Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Knorr026

Den eviga(?) frågan, har storleken betydelse?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Ryds 620 DC med en F115, men är lite osäker om motorn är tillräcklig?!

Personligen skulle jag helst sett en något större motor för att få lite mer pulver när man åker fullastad. Dock kommer jag för det mesta åka 2 vuxna o 1 eller 2 barn. Alltså inte riktigt fullast. Tester som jag läst har varit med både 2-takt 150 o F115. Det dom kom fram till var att om man nöjer sig med att susa fram i 30 knop så rekommenderar dom 115hk. Det skulle inte vara ngr planingsproblem eller finnas ngn tydlig planingströskel med lilla ”motorn” Jag nöjer mig med 30 knop så jag kanske redan har besvarat frågan själv =) Men testet är ju utifrån en persons tycke o smak och det vore roligt att höra lite fler synpunkter från någon som både åkt 115 o 150 på en 6 meters DC.

 Eftersom jag tycker båtlivet börjar långt före 40 knop så är inte farten jätteviktig. Dock vill jag att båten skall kännas lätt i sjön och plana utan att hälften av passagerarna lär resa sig upp å gå framåt i båten för att man skall plana.

Lite lurigt med båtköp när man inte kan provåka... Alla synpunkter uppskattas, helst dom som ärligt tycker att det är en jättebra kombination ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en kompis som köpte ett sådant paket, Ryds 620DC Mercury F115.

Påföljande sommar hade han uppgraderat till en 150 Optimax.

Nu var detta 4-5 år sedan så jag vet inte om Optimax fortfarande finns utan nu är det väl Verado för hela slanten.

Att hänga på en underdimensionerad motor gör dig bara besviken i längden.
Har du med dig frugan, ungarna (och svärmor) blir det en ren plåga.

Till på köpet kan jag gissa att du får bättre bränsle ekonomi eftersom du inte hela tiden behöver köra med plattan i mattan

Cheers
Niffe

Ps. Själv gjorde jag samma resa med en Flipper 630DC. Den hade en Mercury F115 men jag slängde på en Yamaha 150 HPDI efter 2 år vilket var det bästa beslut jag tagit när det gäller den båten....



Senast ändrad av Niffe | 14 april 2010 | 16:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag är lite rädd för, att jag skall ångra mig redan efter första turen. Fast man kanske kan lämna in motor o uppgradera till en större begagnad motor om man upplever det som outhärdligt?

Det där om bränsle ekonomin håller jag nog inte med om. Det stämmer säkert vid full last o högre hastighter, men annars tror jag F115 kommer vara snålare än en 150, säg vid 25-26 knop o två vuxna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte alltid en plåga att ha med svärmor....Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är en ren plåga att ha med svärmor!!!! FlörtSkrattande



Senast ändrad av stemor | 15 april 2010 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahahaha!!

k650, du han före!! Läste inte hela vägen ner att du svarat.. kul att flera dela samma uppfattningFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Ryds 620 Big Fish i armadan, och jag skulle vilja säga att det är alldeles tillräckligt med 115 hk. Du kan ha ett par personer i båten och dra vattenskidor, och jag tror att vi har överstigit tillåtet maxantal i båten ett antal ggr utan att rucka på vare sig fart eller säkerhet. Med tanke på vad bara 115 hk drar om du kör full sula hela tiden så gissar jag att det inte är planen :o) Och är inte det planen ser jag ingen anledning till större motor. Den blir dyrare - både i inköp och drift - jag har aldrig saknat större motor på den, när den går som ett spjut drar den mkt soppa i alla fall :o), och jag har haft många somrar med den båten.

Jag vet inte vad viktskillnaden är på DC:n och Big Fishen är, det är ju inte exakt likadana båtar om än lika - men ensam kommer jag upp i 35 knop i båten utan problem. Men det låter inte på dig som att du skall ha den att rejsa med, snarare cruisa med familjen?

Däremot har du en poäng med att du givetvis kommer att få placera folk i fören om ni är för många för att inte behöva jobba upp till planing, men det tror jag helt ärligt att du kommer att få göra med en större motor också. Det har ju med både båt och motor att göra, så vill du kunna placera folk var du vill får du köpa större båt Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärmor skulle åka med?? Öhh... finns faktiskt gränser för vad man gör tillsammans med sin svärmor.

Albin-Anna: Tack för input. Tror (och hoppas) att 115hk är tillräckligt för min behov.

Sen verkar det som att man nu skall ha större motor på båtarna än för 20-30års sedan. Jag tror inte en 6 meters båt med 115hk hade ansetts undermotoriserad för 20 års sedan. Men jag har inga belägg för att det är så...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja... svärmor var kanske inte något bra exempel... Skäms

Du får gärna återkomma med dina upplevelser efter första sommaren med F115.

Man är alltid sig själv närmast...
Jag tröttnade och gjorde en uppgradering. Med facit i handen hade kostnaden blivit lägre om jag gått direkt på 150hk.

30 knop med en F115 är full gas med 2 vuxna i en 620dc.

Idag ligger jag runt 25-30 knop med lugnt pådrag utan en högljud motor på akterspegeln

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att nästan alla säljs med F115 ELLER 125hk, 2-takt m förgasare. SÅ sugen är jag inte på 10 extra hästar. Fanns det nån 135-150hk (200kh vill jag INTE ha) med ett vettigt pris skulle jag inte fundera (4t eller 2t med insprut)

34-35 GPS knop verkar den göra, men inte under fulllast. Då kanske man hamnar på 30-32 knop. Hamnar man på 24-25 knop med -1500rpm så tror jag det räcker. Har inte så bråttom.

I värsta fall får man utvärdera och köra ett motorbyte om 1-2 somrar. Inte ekonomiskt smart, men om det inte finns andra objekt så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker  generellt att man alltid ska slänga in/på så många hästar som båten är typad för ... så är det bara ... då har man alla möjligheter att utnyttja hela registret ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...