåja), nivå nu.. Sen låter man transpondern stå på även när båten ligger förtöjd och vips har man ett dolt larm.. Finns flera sidor på nätet där man kan se sin egen båt med all data som position, fart, kurs osv.. Och detta fungerar även för klass B transponder.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 April , 2010 AIS det bästa som hänt efter GPSen. http://lasselundell.se/page3.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 17 April , 2010 Mycket bra sida Lasse som nog rätar ut frågetecknen för de som undrar/är intresserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J0nas 0 Postad 22 April , 2010 För allas vetskap lirar AIS:en nu, riktig nice info man får, tyvärr så verkar det som om vår antenn är lite från och till så den är lite oregelbunden. Tack alla för information. PS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
luftvapnet 1 Postad 22 April , 2010 Vad skoj att det funkar nu! Kryper själv omkring i skåpen för att reda ut hur jag ska få NMEA-signalerna till/från vår M-Tech att passa in i det befintliga trasslet. Men nu får det bli paus i elektronikarbetet, för seglena ska på, så det kan bli en tur i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser