Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Seafl0wer

Obligatorisk registrering av fritidsbåtar ?

Rekommendera Poster

Hej! Dags för en tråd ang registrering av fritidsbåtar! Vad tycker ni på bryggan om detta? Vi har ju tidigare provat det men det togs ju bort av frihetsskäl. Men är det verkligen frihet att vissa ska kunna åka runt och anonymt förpesta tillvaron för andra? För frihet innebär ju även ett ansvar, eller hur! Och kanske spårbarheten av snodda båtar skulle öka en del .... visst kan man falskskylta även båtar, men skillnaden mot dagens anonymitet blir ju ganska väsentlig! Även ur sjösäkerhetssynpunkt kan det nog innebära vissa fördelar att tex snabbt kunna identifiera herrelösa båtar på sjön. Avigsidan är givetvis att det högst troligt kommer att tas ut en årlig registreringsavgift. Frågan är här hur frestande det är för politikerna att succesivt skapa en ny mjölkkossa till statens kassakista! Men om politikerna kan hålla avgiften på en rimligt låg nivå tror jag stenhårt på att återinföra båtregistret pga de många fördelarna det innebär. Vore kul att höra åsikter från bägge sidorna .. För eller Emot ? //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frihet

Hej Tror det bottnar lite i den svenska avundssjukan det där med båtregister...att spårbarheten av stulna båtar skulle öka är jag skeptisk till....allt går ju att ändra... Och varför skulle det registreras? Vad får vi båtägare tillbaka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är bara ytterligare ett försök till att driva in pengar av skattebetalnde Svensken. Bränslet vi förbrukar har en massa skatt. Om det förbrukas av en bil kan man hoppas att en del går till vägar. Vart går skatten för den del av bränsle som fritidsbåtar förbrukar? Fram för skattefritt båtägande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte har fel för mig gjordes väl registreringen frivillig mycket p.g.a. att det blev för dyrt för myndigheten.Det finns väl alltid en stor fara med registrering, det som kan komma efteråt beskattning.Ska jag ha lust att lägga båtskatt så ska vi också få något för pengarna. Då ska Sjöfartsverket få mycket större resurser att underhålla våra farvatten än de har nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte något större förtroende för skattmasen ser jag ... :-| Men jag tycker Stefan har en bra inställning, att pengarna givetvis måste användas så att de ger ett mervärde för båtlivet! Annars är det nog svårt att få acceptans för skatten. Att tro att svenska avunsjukan ligger bakom ideerna om registrering tycker jag är lite väl konspiratoriskt. Och visst låter det fint att båtlivet skall levas i full frihet utan inblandning från myndigheter .... men vem vill att man ska dra in all utmärkning, skrota alla gästhamnar, lägga ner sjöräddningen, dra in alla sjöpoliser mm mm mm .... så några kronor går redan idag tillbaka till båtlivet! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst No tax

Och visst låter det fint att båtlivet skall levas i full frihet utan inblandning från myndigheter .... men vem vill att man ska dra in all utmärkning, skrota alla gästhamnar, lägga ner sjöräddningen, dra in alla sjöpoliser mm mm mm .... så några kronor går redan idag tillbaka till båtlivet! Vilken gästhamn drivs med skattepengar? Sjöpolisen....säg inte att vi separat ska betala polisen nu oxå.... Tror ändå på att det är lite avundssjuka i botten på det här...din granne har finare båt...o du köper taxeringskalendern för o se vad han tjänar ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Hej! Det som talar för registrering (tycker jag) är att lagen om att god tro inte gäller längre. Så om man köper en stulen båt kan man bli av med den. Det mycket lättare att kontrollera ägaren till båten vid köp om det finns ett register. Det som finns nu är det gamla nedlagda frivilliga registret och den uppdateras inte längre. Det gör att när man frågar efter ägaren så kan det vara en gammal ägare som fortfarande finns registrerad som ägare. Däremot synpunkterna ovan om risk för båtskatt (som jag bedömmer vara hög) talar starkt emot ett register. Ett frivilligt som fungerar vore ju det bästa. Staten kan ju knappast besluta beskatta bara vissa båtägare. För i ett frivilligt register kan man ju inte avgöra hur många som inte är registrerade. /Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst uptodate

vadå inte uppdateras? Har det hänt nyligen då eller? För när jag köpte min båt så ändrade jag det, ca 3 år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att det är många som inte anmäler ny ägare till båtregistret och då faller ju alltihop.Är det dessutom så som Björn säger att registret inte uppdateras är det ju helt meningslöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

