thegreatone 0 Postad 14 April , 2010 Hejsan! jag har en Mercury 40HP 2Cyl 79 (tror jag) jag undrar var sitter dendära lysspolen som man kan koppla till lanternorna och i bästa fall ladda med ? PS! ingen startmotor TACK PÅ FÖRHAND Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0013083&path=MM~~C0013083&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=489&docName=MERCURY | 1979 | 40 | MERC 40 - 1040209&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 April , 2010 spolen sitter under svänghjulet men du har ingen laddning på den endast lysspole 2st gula kablar för anslutning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 15 April , 2010 Finns det någonstans man kan köpa en ny sådan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 15 April , 2010 men en sådan lysspole har du eller är den trasig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2010 Klicka på nr 9. 3985256 stator ignition (manual) i wanmars sajt ovan så kommer eftermarknads-ersättaren upp, enl bilden. Går som sagt ej att ladda med, den levererar växelström för CDI-tändning plus lite belysning. Bläddrar man i mercury-katalogen i samma sajt så hittas andra eftermarknads-lysspolar och även regulatorer. (( Men det är fortfarande växelström, lanternorna lyser väl bara jämnstarkt oavsett motorvarv. ))Möjligt är att en likriktarbrygga efter en sådan regulator skull tillåta svag laddning på några enstaka ampere ifall spänningen råkar vara rätt? Men då får man ha full koll på vilka delar som passar, strömstyrkor etc. Krångligt och dyrt för alltför lite laddström, skulle hellre tittat på solpaneler. // Thomas Edit: Regulatorn förhindrar nog bara överspänning som fördärvar glödlampor, vid närmare eftertanke. Senast ändrad av Thomas-1 | 17 april 2010 | 14:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 15 April , 2010 Var kan jag köpa likriktare då ? Jag skulle helst haft det för det är en rätt så liten båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 15 April , 2010 Var kan jag köpa likriktare då ? Jag skulle helst haft det för det är en rätt så liten båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 15 April , 2010 kjell&C har likriktarbrygga: 90051 alt. bara en diod: 90033. Du får bara laddning vid höga varvtal förstås. Finns på andra ställen också, som ClasiSjön mm.Alternativt kan du använda en regulator till snöskotrar, kostar några hundralappar. Normalt brukar man få ut max 30W från de där utombordarspolarna, dvs ca 3A vid fullt varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2010 Tex ELFA har sådana, här en rejält kraftig med skruvhål för kylplåtsmontage, för 15 spänn som har anslutning som verkar passa kabelskor (sök nr 70-001-91) ...http://www1.elfa.se En likriktarbrygga direkt på lysspoluttaget borde funka, batteriet överladdas inte. Problemet kan istället vara överbelastning, lysspolens lindning kan ev bli het ifall batteriet är urladdat. Skulle själv inte riskerat att koppla utan nån form av strömbegränsning, när nu spolen är så dyr. Vet ju inte hur mycket kontinuelig ström lysspolen mäktar med, eller om den har ett inre motstånd som automatiskt strömbegränsar tillräckligt. Kanske klarar den ledigt batteriets belastning, utan att börja smälta sin lackisolerade lindning. Kanske inte? Edit: Oj, nästan samtidigt. Helvågslikriktning (brygga/4st dioder) är väl att föredra framför halvvåg (diod). Senast ändrad av Thomas-1 | 15 april 2010 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 15 April , 2010 Hur kopplar jag detta då ska jag sätta likriktaren på dem två Gula kablarna eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 15 April , 2010 De två kablarna från generatorn kopplar du till de två pinnarna i mitten på likrikarbryggan (märkt AC). På de två yttre pinnarna kopplar du till batteriet (märkta respektive -). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2010 Oj, min länk funkade visst inte som vanligt. Vill du slippa löda och kunna skruva fast bryggan nånstans kan den möjligen vara att föredra. Rejält tålig sak. Gula kablar till vågsymbolerna. // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 16 April , 2010 Jag funderar även på att köpa solceller och jag hittade på jula för 399 st behöver man något där imellan eller är det bara att koppla in det ? http://www.jula.se/solcellspanel-129624 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 16 April , 2010 Om solcellspanelen alltid är kopplad till batteriet bör man ha en laddningsregulator emellan panelen och batteriet. Nu är ju den panelen du angav endast på 6W och om du håller koll på att batterispänningen inte överstiger 14.5V och kopplar ur panelen, så bör du kanske kunna klara dig utan regulator. Hittade ingen regulator på jula, men det finns hos Kjell&C (tex: 88149). Använder du lysspolen på utbordaren samtidigt kan du koppla in den innan regulatorn parallellt med solcellspanelen (den jula-panel du angav har backdiod så den kommer inte att ta skada). Senast ändrad av K_Haddock | 16 april 2010 | 08:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 16 April , 2010 Förslag på schema: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 16 April , 2010 Måste man ha laddningsregulator ifall man ska plocka ut ur lysspolen med en likriktare ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 April , 2010 nä det tror jag knappast att du behöver du får ut max 5-6amp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 16 April , 2010 Tror jag inte heller. Om du har den utbordare och båt du säger at du har gör du inga längre resor på det blå (några timmars körning?). Du klarar dig utan regulator utan att överladda batteriet så att det tar skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 16 April , 2010 ..men samtidigt är investeringen bara 129 kronor för att helt eliminera möjligheten att överladda batteriet. Så beslutet står mellan att spara en liten slant eller *försäkra*. Sen tror jag inte att en lysspole kan destrueras ens om man kortsluter dess utgångar. Hmmm..vad göra... Senast ändrad av Gunnar_ | 16 april 2010 | 22:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 16 April , 2010 En sak jag missat i schemat ovan är en säkring mellan regulatorn och batteriet (dumt av mig!) den bör vara på 6A, som mest. Hur att göra? Ja, det är väl mest som livet är i stort; vad vet man? Hur gör man? Finns inget bra svar; eftersom det finns så många olika vägar att välja på... Och det kanske är svaret..? Vad vet jag? Senast ändrad av K_Haddock | 17 april 2010 | 00:06 Senast ändrad av K_Haddock | 17 april 2010 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 17 April , 2010 Var kan jag köpa en billig laddningsregulator då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 April , 2010 Hur stort batteri har du? Finns en tumregel beträffande laddning utan regulator, eller snarare två: 1. Solcell: Här tillåts upp till 4% av batterikapaciteten, exempelvis ett fritidsbatteri på 75 Ah ger 75 x 0,04 = 3 A. (Solpanelen du föreslog på 6W ger vid 14V bara 0,4 A, så marginalen är stor. Du kan ha max 6 st sådana paneler till ett 75 Ah batteri enligt tumregeln.) 2. Vind eller släpgenerator: Här tillåts bara 2% av batterikapaciteten, tror att man har räknat soltimmar och jämfört med dessa dygnetrunt-källor. Men så körs ju iofs knappast en motor. Blir ju annars bara 1,5 A laddström mot dina förväntade 5 - 6, så för att uppfylla det kravet krävs då en fyra gånger så stor batteribank, alltså 300 Ah. En chanslösning kunde vara - utan regulator - att ha två fritidsbatterier (150 Ah) i batteribanken samt ha en strömbrytare till lyspolen, alltså slå av ifall man kör väldigt länge? Allt förutsatt att lysspolen klarar detta. Kollade den föreslagna laddregulatorn på Kjell&co, max 5A och endast solpanel - inte generator - stod det i supportlänken eng manual. Iofs räknas väl lysspolen knappt som generator, men den levererar oglättad (risig) enfas helvågslikriktad spänning. Kanske inte regulatorn trivs med? källor: Föreslagen regulator igen ... http://www.kjell.com/?item=88149&path=239000000,275500000,278000000 Tumregler (klicka solpanel i texten och scrolla till regulator resp vindgenerator etc.) ... http://web.telia.com/~u40404287/Laddare.htm // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 April , 2010 Jag tycker ni krånglar till det i onödan. Mina motorers belysningsspolar ger ca 3-4A likström efter helvågslikriktare på maxvarv (Johnson 20Hkr och en Tohats 30Hkr) För att skydda belysningsspolen har jag en säkring före och en efter likriktaren. Kortsluts belysningsspolen blir det skitvarm och troligen pajar. Laddningsströmmen blir inte för mycket för batteriet så någon risk för överladdning finns inte och sålunda behövs ingen laddningsregulator. Jag har ekolod och GPs som last och ibland elmotor. Med en billig biltemavoltimeter kan man hålla koll på batterispänningen om man är orolig för överladdning. 3-4A är ett välkommet tillskott man gott kan ta vara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 17 April , 2010 2taktochel håller med! Simple is beautiful! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 18 April , 2010 Jag har ett Biltema 75 AH batteri. Men dem här två kablarna från lysspolen dem går till CD boxen ska Hur ska jag göra där då ? och om jag då köper en solcellsregulator kan jag sätta den till lysspolen också ? Senast ändrad av thegreatone | 18 april 2010 | 19:21 Senast ändrad av thegreatone | 18 april 2010 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 18 April , 2010 Jag hittade två kablar på den som inte leder till någonting jag vet inte om detta är så att man kan stänga av den eller vad det är. Förra ägaren sa att han tog bort all el för att det bara krånglade ? kan det då vara dessa ? inte den bästa bilden men jag tror man ser iaf ! Tack på förhand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 April , 2010 Belysningsspolar är inget annat än en enkel form av generator som består av en eller flera spolar i ett roterande magnetfält (svänghjulet) och som man inte kan reglera med traditionella laddningsregulatorer. Men pga att de är utformade så de ger relativt lite ström så bara att säkra och likrikta och ansluta tlll batteriet. Jag har själv 80Ah i min båt och det blir aldrig överladdat med mitt arrangemang. Men motorer har lite olika belysningsspolearrangemang. Johnson 20 har 3 sladdar ut ( 2fas) och Tohatsu30 2 sladdar (1 fas). För enkelhetens skull kör jag med helvågslikriktare typ brygga där jag bara använder ena fasen på Johnson då jag använder den motorn. Cd tändningen på mina motorer har en egen spole och elektronik för det. Rör inte det! Hur det är gjort på mercury vet jag inte. Men det borde vara liknande. Du får leta upp ett kretsschema och kolla. Men fumla inte och elda upp belysningsspolen med konstiga laddningsregulatorer du tror kanske går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 19 April , 2010 Okej ! men var kan jag få tag i kretsschema då ? Jag har nog sett att på min mercury så är det tre kablar men den ena är avklippt ? ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 April , 2010 Du får kolla i handboken för motorn eller åka till någon Marinshop och kolla i deras reservdelslistor vad som står. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser