Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Daniel_B

Vad för verktyg kan man använda?

Rekommendera Poster

Efter en fantastisk dag under den strålande solen, har jag börjat byta golv i båten. Samtidigt så funderar jag på hur jag ska få fast sidorna som jag gjort.
Problemet är att bordläggningen lutar neråt på insidan... Om man tar ett upp och nervänt J, med lite mer raka kanter så får man ungefär hur bordläggningen ser ut.
Det jag behöver är något som kan trycka upp bordläggningen medans jag sätter fast sidorna, som är inklädda plywoodskivor..

Det är ungefär 45cm från golv till bordläggning när det är som det ska.. nu är det 42 cm i mitten av båten. Plasten (bordläggningen) måste alltså pressas uppåt.. vilket är svårt att göra själv, samtidigt som man ska skruva i skruvar.

Själv funderar jag på om det finns några verktyg som är som gängor och som man kan pressa utåt med.. någon som vet? Och vart man kan få tag på verktyget i sådana fall..
Måste alltså ha en arbetslängd på 45-50cm...

Kom med förslag om ni har andra lösningar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det funka med en vändbar enhandstving? väldigt många enhandstvingar är just vändbara så du kan pressa ut med dom!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ar du taket? Skarndäck? Bordläggningen är ju båtens sidor.

Har skivorna du ska sätta dit varit där förut? Båtar är inte symmetriska och rätvinkliga vilket vi förstått när vi nu bygger en. Vi har fått anpassa garneringen (= skivorna) efter hur skrovet ser ut. I ditt fall betyder det att du får såga till skivorna efter båten i stället för att anpassa båten efter skivorna.

Har dom varit där tidigare kan du ju prova att pressa upp taket/skarndäck med plank som är ca lagom lång= lika långt som utrymmet mellan ytan och något mothåll på durken. Sätt en ½-tumbräda i taket och pressa upp planken mot den. Slå på plats med en hammare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liten plastbåt med skrovsidor som går in som ett upp och nervänt J, eller kanske rättare sagt en 7:a med en tapp... Obestämd..

Själva skrovsidan har sjunkit in då det bara funnits en klädd planka utmed hela sidan.. nu har jag ordnat till en skiva som det är fack i som går ända ner till golvet (från ruta till akter).. Då skrovsidan sjunkit ner på insidan i mitten så måste jag höja upp den, vilket är ganska tungt och svårt att göra samtidigt som man ska sätta i skruvar osv.. Det går att höja upp den om man sliter i lite... den är inte stum.

Det finns även en annan anledning till varför jag vill höja upp den.. då det lutar inåt så rinner regnvattnet in i båten under kapellet.. vilket inte är så roligt.

Ska kolla det där med plank som man pressar upp.. har dock funderingar på hur man får bort dem efter man fått dit sidan som jag gjort..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...