citat: ...din granne har finare båt...o du köper taxeringskalendern för o se vad han tjänar ... Tvärtom No tax, jag är överlycklig om jag råkar ha en granne med en riktigt maffig havskryssare (hade faktiskt det för 10 år sedan) för det innebär ju att jag har chans att få hänga med på några riktigt fina långturer utan att betala ... gratis är gott :lol: Så lägg ner snacket om svenska avundsjukan nu ... vem bryr sig! Jag här så nöjd med min lilla totalt statusbefriade styrpulpetare eftersom den passar mina syften helt perfekt! Och jag ser bara glädje i alla andra båtägare som funnit den båt som passar deras behov, oavsett storlek och statusvärde! Debatten ang registrering av fritidsbåtar ligger nog på ett annat plan, vilket övriga inlägg mer än väl bekräftar :-) Håller med Björn att en frivillig lösning vore väl det allra bästa .... men jag är tveksam till att den blir lika bra som en obligatorisk .... tyvär :-| mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst No tax

finns en frivillig lösning redan idag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De stora förlorarna med registrering eller annan allmän skattebetalning skulle nog bli vi båtägare som har sina båtar i mindre insjöar inåt landet. Tvivlar starkt på att Sjöfartsverket skulle underhålla våra farvatten :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra synpunkt sardaukar ! Dessa sjöar (typ Möckeln :-) borde nog vara undantagna, eftersom det inte finns något mervärde med en registering där, eftersom typ alla känner alla runt sjön ... och då är ju inte båten längre anonym vare sig den är registrerad eller ej! Men om en registrering kan verka hämmande mot stölder så kan det ju vara bra att ha sin båt reggad även i en insjö ;) Kommentar till No tax: Den frivilliga lösningen fungerar ju inte, eftersom det är endast ett fåtal som är lika seriösa som uptodate vid ett ägarbyte. Men kanske den frivilliga lösningen kan börja fungera om försäkringsbolagen tar sitt ansvar i frågan och gemensamt ställer krav på registrering av båten vid försäkringstillfället! ... kanske en lösning för att slippa statlig inblandning! ... men den kanske faller på någon integritetslagstiftning som förbjuder privata bolag att ha ett sådant register!? mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om försäkringar....har länge velat försäkra båten endast för stöld och skadegörelse, men finns den möjligheten? Eftersom jag ofta övermotoriserar mina båtar är det lite bortkastade pengar att försäkra för sjöskada :-|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du vill ha typ halvförsäkring för båt.Jag har aldrig sett det alternativet på de båtförsäkringar jag har tittat på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart bristande konkurrens mellan bolagen, och dom som sticker ut lär väl bli uppköpta av Moderna Försäkringar ... dom har ju köpt Atlantica nu oxå, så det lär väl bli kraftiga premiehöjningar i det bolaget dom närmaste åren! hmm .. egentligen borde vi starta en ny tråd där vi debatterare båtförsäkringar! Kan säkert bli hyfsat livat ;) //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fd sailor

Men hallå.. Det frivilliga båtregistert lades ner den 31dec 2003. detta enl ´SSF hemsida. så förnv finns det inget fungerande register. Visst det finns för och nackdelar med allt ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha skatt på båtar och fartyg skulle förstöra hela sommaren. men jag tror knappast att det skulle kunna bli det. men man skulle inte bli förvånad. för det första hur skulle den vara upplagd? skall någon kontrollera hur länge just DU har din båt i sjön osv. sen bensinen på sjömackar går väl under samma skattklass som bilbensinen dvs. till vägar och sådant. jag har fortfarande kvar Registrerings Beteckningen i bogen på min ombyggda fiskebåt. SFNI 8059.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om politikerna någonsin försöker lägga avgift på båtar är jag helt säker på att så gott som alla här på bryggan vägrar. Något måste ju få vara avgiftsfritt i detta land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! steg ett är väl ändå att KBV skall kunna få borda båtar och kontrollera nykterhet osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK ... men om man säger att tex försäkringsbolagen ålades att fixa ett gemensamt register och ställa som krav att man märkte båten med detta nummer för att få teckna en försäkring ... hur låter det då! Själva skattedelen kan man nog ifrågasätta, men varför gynnas båtlivet av att alla åker omkring helt anonyma på sjön. Jag tror fortfarande att det skulle visas lite mer hänsyn i vissa lägen om båten är identifierbar! Men visst, det finns för och nackdelar och jag förstår det hårdnackade motståndet från dem som anser sjön vara frihetens sista utpost ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett register hos försäkringsbolagen skulle väl kunna vara OK, så länge inte riksskatteverket är där och rotar. De, skatteverket alltså, tror fortfarande att det är lyxbåtar som kostar 100 000:-, livsfarligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...