Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Pentamera

Hur fylla kylvatten på AQ271?

Rekommendera Poster

Hej!

Här kommer förmodligen en ganska enkel fråga för dom som kan. Vi har nyligen köpt en motorbåt med en VP AQ271:a i sig och inför vintern tömde den förre ägaren det slutna kylsystemet på båten.

Eftersom jag inte är särskilt tekniskt bevandrad inom båtvärlden så skulle jag uppskatta om någon kunde guida mig igenom hur vi gör vår motor startklar igen.

Till att börja med behöver jag veta var man fyller på vattnet samt hur mycket det ska vara.

Tack på förhand! Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Att den förre ägaren tömde det slutna systemet verkar märkligt. Ett slutet system innebär sötvattenssystem med glykolblandning som man normalt inte tömmer utan bara kollar innan upptagning att glykolhalten klarar den tänkbara kyla som kan uppstå under vintern. Har Du ett sådant system har Du ett expansionskärl och värmeväxlare på motorn. Har Du sjövattenskylning enbart kyls hela motorn av sjövatten och då ser man till att inget vatten står kvar i motorn över vintern. Lämna ytterligare uppgifter om Du verkligen har slutet kylsystem så kan Du få tydligare svar.   M.V.H  Göan . S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är säker på att det är ett sötvattensystem, förre ägaren sa att vi antingen skulle kolla via mätare hur mycket kyla det skulle tåla eller att han skulle tömma systemet helt. (Den har stått i ett någorlunda tempererat utrymme).

Han har alltså tömt systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bump

Ingen som vet?

Edit: ordnat

Senast ändrad av Pentamera | 16 april 2010 | 13:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen. Jag kollade inte om Du givit ytterligare info. Du skriver ordnat, vad innebär det? Om Du fortfarande är oklar var Du fyller vatten så leta efter expansionskärlet med ett lock ungefär som ett kylarlock på bil. Exakt hur många liter ditt system rymmer är svårt att säga. Gissningsvis en 7 - 8 liter. Blanda glykol o vatten en 2 - 3 liter i taget med lämplig mängd glykol så blandningen klarar kommande vinters kyla. Fyll tills det är fullt. Du måste köra motorn sedan så det går ut i alla delar av systemet och fylla på efter till nivån är rätt i exp.kärlet. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...