christoferrosengren 0 Postad 13 April , 2010 Hej Min ratt står inte rakt när motorn står rakt... Misstänker att fler känner igen sig. Hur justerar jag rattens position i förhållande till navet? Totalt har ratten sju skruvar. FInns det en centrumbult bakom mittkåpan eller sitter ratten med splines? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 April , 2010 teleflex brukar inte sitta med slines, det brukar bara finnas ett sätt att sätta den. Men du borde kunna justera lite i bakkant vid övergången till motorn. Tyvärr glappar teleflex alldeles för mycket för att du ska bli nöjd med ett centrumläge, det värsta glappen jag sett var en femtedels varv på ratten innan motorn rörde sig. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 April , 2010 Ratten sitter med centrumbult och kil. Om ratten står rejält snett så måste du lossa styrkabeln från motorn, dra ut den ur styrväxeln med hjälp av ratten. Om jag inte minns fel så skall ratten stå i klockan 2 och då matar du in styrkabeln igen. Monter fast den i motorn och kolla och ev gör om proceduren om det inte stämmer helt. Hoppas du förstår vad jag menar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 April , 2010 Kanontips df90, tänkte inte på det. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 14 April , 2010 Det låter jobbigt, måste alltså styrvajern ur själva styrväxeln? Allting sitter ju dolt monterat och är svåråtkomligt. Överväger att köpa en flerekrad ratt istället... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 14 April , 2010 Allting är ju relativt, men visst är det en del jobb speciellt om det är trångt. kabeln måste ut ur växeln. Senast ändrad av df90 | 14 april 2010 | 15:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistolen 0 Postad 26 April , 2010 Hej På min gick det att ta isär snäckväxeln och kugga över själva styrvajern så att man fick rätt läge på ratten. Detta visade sig dock vara lite onödigt då man ändå inte har den precisionen i styrningen, båten vandrar/driver lite snett ändå så man får ju parera nästan hela tiden så rakt läge är ju svårt att uppnå iallafall när man kör sakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 28 April , 2010 Hur tar man isär snäckväxeln? Måste hela styrväxeln först lossas från instrumentbrädan? Min ratt glappar nästan ingenting men den stå 180grader fel, ser riktigt hawaii ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 28 April , 2010 Vad ska du in i styrväxeln och göra? Lossa vajern vid motorn, dra ur så den precis släpper, vrid ratten 180 grader och tryck i vajern igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser