Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Albin-Anna

Erfarenheter av nybåtsköp? Någon?

Rekommendera Poster

Har köpt ny båt, och ser inga konstigheter i att betala vid orderläggning samt vid byggstart, men nu skall vi lägga slutlikvid innan leverans - vilket innebär att transport ifrån varv hamnar på oss och då börjar man fundera. Efter att ha pratat med Sweboat och kommunens konsumentköpsmänniska och de säger blankt nej, det är inte lagligt - står det i kontraktet att båtskrället skall levereras till Gbg så skall slutlikvid erläggas när vi de facto ser båten. Annars ljuger vi för banken, det är vi som äger båten under transport = det är vår försäkring som isf kickar in OM ngt händer, och enligt Konsumentköplagen skall inte lös egendom mellan näringsidkare och privatperson slutbetalas förrän den är levererad enligt kontrakt.

Hej moment 22, vi vill ha båten - båthandlare plus varv vill sälja och den är nästan färdigbyggd. Bör även nämna att vi har fullt förtroende för både varv och båthandlare men det hjälper ju föga om båtskrället välter under leverans, och när både Sweboat som faktiskt är säljarnas organisation samt Konsumentköplagen säger att det inte skall gå till på det sättet så kan det inte hjälpas att tankarna börjar snurra i skallen. Jag har aldrig köpt en sprillans ny båt innan.

Någon som vet hur det brukar gå till, är det normalt? Det känns ju som att köpa en liter mjölk men betala ett par dagar innan och därmed eventuellt få sur mjölk? Det borde finnas någon i denna ocean av kunskaper som har köpt ny båt tidigare och vet hur det funkar, är det verkligen slutkund (vi) som skall betala för något vi inte har, för att vänta ytterligare ett par dagar för att varvet skall få sina pengar och sedan leverera det som redan är vårt fast vi inte har sett det och enligt kontrakt har fritt levererat Göteborg. Jag funderade inte på detta innan, men efter att både Sweboat och Konsumentköplagen säger blankt nej så börjar man fundera - hur fanken skall det funka? Båten kostar ju dessutom ett par kronor mer än en liter mjölk ;)

Råd och tips tack - är detta normalt så är jag med i matchen - men inte annars...förvirringen är total!

Gracias på förhand...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har jobbat ett par år i husvagnsbranchen med bla reklamationer och köp. Borde inte vara någon avgörande skillnad mellan husvagns och båtförsäljning i det här stycket.Utan att veta exakt hur ditt kontrakt är skrivet så låter det hela märkligt. Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen. I konsumentköplagen står det just som du skriver att Om du och säljaren inte har kommit överens om annat,ska du betala när säljaren kräver det men inte förrän varan levereras till dig.
Om säljaren transporterar varan till dig är den levererad när du tar hand om den

Står det i kontraktet att båten skall fritt levererat göteborg så betyder det enligt praxis att säljaren arrangerar transport hela vägen fram till köparen, vilket också framgår av KÖPLAGEN (inte samma som konsumentköplagen). Det enda som inte regleras i detta är vem som ansvarar för avlastningen på plats.

Så med andra ord är min tolkning att du borde få båten levererad till göteborg och betala när du tagit emot den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tycker det är uppenbart att leverantören har likviditetsproblem. Jag skulle inte gå med på dealen du nämner. Jag köpte nytt själv i julas och betalade först n är båten stod på mina bockar.

 

/Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpte en ny båt en gång.

Betalade handpenning vid kontrakt (20%) och resten vid leverans.

Det var lite strul med leveransen. När jag kom för att hämta båten var den inte färdig, trots ivriga löften att den skulle vara det, och skulle vara klar först två veckor senare. Där stod jag med min bankväxel på en massa pengar. Det var ju bara att stoppa ned den ordentligt i fickan och åka hem med flytvästar, barn och annat. För att inte tala om alla förväntningar som man fick stoppa undan i 14 hela dagar. Snopet!

Nåväl, firman kompenserade mig när jag hämtade båten genom lite extra tillbehör och har sedan uppträtt oklanderligt.

Självklart ska du inte slutbetala båten innan den är levererad. Varven börjar få bättre tider nu men pengar kostar så det är klart att de vill ha pengarna så tidigt som möjligt. Jag vill inte måla f_n på väggen men är det en sån kris på varvet i fråga att de måste driva denna fråga hårt är det lika bra att du förbereder dig på tuffa tag. Om varvet ligger så illa till att det riskerar att gå omkull riskerar du ju inte bara redan betalda pengar utan hela beloppet om du betalar nu.

Är varvet/handlaren medlemmar i Sweboat? Kanske ska slå en signal igen till Sweboat och kolla läget?

Hoppas snart kunna säga Grattis till nya båten!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt från tyskland blev det totalstopp när vi bad banken (seb ) att betala båtlånet på båten före leverans från tyskland, allt enligt det kontrakt vi underteknat och som banken tagit del av.
Man vägrade att betala så det var bara att byta bank till swedbank som utan att ens göra en kreditupplysning langade upp pengar. enda kravet var ett försäkringsbevis för båten under transporten till sverige.

