Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Gäst Gasell

B20

Rekommendera Poster

Gäst Gasell

Hur vet man om blockpackningen är kass. Motorn blir varm över 3000 varv, har bytt hela kylsystemet (sjövattenkyld), även sätt ett separat vatteninsug. (har 100-drev). Jag har bytt alla tänddelar. Den ryker ganska mycket vitt. Annars går den som en klocka och är extremt lättstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den ryker vitt kan vara ett tecken på att block packningen har gått du kan även kolla om oljan börjar bli något vit eller att det sitter vatten droppar på olje stickan eller påfyllnings locket. Om packningen har gått sönder mot en kylkanal så brukar det bli ett övertryck i kylaren. Hoppas att detta kan bidra till någon hjälp MVH Kaos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hans

Hej! Eftersom din motor är sjövattenkyld kan du inte få ett övertryck i den ickeexisternde kylaren. Om topplockspackningen är trasig mellan cylinder och kylkanal kommer motorn att ryka vitt. Det behöver inte nödvändigtvis läka in vatten i oljan för det. Om du bytt kylsystemet utgår jag från att det inkluderar termostaten. Om inte kolla termostaten och lyft av toppen och kolla/byt packningen. Termostaten kollar du i kastrull och med termometer. Den ska öppna vid ca 55-60 gr C. Många tycker man måste plana toppen bara för att man lyfter av den. Jag håller inte med, detta är en gammal gjutjärnsmotor med rel stora toleranseroch låga prestanda. Titta över ventilerna med fjädrar när du ändå lyft av toppen, men don´t overdo it. Om du vill kan du göra en enklare koll om toppen är rak med hjälp av en stållinjal och lite motljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...