Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
jorgan

Fördelar resp nackdelar med teakdäck?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag letar ny båt och har hittat ett ex som jag är mkt intresserad av. Problemet (om det är ett problem) är att den har teakdäck. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i teak på däck, utifrån att jag inte tycker det är speciellt snyggt. Dock vill jag gärna ha den här båten och tänkte kolla upp på forumet vad som är bra/ dåligt med teakdäck. Båten är från 1976 och teaken fanns där från början. Däcket har åtminstone de senaste 25 åren endast borstats, ej lackats eller så. Tar tacksamt emot tankar kring teak och vad man bör tänka på kring ett såpass gammalt teakdäck.

MVH / Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar: Snyggt (subjektivt), skönt att gå på, halksäkert både vått och torrt.

Nackdelar: En tickande bomb, särskilt ett gammalt däck. Man har ett par tusen hål i däcket som alla är potentiella läckor. Dyrt att lägga om, nästan lika dyrt att ersätta med plastdäck.

Man kan ganska enkelt renovera det själv beroende på skick och vad man har att jobba med.

Det finns folk som säger att ett teakdäck är slut efter 25 år. Det stämmer inte riktigt utan många faktorer spelar in som; Vilket skick har däcket? Hur väl omhändertaget är det? Hur är det lagt från början? Hur har båten vinterförvarats? Även om nåten är dålig kan det vara fullt möjligt att renovera och få ett däck som håller 10-15 år till.

Ett teakdäck skulle inte avgöra en båtaffär för mig. Möjligen skulle det vara en orsak att pruta.

Vad är det för båt? Hur ser däcket ut? Har nåten börjat släppa? Har pluggar hoppat ut med synliga skruvskallar? Täcken på läckor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett teakdäck är en tidsinställd bomb. Om du är väldigt händig och har massor av tid kan du byta det själv, annars för du räkna med att lägga VÄLDIGT mycket pengar på bytet, och båten är nog inte värd det.

Det finns en ökande skara båtägare som inte under några omständigheter köper en båt där nån galning har borrat tusentals hål i däcket ovanifrån, och lagt dit ett naturmaterial som nöts, tokar, gistnar, och som dessutom leder till skövling av regnskogar.

Så du tar en stor risk med att köpa en sån båt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte heller köpa en gammal båt med teakdäck.

Vi lägger inte ens teakdäck på båten vi bygger fast det är vanligast att man gör. Vill inte försämra andrahandsvärdet med ett gammalt teakdäck om 30 år när det är dags att sälja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era synpunkter. Ska kolla upp skicket på denna båts teak lite nogrannare, men just nu lutar det åt att leta vidare efter teakfri båt. 

Senast ändrad av jorgan | 16 april 2010 | 16:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...