Gaidin 298 Postad 15 April , 2010 Jag har lite teakplywood på en lucka som börjar bli risig, på andra sidan har någon snickrat ihop en trall-liknande anordning som även den börjar slitas ut. Nu är tanken att jag vill lägga nytt teak på tofter och luckor men jag vill inte skruva och få en massa hål, utan limma. Det är ju inga större ytor och allt är plant så jag tycker det borde funka. Vad limmar jag med? Hur gör man? Är det bara att limma dit teakbrädorna och sedan fylla på med nåtmassa eller är det annan magi inblandad? Det känns ungefär som att lägga ett klinkergolv, är det så enkelt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 April , 2010 Limma med sikaflex. Mycket sikaflex och sedan många tvingar eller stora tyngder som gör att det blir jämt. Är inte säker på att det blir så lätt att få det snyggt då det gäller att inte ribben glider. Ojämn nåtning är urfult. Ev kan du limma ribben med jämna mellanrum med trälim på en tunn skiva. Man skulle ju kunna tänka sig att skruva fast dom i skivan också så är man säkert på att det blir bra. Du kan ju göra färdigt den med nåtning och allt och sedan sätta den med sika enl ovan bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 16 April , 2010 Man kanske kan lägga ett snöre mellan ribborna för att behålla distansen på samma sätt som med klinker, det borde nog funka. Bra idé med en tunn platta under men jag tror det bygger för mycket då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 16 April , 2010 Använder du tunna ribbor, 6mm eller mindre, så kan du limma med epoxi. anledningen till att ribborna måste vara så tunna är rörelsen i träet. Tjocka ribbor rör sig för mycket för den oflexibla epoxin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 April , 2010 Det är väl snarare bredden som påverkas mest tjockleken har mindre betydelse. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 17 April , 2010 Jag limmade teaken på en 5-6mm plywoodskiva, före limmningen målade jag plywooden med biltemas primer så att den skulle bli vattentät. Förra ägaren till båten hade användt plywood under också, så teaken var ju färdigt i rätta måtten. Orsaken till mitt arbet var att nåtningen hade släppt, med följd av att teaken var helt rutten på några ställen och limmningen låssat. Nu återstår bara att limma fast skivorna i båten med sikaflex. Ribborna limmade jag med samma sikaflex (tror det var 291). Ribborna hade en utfräst del där nåten skulle ligga, så de gled ju inte under limmningen. Men man kan ju använda små plywood bitar mellan ribborna för att hindra glidandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 April , 2010 Tips är att innan du fyller nåten bottnar med något, t ex en tunn gummislang, bottningstejp eller annat så att du slipper att nåten spricker sfter kort tid. Den ska bara sitta fast i träet på sidorna, inte i botten för att kunna ta upp maximalt med rörelse, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 17 April , 2010 Hej. Ett fungerande sätt är att, Tvätta ALLA ytor med aceton först. Tvätta tills trasan inte längre blir brun av träet. Limma med Sika Flex 298 som du tandspacklar ut med en fixkamm på 4mm. Ta plastpåsar edl fyllda med sand som vikter under härdningstiden. Åtgången med 298an är 1,5-2 korvar á 600ml/m2 Nåtningen kan göras med ex Sika Flex 290DC med tillhörande primer. Tillse att nåten bara fäster i sidorna inte i botten. PVC tejp eller bottningslist är att föredra. En annan massa som funkar mycket bra och är primerfri är Sealine 100. Vänta minst i 3dygn innandu slipar. Efterbehandling/ytbehandling kan göras omg efter slipning. Jag tycker att Golden teak är toppen minst 3behandlingar. Lycka till! /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 19 April , 2010 Tackar extra för alla svaren. Vi får se hur resultatet blir om jag får tiden att fix det i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser