jullejulle 1 Postad 13 April , 2010 Hej, Jag söker öppen dagseglare i plast, ca 5-6 m, som går att segla ensam. Såväl renodlad seglare som plastjulle (t.ex. Rånäsjulle) med rigg är av intresse. Långköl ok. Har hyfsad koll på utbud och har spanat in bl.a. andunge (svår att få tag på och dyr), 606 och Yngling (går dessa att segla ensam?). Någon som har ytterligare tips (och kanske något intressant till salu)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 13 April , 2010 Här finns en bra modellista, http://www.sailguide.com/batfakta/index.php?types=advanced&boat_name=&min_lys=&length_from=&length_to=&boat_type=1&width_from=&width_to=&bunk_min=&rig_height=&cabin_height=&depth=&stern_type=&max_price_used=&keel_type=&rig_type=&rudder_type=&hull_material=&constructor= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 April , 2010 Att segla en båt själv handlar väl mest om man vill vara utan sällskap. Alla de segelbåtar jag har haft har gått utmärkt att segla själv. Det kan behövas några extra snören och block och att tänka lite i förväg, planera tilläggning, hissa segel på rätt ställe osv. En vanlig båt som jag seglat mycket själv är Maxi 77. Den hade inga extra beslag för ensamsegling och ingen styrautomat. Men med lite extragrejer blir det lite enklare. Maxin kunde jag få att segla på kurs själv genom att spilla lite i storen på kryss med tajtat roder. Då kunde man gå ner och koka en kanna kaffe. Så du har ett stort utbud. Alla båtar går att segla själv mer eller mindre bra och det var väl så frågan var tänkt. Tänk dig lite hur svårt seglen kan vara att få upp en tilltänkt båt. Rulle på försegel förenklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 14 April , 2010 Jag kan rekomendera Mustang JR. Jag har haft en själv och trivdes mycket bra med den. Den är i samma klass som 606 och Yngling men den är nog lite billigare eftersom den inte entypskappseglas lika mycket. I mitt tycke är den snyggare än de två ovannämnda.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boat4Fun 0 Postad 19 April , 2010 Vill du ha en öppen dagseglare så är Minette en trevlig båt, i synnerhet den utan den högre överbyggnaden. Den har inte lika vassa seglingsegenskaper som de tidigare nämnda, men den har en stor och behaglig sittbrunn som man lätt får plats flera stycken i. Under däck finns ett utrymme att stuva saker i och som även duger för enklare övernattning. Lättseglad är den också och framförallt billigare än 606 mfl. Har haft båda dessa och tycker att båda är trevliga båtar. 606:an är förhållandevis dyr, men härlig att segla. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 20 April , 2010 Finns My Helmsman också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser