Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
MLind

Regnläns/självläns - behöver hjälp

Rekommendera Poster

Jag vill fixa en regnsläns/självläns på min styrpulpetare (Styrsö 440), men har lite bryderier kring skrovgenomföringen i aktern. Jag skulle helst vilja sätta den ovanför vattenlinjen, men då är risken stor att det blir fel fall på slangen till durken.

Durken ligger ganska lågt, och med lite last (soppa och diverse tillbehör) hamnar slangen i rak linje längs med durken under vattenlinjen i aktern. Vad säger ni som vet, är det dumt att sätta den under vattenlinjen med risk för läckage osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jah har en automatisk länspump typ Rule 500. den passar mycket bra på en mindre båt. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=609&artname=Därmot på en större båt med stor lyfthöjs, 1,5 m, vill jag inte rekomendera den. Har i det fallet dåliga erfarenheter.

 

4711-25 Rule 500 är unik då den är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. Det är den enda pumpen som är tillförlitlig i längden, men som sagt i mindre båtar med inte allt för stor pumphöjd.

 

Jag har släppt utloppet för både den automatiska länspumpen och handlänspumpen 40 cm över vattenlinjen. Dvs så högt det går på min lilla båt.

 

En av mina dåliga erfateheter är att jag tog in mycket vatten pga baksug i en automatisk länspump, vars utlopp kommit under vattenytan då jag gick för motor i relativt kraftig sjögång. Proppelerkraften drog ner aktern.

 

Är ditt problem att få en snygg dragning om du sätter utloppet högt upp på tex akterspegeln?

 

Med min erfarenhet hade jag absolut försökt att få utloppet minst 30 cm över vattenlinjen. Då krävs heller ingen avstängningskran. Å andra sidan är det sistnämnda väl ingen nakdel, bara man inte glömmer den i stängt läge. Av den anledningen vill jag inte ha nån avstängningskran som jag garanterat kommer att glömma att öppna vid vissa tillfällen.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 14 april 2010 | 17:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Jag vill dock ha länsen utan pump, dvs att det ska rinna ut naturligt om det kommer in mycket vatten över durken. Så mitt problem är att om jag sätter genomföringen över vattenlinjen måste jag också sätta dräneringen högt i sittbrunnen, och då kommer jag få en hel del vatten kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok

Då förstår jag.

I min värld kallas det för självläns. Jag har enbart segelbåtar.

 

Det brukar finnas två hål i sittbrunnsdurken, som med slangar är förbundna med bottengenomföringar, som sitter under vattenlinjen. Sitter durken under vattenlinjen vid vissa tillfällen rinner vattnet in. Om durken i sittbrunnen sitter djupt, dvs nära vattenlinjen brukar man korsa slangarna. Styrbords utlopp från sitt brunnen går ut på babords sida och tvärt om. Detta för att det inte skall rinna in vatten när båten lutar. Segelbåtar har en viss benägenhet att göra så.Obestämd

Den båten som jag har länspump på är en öppen bohusjulle med djup köl där vattnet samlas. Det fanns ett kapell me när jag köpte båten, men det var så bökigt att sätta upp så det har jag aldrig gjort. Valde i stället alternativet med en elektrisk länspump. Ett fulladdat 75 Ah batteri håller båten läns i minst 3 månader. Då jag har båten i länge betyder det att jag behöver ta hem och ladda det 1 kansle två gånger per år.

 

Ett i mitt tycke brra alternativ.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 15 april 2010 | 06:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det borde funka med genomföring under vattenlinjen, ifall den är ordentligt läcksäkrad. Kan väl bli beväxning inuti genomföringen/slangen, så bottenfärg kan nog behövas.

Skulle fixat en dyvika att trycka i hålet uppifrån, gissar att nivån stiger innan planingsfart? Eller då man backar.
Gäller bara att inte glömma att dra ut den innan båten långtidsparkeras och lämnas.

Regnar det under körning kan möjligen en 2 - 3 dm lång gummislang tillfälligt ersätta dyvikan. Trycks ner genom hålet/ räta genomföringen och har lämpligen en rejäl saxpinne i ändan som förhindrar att den försvinner helt. Vitsen med detta är att slangen som sticker ner i det strömmande vattnet bildar ett undertryck, och man får länsning trots att durken ligger under ev häckvågs-nivå.

Har dessa varianter på min 5,5 knops segelbåt - iofs med dubbla hålgenomföringar ovan vattenlinjen - och där funkar det iaf bra. Det där med planing och 27 knop ligger annars en smula utanför min referensram ... ;)

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min fars båt en uttern 5412 så sitter det 2 kulkopplingar på slangarna som självlänsar, dessa stängs när man använder båten för att inte vatten ska rinna in bakvägen. Funkar kalasbra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs det egentligen två länshål i brunnen, och måste skrovgenomföringen verkligen vara i aktern?

På segelbåtar har självlänsen även kravet att länsa inbrytande sjö så snabbt att ingångsluckan inte dränks varaktigt. En ren regnläns på en öppen motorbåt, med täta luckor, har knappast det kravet.

Själv skulle jag - liksom frågeställaren - vara frestad att sätta en enda lodrät genomföring allra akterst i brunnens längs-mittlinje, enligt bilden. Omedelbart följd av en 90 graders krök.

Därefter slang till en avstängningskran och skrovgenomföring ut genom närmsta skrovsida under vattenlinjen. Mittlinjen verkar ligga litet djupare än brunnens övriga durk, så regnvattnet hamnar väl snällt där.

Det ser på bilden ut som att hela installationen då blir lätt åtkomlig genom luckan, dvs man får koll på skicket. Varje del kan lätt kollas, slangarna bytas  etc. Synligheten och åtkomligheten är nog det viktigaste, riktningen spelar väl ingen roll för man måste ju ändå stänga kranen vid körning.

Runt 25 mm:s slangdiameter borde vara tillräckligt för det värsta slagregn, och gärna en rejäl och tung välvd grovsil-tallrik att lägga löst ovanpå då man lämnar båten. Silen borde förhindra varje igenproppning av oväntat skräp.
(Kråkorna har faktiskt rotat runt och slängt mina sidofacks-förvarade wettex-disktrasor så att ena utloppet blivit övertäckt - vid flera tillfällen, så oväntat skräp kan förväntas.)

Kvalitetsslang/kran/genomföring, dubblerade slangklämmor enligt konstens alla regler plus lättåtkomlighet för inspektion av alltihop.

Det borde väl rimligen räcka !?

// Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 15 april 2010 | 20:18

post-10006646-1394236310,5256_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera bra svar och grym bakgrundskoll (Thomas-1). Min tanke är precis som du fattat, med den lilla skillnaden att jag planerar göra genomföringen i durken på styrbordssidan och rakt akterut, dvs utan 90-graderskröken. Anledningen till den är att bottnen innanför luckan är plan och alltså ligger i linje med center. Detta underlättar för mig då jag har bland annat bränsletankar i vägen i centerlinjen.

Tack vare humusfärgen i de småländska insjöarna kunde jag vid noggrannare mätning se att jag har 3-4 cm tillgodo till vattenlinjen mellan durkgenomföringen och aktergenomföringen (båten ligger på trailer nu), så jag klarar att sätta akterhålet precis ovanför vattenlinjen och ändå få ett litet fall i olastad båt. Lite brottsjö riskerar ju förstås täcka det, men det är helt ok. Kulventil ska monteras enligt alla konstens regler liksom dubblerade klämmor.

 

Stort tack för all hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...