Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
hjohan37

Motorbåt från England via kanaler i Holland

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har just lagt handpenning på en 37 fots motorbåt som finns på en marina NO om London!
I stället för att betala dyr hemtransport via fraktbåt/lastbil, vill vi köra hem den själva i kombination med lite semester. Vi funderar på att köra kanaler i Holland i rask semester takt, därefter ren transportsträcka genom Kielkanalen och sen lite lugnare igen genom Danmark till Västkusten.

Vet inte om man klarar Holland på 1 vecka. Är det någon som har tips om hur lång tid det tar, lämpliga kanaler, övriga tips inför planeringen! Alltså Transport i kombination med lite semester!

Tacksam för alla god råd och tips.

mvh Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, med långa, långa dagar bör ni klara Holland på en vecka, men jag tycker att ni borde ta längre tid på er och i stället stressa genom Danmark. Många av ställena i Holland vill man besöka lite längre tid. Man kör genom fantastiskt fina små samhällen där man får lust att stanna. Hamnavgifterna är dessutom billiga eller rentav gratis på vissa ställen. Förra året betalde vi inte mer än 12 euro natten någonstans för en segelbåt med en LÖA på 50 fot, oftast bara runt 8-9 euro/natt.

Det finns lite olika vägar att gå, fler för er med motorbåt och litet djupgående och låg höjd. Var hade ni tänkt gå in? Det finns bl.a. en nattur (för att inte störa bil/tågtrafiken) genom Amsterdam där man öppnar alla broar och tar igenom båtarna i konvoj.

Berättar du mer precis vad ni tänkt så kan jag kanske ge lite fler tips. Den delen av kanalerna som vi gått är den norra delen av standing mast route, från Amsterdam och upp.

Med erat djupgående så tycker jag inte att ni helt ska bortse från Waddensee (havet mellan fastlandet och de frisiska öarna), mycket fint att se där. Man kan dessutom komma in och ut ur kanalerna på flera ställen längs med kusten så man kan kombinera som man vill.

 



Senast ändrad av cerber0s | 14 april 2010 | 07:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag håller helt med! Holland är ett mycket båtvänligt och vackert land. Det vill vara synn med bara en vecka till Holland. Åt andra sidan är Danmark också fint. Särskild alla öarna söder om Fyn. Men är detta raman är det helt klart värd att göra: Bättra med en vecka i Holland än inte alls Holland :-)

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att dra norrut en bit utefter Hollandskusten innan vi går in i kanalerna. Jag förstår att dra hela Holland på 1 vecka kanske är lite dumt, däremot om man går in längre norrut än Vissingen så kansek det blir mer lämpligt !!?? kan ni föreslå kanalrutter, lämpliga

övernattningsställen etc.

mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda delen av kanalerna jag gått är ju som sagt norra delen av Standing mast route, samt Nord Hollands Kanaal som går från Amsterdam och mynnar ut vid Den Helder. Den Helder är inget trevligt ställe. Alla andra ställen vi besökt i Holland är har varit toppen. Att rekommendera övernattningsställen är omöjligt. Går man kanalerna så finns där byar, städer eller bara gratis förtöjningsplatser någonstans på landsbyggden som man passerar ca var 30:e minut. Alla har de något att bjuda på och alla är fina. Det är bara att välja. När man känner för det så knyter man fast och går och tar en öl.

Var ni ska gå in på kanalerna borde nästan vädret avgöra. Delen längs västkusten är ganska oskyddad så det kan vara vits att ta sig in på kanalerna tidigt om vädret är dåligt. Nordsee kanaal från Ijmuiden (ca mitt på västkusten) till Amsterdam är stor och fin och man kan hålla bra fart.Från Amsterdam går ni ut på Markermeer, sedan via slussen i Enkhuizen till Ijsselmeer (mycket att se här) och vidare. Från Ijsselmeer går ni ut på Waddenzee via slussen i Kornwerderzand och vidare därifråna antingen innanför de frisiska öarna eller upp till Harlingen (fint) och vidare längs den norra delen av Standing mast route (fint). Då kommer ni ut vid Delfzijl. Därifrån kan ni gå ut på Nordsjön förbi Borkum, som ni bör besöka. Det är en riktig skithamn men byn (ca 7km därifrån, 20 min med buss) är jättefin och väl värd flera besök. Med 12 knop har ni sen ca 10-12 timmar till Cuxhaven i Elbe och därifrån en timme till Brunnsbuttel och Kielkanalen. Alternativt så går ni innanför alla de Ostfrisiska öarna, en väg som säkret är jättefin om man saknar djupgående :) På väg från Borkum kanske ni skulle stanna till på Helgoland och tanka billig diesel. Från Helgoland kan man gå rakt österut till Tönning i Tyskland och vidare på Eider (som lär vara väldigt vacker) därifrån. Eider mynnar sedan ut i Kielkanalen lite söder om Rendsburg. Eider är dock kanska krokig, men man slipper första halvan av Kielkanalen och man slipper böka runt i Elbe.

Kolla länken i min signatur så får du se lite bilder och där står lite skrivet också om ett par av ställena i både Kielkanalen och Holland.

Kanalcertifikat behövs inte för Kielkanalen, det behövs för Eider, och i Tyskland frågar man också efter det. Kanalcertifikat behövs egentligen också för de Holländska kanalerna men vi hade inget och ingen frågade, många holländare saknar också certifikat. Det enda man rekommenderade oss att ha varr en bok med kanalregler. Den är på holländska och man förstår ingenting men den måste finnas ombord. Jag minns inte vad den heter nu men den kommer ut varje år.

 



Senast ändrad av cerber0s | 16 april 2010 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mcket att tillägga utöver Cerbers skriverier. Möjligen att den södra delen (från Vliessingen upp till Amsterdam) går att bitvis hålla hygglig fart på då kanalerna är breda när leden inte går i avskurna, öppnare havsvikar i Schelde-deltat. Så jag är övertgad att man klarar Vliessingen-Lauwersoog på en vecka. Vi gjorde den på 13 dagar, men då turistseglade vi verkligen och stannade hela dagar på några ställen.
Går du in via IJmuiden mot Amsterdam och vidare mot Merker-/IJselmeer, undvik IJmuidens marina - extremdyrt, fult och otrevligt!

Sedan delar jag inte riktigt Cerbers sågning av Borkum. Det är sant att hamnen är trist, men det är en viktig replipunkt för att försäkra sig om bra väder om man skall gå på utsidan av öarna, och inte minst viktigt, för att tajma in tidvattnet. Hamnen har en hygglig krog och en hyvens hamnkapten som är en guldgruva för information för bästa tidvattesnstrategi.

En 37 fots motorbåt får mig att tänka på stor dieselförbukning. Tänk då på att Belgien har dieselpriser (ca 30% lägre) under dem i Nederland och Tyskland (Helgoland undantaget) Så det kan kanske löna sig att gå in i Nieuwpoort och bunkra fullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte riktigt en sågning, vi gillade verkligen Borkum, inte minst själva byn :) Vi låg där 5 i dygn på vägen hem och väntade på att kulingen skulle lägga sig. Även om hamnen var dålig så kan vi verkligen rekommendera ett stopp.

Krogen i hamnen är bra men hamnen själv är i ett uselt skick. Vi låg långsides en av flytpontonerna förtöjda i minst sagt rostiga ringar. Många av plankorna i pontonerna var borta eller trasiga så man fick se upp när man promenerade där. Inte minst på natten eftersom belysningen på pontonerna också var trasig. Vatten och el finns på pontonerna men det rekommenderas på skyltar i anslutning till vattenslangarna att man spolar igenom slangen och tvättar den på utsidan innan man bunkrar, detta p.g.a. all fågelspillning på pontonerna och salmonellarisken.

Angivet djup i hamnen var 1.8 meter men vid lågvatten satt vi fast i dyn med bara 0.5 meter vatten runt båten, hamnen var altså igenslammad.

Mycket av anledningen till att vi upplevde hamnen som så tråkig var säkert den evinnerliga kulingen och att vi var i princip ensamma där, eftersom det var i mitten av september. Trasiga bryggor utan förtöjda båtar som förskönar ser inte kul ut.

Servicen är bra i hamnen och uppe i byn finns ett bibliotek, en biograf med dubbade filmer och ett internetcafé i samma byggnad. Orten är en kurort och mycket fin med små hotell, restauranger, butiker, caféer etc etc. Där finns också en gammal järnväg som är en stor turistattraktion. Bussen går ca en gång varannan timme från hamnen och kostade €1.4 (tror jag) per person. Mitt emellan byn och hamnen finns en mycket välsorterad livsmedelsbutik.

När var ni där Eilean?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cerber, jag skulle kunna kopiera din beskrivning...

Vi var där i slutet av september 2005. Och väntade ut en kuling som egentligen aldrig kom igång, var påväg mot Elbe. Samma skräpiga, rostiga pontoner som du beskiver. Nästan inga andra båtar och inte mycket att göra.
Igenslamningen är ett faktum, men å andra sidan var  det inga problem att köra runt i geggan bara man undvek lågvatten /- någon timme. Vi låg allra längst ut först, där det var hyggligt djupt även vid LW. Men flyttade in när vi insåg att vi skulle bli liggande ett tag för att få fören mot den förväntade vinden. Och insåg först när vi var på väg att förtöja långt in att det knappt var mer en högst en meter vatten den sista biten. Vi tyckte väl hon var litet trög...

När jag tänker efter var det nog egentligen en skithamn. Men efter att ha varit ute 1,5 år var vi nog inte så kräsna.

Å andra sidan, jag minns inte inte beloppet, men minnesbilden är att de inte tog särskilt mycket betalt. Vid det laget var vi rätt panka och låg hellre skräpigt och billigt än fint och dyrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för er info, vilken fartbegränsning råder på kanalerna - de bred / öppna ?

mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De små 5 knop. De större/bredare 9 eller 12. Jag minns inte eftersom allt över 7 är akademiskt för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att de tog 16 euro. Inte jättedyrt men mer än vi fick betala någonstans i Holland, undantaget Vlieland som kostade över 30. Vlieland kan jag förresten rekommendera, det går dessutom hyggligt att ankra utanför hamnen. Man får se upp i hamninloppet, som är ganska smalr, vid ebb och flod. Strömmen sätter en i stolparna om man inte ser upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan och övriga

Även jag planerar att köra hem min nyinköpta båt från E England, Norwich eller Ipswich. Vår plan är att gå in i Ijmuiden och därefter köra innanför Frisiska öarna. Är det någon som har gått där personligen? Jag förstår efter att ha läst inlägg här att det är grunt. Är det så hela vägen eller är det bara vissa delar? Det är inte kul att sitta på helspänn hela vägen upp till Tyskland.

Håkan när planerar ni att åka? - Vi planerar avfärd från uk 24 maj beroende på väder och vind.

Alla ni som har övriga tips och förslag på allt från rutter, hamnar och annat trix och fix får gärna svara (ber om ursäkt för att jag hoppar in på Håkans tråd, men vi har ju samma mål)

Hälsningar Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på tidvattnet så är det fullt möjligt. Särskilt med motorbåt, ej på natten dock. Se också till att ha pinfärska sjökort och rättningar. Plotter med årets kort är inaktuell i Maj så du får ladda ner uppdateringar även till den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer eller mindre grunt hela vägen - vid högvatten håller de flesta lederna närmare 2 m vid vattendelarna men vid lågvatten är det vanligen noll, hela regionen torrläggs och kvar blir bara några rännor.

Precis som Cerber01 skiver - dagsfärska kort är absolut nödvändigt och även detaljerade tidvattentabeller eller program.

Men, har ni ingen erfarenhet av tidvattennavigering tidigare skulle jag nog avråda - det gäller att ha 100% koll om man går innanför de Frisiska öarna. Och även om det fnns platser där man kan stanna till och hålla sig flytande vid lågvatten är en båt som kan stå på botten vid ebb en stor fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

gå innanför öarna är nog ingen bra ide. Vinns det någon annan väg att ta förutom utmed kusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalerna :)

Men vad är det för fel på kusten? Är bara vädret hyggligt så pilar ni in och ut mellan öarna som ingenting. Med erat (antar motorbåt) djupgående så kan ni komma in i hamnarna på de flesta av de frisiska öarna, även om ni inte går innanför dem.



Senast ändrad av cerber0s | 05 maj 2010 | 15:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Cerber01 - med hygglig tid på sig och väderkoll är det inga problem att gå yttervägen. Det är ingen kust att vara på om vädret är dåligt och man bör ha koll på tidvattnet så att man inte kör i motström i onödan.

Men kanalalternativet är möjligt, via Vlissingen (eller IJmuiden m.fl inlopp) kan man ta kanlerna genom hela Nederländerna. Sedan finns det en möjlighet vid Delfzjil gå in i tyska Küsten Kanal och komma ut i Weser. Men då har man en bit kvar att gå ute till havs tills man kommer till Elbe. 
Man kan även gå hela vägen från Delfzjil till Östersjön vid Lübeck. Men det blir en ganska lång resa via Mittelandkanal och Elbe Seiten kanal m.fl.

http://www.wsv.de/wasserstrassen/gliederung_bundeswasserstrassen/karte/index.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu närmar sig hemresan!

Planen är följande, beroende på väder så kör vi från Essex (NO om London) till Amsterdam någon av dagarna 19-21 Maj, I Amsterdam planerar vi att lägga till på Aeolus Yacht club, vilken flera rekommenderat. Avfärd från Amsterdam lör eller sön 22-23 Maj. Färden går sen
via:
- insjöarna Markermeer och Ijsselmeer på väg till Lemmer.
- Vidare via Leeuwarden, Dokkum, Groningen och till slut Delfzijl
- Sen tänkte vi sticka tidigt på morgonen om vädret är OK och ta hela sträckan till
  Cuxhaven så borde vi få tidvattnet med oss på väg in i Elbe.

Några frågor

- Vilken sida (rutt) rekommenderas över Markermeer/Ijsselmeer? Västra eller Östra sidan
- Behöver jag sjökort över kanalerna eller räcker ANWB Wateratlas Staande Mastroute?
  tycker den verkar tillräckligt detalljerad. Har digitalt sjökort i plottern som oxå täcker 
  områdena i Holland.
- det kanske är dumt att ta hela sträckan Delfzijl - Cuxhaven på ett ben, Borkum blir
  i så fall mellanhamn...Synpunkter ?
- Bränslepriser, Någon sa att Belgien har 30% lägre pris på Dieseln. På nätet och fick jag ut
  en lista på drivmedelspriser i Europa där genomsnittspriset på Dieseln i Belgien är 1,111
  Euro, i Holland 1,203 Euro, dvs skillnad på under 10%. Vet inte om sjömackarna i Holland
  ligger med betydligt högre påslag ?  I vilket fall bryr vi oss inte om att gå in via Belgien för
  tankning!

mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Rekommenderar västra sidan med stopp i Enkhuizen och Medemblik. Volendam lär också vara fint.

2. Staande mastroute räcker gott

3. Borkum är fint. Se till att stanna någon dag och besök byn.

4. Gå från Borkum till Helgoland och bunkra och njut av stället. Sedan är det en ganska kort etapp till Cuxhafen.

Har du redan bestämt vilka dagar ni ska vara på vilket ställe eftersom du pratade om tidvattnet in i Elbe på eftermiddagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående dieselpriserna i Belgien:

De priser du fått fram är nog på landmackar, för motorfordon. Rödfärgad, lågskattad  diesel för sjöfartbruk är billigare och får inte tankas i bilar, däremot fritidsbåtar. Import av sådan i fast tank till grannländerna är ok om man kan visa kvitton.
Med reservation för att Belgien skulle ha ändrat skattesatsen på diesel för båtar nyligen. Men det har jag inte hört talas om.

Angående resan utmed Frisiska öarna, Norderney är också ok att anlöpa om man vill dela upp etappen. Kan vara bra utgångspunkt för att tajma in tidvattnet vid Elbe om du inte går via Helgoland. Tajmingen kan annars bli svår om man går hela sträckan i ett svep från Delfzijl, Lauwersoog eller till och med Borkum. Undvik att gå in i Elbe i mörker om du kan.

Du klarar dig defintivt på kartan Staande Mastroute, Inget mer behövs.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att gått igenom alla nyinköpta sjökort mm så kan jag konstatera (rätta mig gärna om jag har fel) att det går att angöra både Den Helder och Brunsbuttel oberoende av tidvattnet. Enl korten så är det tillräckligt djup även vid ebb (motorbåt sticker ca 110 cm)!

Någon som kan bekräfta att min uppfattning stämmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Det stämmer. Men Brunnsbüttel kan vara knepigt att gå till under ebb pga motströmmen  och särskilt den sjögång som lätt bildas vid Elbes mynning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nu hemma igen i Göteborg efter en fantastisk båtresa. Bra timing med vädret förutom de 2 sista dagar´ na på Kattegatt!. Jag och en Engelsk kamrat körde båten från Crouch River (Essex, strax Norr om London) direkt till Ijmuiden och Amsterdam. Fick plats på Sixhavens Marina tvärs över floden från Centralstationen i Amsterdam. Där fick jag några dagar för lite ytterligare fix av båten innan Anna och Elton (son 2år) kom ned med flyg. Därefter tog vi kanalerna med natthamn i:
- Einkhufen
- Grouw
- Dokkum (mellan väderkvarnarna)
- Delfzijl
Därefter pga Elbes tidvatten körde vi direkt till
- Helgoland
- Kiel (Laboe marina)
- Grenå
- Läsö (14 båtar i hamnen)
Sen hemma igen Söndag morgon 30'e Maj.

Tack alla ni som bidragit med era kunskaper som gjorde planeringen möjlig!

Med önskan om en skön båtsommar

mvh Håkan & Anna & Elton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kommer en kortfattad rapport även från oss.

Som ett litet tips så kan jag rekomendera Eilan´ s inlägg och hemsida. Mycket bra saker att läsa. Stort tack till Eilan!

Gick ut från Lowestoft östra UK, satte rak kurs mot Den Helder i Holland. Några kurs justeringar för div oljeriggar. Den Helder är en trevlig stad med många restauranger mm.

Den Helder mot Nordeney gick bra. Kusten är som många känner till grund men det finns många bojar att navigera efter så det är inga större problem. Inseglingen mot Nordeney är grund och dyningarna ofta höga så det gäller att kolla tidvattnet. Även Nordeney har en trevlig gästhamn med rolig och hjälpsam hamnkapten. Tankgubben är ganska grinig och kräver kontant betalning.

Nordeney mot brunsbuttel gick utan större problem och vi kom fram tidigare än planerat så när vi slussat in så fortsatte vi till gästhamnen vid km 40,5. Denna hamn består endast av en brygga utmed en stickkanal, dvs ingen el, vatten eller restaurang.

Vidare ut vid kiel och hamnen i Laboe. Jätte fin hamn och mysig stad med allt man behöver. även här endast kontant betalning för tankning.

Från Laboe gick vi till den danska ön Mon även den mycket trevlig. Efter god middag försvann vinden helt så då passade vi på att ta en sträcka på kvällen upp till Simrishamn.

I Simrishamn blev det kuling i 3 dagar så då stannade vi i hamn. Byxelkrok var nästa hamn. Liten hamn med trevliga restauranger. Bra och trevlig service vid tankning, ringe nummret och tankade 10 minuter senare.

Från Byxelkrok satte vi kurs rakt mot Landsort och därefter genom skärgården till Stockholm!

Mycket härliga dagar och många upplevelser blev det.

Något som vi reflekterade över var att det inte fanns mer att se utmed Kielkanalen. Det var bara på slutet som det fanns saker att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående dieselpriser i europa.

Belgien: 1,22

Holland 1,33

Tyskland 1,60!!!

Betalat i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Vi har också köpt 37-fotare i England (Portsmouth), men en segelbåt, och funderar på hemfärden. Så här har vi tänkt:

Vecka 1 Portsmoth - Dover - Amsterdanm

Vecka 2 Amsterdam - Delfzijl

Vecka 3 Delfzisjl - Kell

Vecka 4 Kiel - Kalmar

Vecka 5 Kalmar -Stockholm

Karta: http://goo.gl/maps/DWR6

Och det vi funderar mest på är om man kan gå i Kanalen mellan Harlingen och Lauwersmeer med ett djupgående på 2.07. De flesta delarna av den kanalen har ett djupgående på 2,1, men eventuellt är det 1,9 förbi Dokkum?

a) Kan man lite på 2,1 meter, eller är det att be om trubbel om man själv går 2.07? Om man stöter på en lerbank kan man alltid luta båten lite tills man kommer loss, men det funkar ju inte för att ta sig mer än några båtlängder.

B) Någon som vet om passagen förbi Dokkum är 2,1 eller 1.9? Enligt Brian Navins lots Cruising Guide to the Netherlands är det 1,9 i Dokkumergrootdiep, men det är lite otydligt om det är den enda passagen eller genvägen rakt genom stan....

mvh

/tomas



Senast ändrad av TomasOstling | 24 mars 2011 | 09:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt.
Jag har också uppgiften på 1,9 just förbi Dokkum. Just Dokkum är det en propp, klarar man den klarar man nog resten.
Att säga att vi hade problem där är för mycket sagt, men just i kröken, där kanalen delar sig   ost om själva stan släpade vi kölen i botten  med våra 1,80. Inte alls dramatiskt men märkbart. Å andra sidan kom vi kanske litet snett för vi hade sällskap med en båt som stack 5 cm djupare, de märkte inget. Men vid ett annat tillfälle, året efter, passerade vi hålet utan att märka något. Kan ju ha varit vattenståndsvariationer.

Sedan blev vi stående i bassängen där stadskanalen delar sig på västra sidan och fick backa loss. Iofs väntade vi på broöppning, cirkulerade och kom litet åt sidan. Men marginalerna är små.

Jag vågar nog inte säga att det inte går med 2.07. Men det är sötvatten och båtar flyter i allmänhet litet djupare än varv och konstruktör tänkt ändå. Så ert kanaldjupgående blir nog minst 2.10, alltså 20 cm mer än maxdjup. Rätt mycket. För min egen del skulle jag inte chansa.

Ett alternativ är att gå till Amsterdam/IJsselmeer från IJmuiden och försöka snacka med seglande infödingar under vägs - holländare är mycket hjälpsamma - om vad de tror! 

Blir ni avrådda kan nu ju alltid smita ut på Nordsjön igen genom Den Helder. Omväg, ja, men Amsterdam är fint.

En tröst är ju att så länge man inte träffar på en dumpad cykel eller kundvagn är botten mycket, mycket mjuk. Vi har pressat oss fram genom dyn åtskilliga gånger för att nå kaj och förtöjningsplatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...