Allt fungerade utan problem, men förhandlingsläget när man ska fixa fram 500.000 på 24 timmar är inte det bästa!
I detta fall ingick inte transporten även om den ombesörjdes av varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack - jag menade naturligtvis köplagen, den som reglerar köp mellan näringsidkare och privatpersoner.

Har dubbelkollat med Sweboat och handlaren är medlem, och sitter dessutom med i styrelsen - men det var en oberoende person jag pratade med - som sa blankt nej till dealen som sådan. Vi har redan betalt 30% vid orderläggning, och jag ogillar tanken på att lägga slutlikvid före vi har nycklarna i näven. Det känns inte som att varvet har likviditetsproblem, snarare båtförmedlaren, eftersom det är varvet som vägrar leverans före de har fått pengar - och båtförmedlaren kan inte pynta pengarna till varvet förrän vi har betalat. Och det är ett jävla moment 22 med tanke på att vi vill ha båten, varvet har byggt båten och vill sälja den samt båtförmedlaren vill ju naturligtvis ha pengarna för att få sin kommision.

Men jag kan också den lagen, och den säger ju precis som ni alla säger; betala inte slutlikvid förrän varan är levererad. Tyvärr är då enda alternativet att åka till varvet (och det är långt) och hämta båten på plats - men det är ju ett alternativ. Frågan är ju dock om man kan lösa det på något annat sätt, så fort de får slutlikvid så skall de ju betala till varvet så de släpper båten, och då torde man ju kunna blanda in banken så att vi är med när pengarna kommer till förmedlaren och att vi är med när förmedlaren direkt för över till varvet och därmed kan få grönt ljus. Det är en skitsituation rent ut sagt, och det trista är att vi litar på både båthandlare och varv efter många års kontakt - men det känns just nu inte som att vi är kunder - utan att vi spelar på deras villkor och inte efter lagen eller kundens villkor - utan mer som; vill ni ha båten så betala - annars får ni ingen båt. Och att få ett ultimatum i den stilen när man är kund känns inte okay även om vi känner varandra väl.

Det är en sak att ha en god relation sedan många år med båthandlarn, en helt annan när det handlar om stora summor och vi helt plötsligt har blivit kund. Det är liksom inte som att köpa båt av ett syskon i det läget, det är - oavsett god relation - företag till kund.

Kan det hjälpa att ta ett snack med varvet månne?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är konsumentköplagen som gäller vid köp mellan företag och privatperson.

Känns som ett trist läge men jag skulle inte betala innan du har båten oavsett hur mycket polare du är med säljaren om det inte står i kontraktet. Särskilt om han kräver det för att han har problem.
Om du betalar och han går i konkurs får du nog svårt att få igen pengarna och/eller båten.

Det kan vara så att säljaren har för mycket skulder till båttillverkaren för att de ska våga släppa båten till honom. Då kan det det kanske hjälpa att du visar att du har pengarna, men det finns inga garantier för båttillverkaren att han får några pengar bara för att du betalar till säljaren.
Men eftersom du gör affären med säljarens företag och inte med tillverkaren så kan detbli problem om du betalar till fel ställe om du ger pengarna direkt till tillverkaren.

Finns det något om vite vid leveransförsening i kontraktet?
I så fall kan du ju visa på att det blir dyrare för säljaren om han inte levererar båten i tid vilket kan göra att han kanske anstränger sig lite mer.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

 



Senast ändrad av Raceboat | 14 april 2010 | 08:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du nu måste ha just denna båten och är rädd att tappa den. Kan du ringa till varvet och kolla så båten är klar, sen åka till varvet och tillsammans med om göra en slutbesiktning av bygget (upprätta protokoll och skriv under). Då VET du att båten är klar, inga konstigheter med den biten. Annars hade det varit trist att få upp båten och det är en massa saker som inte stämmer, särskilt om man redan betalt.

Ang transporten:

Firman som transporterar båten bör ju vara försäkrad för den lasten dom hanterar! Kolla upp detta! I så fall är det ju deras försäkring från varvet tills den står på landbacken hos dig! Kolla särskilt upp vad som gäller vis lastning/lossning..

Då KAN du betala båten EFTER att du slutbesiktigat men innan den lämnar varvet!

Vill understryka att detta inte är ultimat på något sett, men kanske lite hjälp i en knivig situvation! Alltid lätt att sitta som opartisk och hänvisa till lagen, men om du är rädd för att förlora din ev drömbåt, förstår jag att han försöker lösa problemet!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input, vi får åka till varvet och besiktiga vilken dag vi vill, vi får även åka till varvet och hämta båten själva - så det är inte grejen - jag tror verkligen att båten finns, men det är en jävla massa pengar att lajja med.

Vad gäller transporten så känner vi han som kör, och ringde redan igår för att kolla upp extra transportförsäkringar (vi jobbar / har jobbat - båda två i transportbranchen och är nojjiga där) och om han mot förmodan lägger den i diket så är vi täckta.

