Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
thegreatone

Lysspole

Rekommendera Poster

Jag har nu börjat fundera på att köpa solceller. om jag köper två behöver jag två laddningsregulatorer då  ´ ?  Behöver jag likriktare ? Mvh Anton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellerna kan du koppla parallellt. Ingen likriktare. Endast en regulator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, regulator kan nog avvaras. Enligt tumregeln i min sajt ovan accepteras upp till 4% av batterikapaciteten, alltså omräknat till watt för ditt 75 Ah batteri, hela 48 W solpanel utan regulator. Många har nog faktiskt regulator i onödan om man skall tro tumregeln!??

Jula-panelen på 6W har inbyggt diodskydd och en (eller flera) kan väl därför(parallell-) kopplas direkt till batteriet? En (gemensam) finsäkring nära batteriet är dock lämplig ifall kablarna skulle råka kortslutas.

66:- / watt är nog ett hyggligt pris, även om större paneler kanske blir billigare per watt.

Ger ju inte särskilt mycket ström, men du gör kanske inte av med så mycket heller. För att åtminstone begripa i vilken härad förbättringen hamnar, kan man leka med denna stug-kalkylator ... http://24volt.eu/sol_dimensionering.php

Den avser antagligen fast monterade paneler som är riktade söderöver med nån lämplig höjdvinkling, vilket sällan är möjligt för båtar. Har man fast hembryggplats så kan man möjligen överväga lutande fast montage åt söder, ifall lämplig plats råkar finnas? För vinkeln emot solen är tyvärr väldigt avgörande.

I bildens exempel har jag tänkt mig 8st helg/dagsturer (mellansverige) i augusti på vardera fyra timmar, med instrumentering som drar 1A (12,6 W vid 12,6 V) i snitt. I resultatet framgår att endast 13 W installerad solpanel-effekt antagligen räcker för hålla batteriet fulladdat över tid. (75 Ah batteri räcker därtill mer än väl, 47 Ah räcker precis i exemplet.)

Nå, solpanel-branchen är ju knappast lättbegriplig, men lite snabba test-kalkyleringar kan nog ge ett ungefärligt hum om vad som kan förväntas praktiskt av eventuella installationer? Prova gärna annan månad, fler eller längre dagsturer etc etc.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 april 2010 | 17:23

post-10006646-1394236320,7443_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör gärna av dig när allt är klart, gärna med lite bilder. Det är säkert många som är nyfikna på hur det blev, jag är det i alla fall!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...