Jiell 4 Postad 14 April , 2010 Tänkte ni kunde hjälpa mig med detta: Landström på kabel kan man koppla upp sig vid gästhamnar och är det ok att bara dra kabeln (eu kontakt) via rullen ombord på båten och sen ladda kylskåp och eventuella batterier (via laddare Ctek) Är detta ok? undrar isåfall varför man monterar landströms uttag och kostar på så mycket eller är det rent praktiskt syfte? /Jiell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 April , 2010 1. Att dra in en rulle kabel, koppla en CTEK till den och till batteriet är OK. CTEK är dubbeljordad så den använder inte skyddsjorden och är helt säker. 2. En mer proffsig installation är en fast installation med landströms-central som har jordfelsbrytare och dra ledning till uttag i båten och laddaren. Orsaken att man kör med landströmscentral är väl mest estetisk, man slipper kabelhärvor liggande överallt i båten. EDIT: Och man kanske vill ha 220V till annat, typ vattenkokare, elvisp och TV. Senast ändrad av Anders_St | 14 april 2010 | 12:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 15 April , 2010 ok tack, men min rulle har flera uttag, så jag tänkte köra kylskåpet framför allt till detta. det verkar väl ok? /Jiell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 April , 2010 Borde vara OK. Vill man ha lite extra säkerhet så kostar en jordfelsbrytare drygt en hundring på Clas Ohlson. Oftast sitter det jordfelsbrytare i uttagen på bryggorna, saknas det så kan man ha en med sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 15 April , 2010 Ok så länge som du ligger vid en stolpe med säkring. Ligger jag vid någon privat brygga vid någon bekants sommarstuga så tycker jag att det är skönt med en riktig landströmscentral ombord./Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser