Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
toaen

plyfa slagit sig

Rekommendera Poster

Jag har plastat och limmat isolerin/inredningsmatta i förpiken på min båt under vintern. Lät plyfan som ugör kojbotten ligga kvar som sittplats/arbetsbänk. Att jag är en riktig kladdpelle viste jag ju redan och hade räknat med att i viss mån kladda ner kojbotten.

Kojbotten var målad på bägge sidor. När jag var klar tog jag grovrengöraren från biltema och körde av översidan på kojbotten. Det var många lager färg. Fjordvarvet har i varje fall inte slarvat med lackeringen. Innan jag började köra av färgen var den större trekantiga skivan längst fram helt rak. När jag la tillbaka den efter att ha slipat av färgen på ena sidan hade den slagit sig. Den sidan där jag tagit bort färgen har bliv konkav och sidan med färgen kvar är följdaktligen konvex.

För det första blev jag paff att det kunde gå så snabbt och för det andra tycker jag att den borde böjt sig åt andra hållet - åt den sidan där färgen sitter kvar.

Har grundmålat plyfaskivan och får se hur den blir när jag målat färdigt.

Hur ser MG´ s tänkare och träskallar och målarkluddar på problemet?

tommy

 

post-945-1394236309,8081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har det blivit varmt när du slipat. Vet inte hur trä reagerar då jag själv bara lackerar plast och plåt mest, men borde ju va samma princip. Plår fungerar så att slipar du för länge på samma ställe så slår sig plåten.

Kan fungera att värma upp den men jag är osäker på trä som sagt.

 

MVH Ted

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt normalt beteende för plyfaskivor, det är därför man limmar ett spärrfaner på baksidan när man fanerar fram god sidan, och räknar du lagren på en plyfaskiva så är antalet alltid udda.

Kan också nämna att ju flera lager ju bättre kvalitet, oberoende av skivans tjocklek.

Trägubben Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att det blivt nån större värme. Avlägnadet av  färgen gick väldigt snabbt och lätt och den värme som ev blev kan knappast ha gått igenom första fanesskiktet.

Jag var inne på att det kunde ha att göra med att jag tog bort ett skikt målarfärg på ena sidan.

Jag har vid nåt tillfälle tapetserat garderobsdörrar på ena sidan och de böjde sig, fast tvärt emot. Den sidan tapeten satt på blev den konkava sidan, medans den sidan där färgen satt kvar blev den konvexa.

 

Såg ni bilden. jag kliptte bort all onödig information som en gamal optimistjolle och större delen av mina ben. Bilden blev nätan för smal.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar över är vad som skulle hända om du gjorde exakt samma sak på andra sidan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade avhändat mig den möjligheten, fast det hade varit intresant. Har målat skivan med ett lager grundfärg och ett lager Toplack. Den gick nästan tillbaka till plant läge.

Fjordvarvet hade målat fler lager, så om den inte blir tilllräckligt rak får jag väl måla ett lager till. Har satt den i spänn genom att lägga en 4 mm plyfabit i mitten och skruva fast den på plats med en skruv i varje ytterände. Jag behöver inte in i utrymmet på ett par månader och hitills har jag bara förvarat sånt som är bra att ha där.

Kan i varje fall konstatera att det var den kvarvarnde färgen som drog skivan krokig.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror det har att göra med fukt,man kan inte lacka en bänkskiva tex eller olja den på en sida bara.Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skulle den fukten i så fall kommit ifrån?

Jag har haft värme i båten hela vintern. Runt 20 grader efterom jag plastat och limmat.

Tog ut skivan och la på bryggan en solig dag och slipade bort färgen. Det tog ca 10 minuter. När jag la skivan på plats igen hade den slagit sig.

När det var dags att måla den, var det också en solig och fin dag. Körde hem den i bilen, tog kortet ovan, la den på en hög lastpallar ute och målade den. Den låg ute hela natten. Målade den en andra gång. Låg ute ytterligare en natt. När jag efter två nätter ute och två lager färg, körde ner skivan till båten var den mycke rakare än direkt efter att jag slipade bort färgen på ena sidan.

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det räcker om det är lite skillnad i materialet o luften.sen bytte du miljö på skivan det kan oxå vara en förklaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...