Men just nu, till syvende o sist så tror jag det handlar om att vi börjar tycka att det lukta skunk, med tanke på att pengarna skall finnas hos båthandlaren och sedan skall de till varvet - det finns trots allt en risk för konken på minuten, och den minuten kan vara precis när våra pengar bor där.

En jävla skitsituation är det kan jag tala om, vi har ju redan pyntat en tredjedel, och det är vår båt, som vi vill ha den.

Men ja, det står leveransdatum i kontraktet, men det står däremot inget om förskottsbetalning - däremot så VET jag att varvet inte släpper båten till båthandlarn före de har fått pengar, och de kan inte betala (utgår jag ifrån) förrän vi har betalat. Så visst, vi kan bråka som faaan, och få förseningsskadestånd och hela skiten - men då får vi ingen båt. Det låter larvigt men ni fattar tanken?

Ena sekunden känns det som skitsamma - då slänger vi i den gamla och kör med den och andra sekunden känns det som äsch - vi väljer att tro på det men följa upp det ordentligt.

Men det var ju Sweboat som satte grillerna i huvudet på mig från början, och det är jag både tacksam och...typ inte tacksam över ;)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte prata med varvet om att betala deras del av summan direkt till dom, för att undvika att handlaren drar med sig alla era pengar i en ev konkurs.. Sen när båten är hos er betalar ni handlaren MINUS visst vite för att DOM bröt kontraktet.

Era garantier på båtan är väl kopplat till varvet?? Eller ligger dom hos handlare, om handlaren går i konken....?

/S

Kom på en till sak:

Om ni väljer att backa ur, får ni tillbaka handpeningen då?? Det är ju dom som jag tidigare skrev bryter mot erat kontrakt..



Senast ändrad av stemor | 14 april 2010 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sorgliga i kråksången är att jag absolut inte tror att någon kommer gå i konkurs, men efter att ha a) pratat med Sweboat och B) ha pratat med jurist och andra båthandlare och fått reda på att vi bryter mot två lagar om vi gör som DE vill så känns det just nu som att det som var vårens höjdpunkt nu har blivit en skithistoria som jag ägnar för mkt tid åt som jag inte har. Men, det som just nu irriterar mig högeligen är att jag har kontakt med två män som känner varandra väl (varv båthandlare) och de pratar om tilltro. Jag är kund, jag tror på båda - MEN klarar däremot att skilja tilltron (som jag har till båda) från affärer och pengar - men det verkar inte gå in i skallen på dem.

Sweboat väckte en sovande björn, och nu är den björnen...mer irriterad än när hon skrev inlägget med frågan i från början. Jag tänker inte bryta mot en endaste svensk lag för att få en sak jag har köpt, punkt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker klokt, Albin-Anna! Man skall inte göra affärer om de inte känns rätt... Stå på dig och betala när varan levererats!

Pacta sunt servanda

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska klok, fast jag är en kärring...sägs det Flört

Men nej, först var det bara en lite naggning i bakhuvudet, som har växt till ohemul magnitud. Och det är inte jag som är anledningen, jag är ju trots allt kund - även om det känns som att både varv och båthandlare har glömt den lilla detaljen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken soppa!

Ni kanske kan göra så här?

Tala om för varvet att ni har pengarna och att ni kan betala för båten, kanske tom kan bevisa det. Avvakta sedan tills avtalat leveransdatum från säljaren/mäklaren passerat och häv då köpet med anledning av försening som ni inte ser ska kunna lösas.

Sen går ni till varvet och köper båten och varvet är glada att de blir av med den beställda båten, får kontanter, får bättre betalt än om de gett säljaren hans mellanskillnad och får en nöjd kund.

För det är väl säljaren ni har avtalet med, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tjäna lite på att förmedlingskostnaden utgår...Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag gillar soppa - men denna smakar skit Flört

Problemet är snarare att varv säljare är bundis sedan gud vet hur många år, och uppenbarligen inte proffsiga nog att kunna skilja på privatliv och affärer, och har fått oss - på EN dag - att inte känns oss som kunder längre, utan pratar om misstro och skit. Jag misstror inte någon av dem, jag känner dem och tycker om dem, men det måste man lägga åt sidan när det kommer till affär. Jag klarar det, men de klarar det tydligen inte och helt plötsligt har soppan blivit personlig.

Jag vill bara att det skall vara rätt, och har ingen intention att bryta mot några svenska lagar.

Och, de vet redan att vi har bank och likviditet i ryggen, de har pratat med vår bankman när maken stod bredvid så det råder noll tvivel om vår ekonomiska situation. Anledningen till att jag ställde frågan från början på MG var att jag trodde att gången var sådan som säljaren sa, men ryggade lite efter att ha pratat med Sweboat och gjorde ytterligare efterforskningar. Men, i vårt fall har vi valt att låna pengar tills vi har bestämt oss för hur vi skall göra, vilket innebär att vi kommer att bryta mot kreditlagen om vi betalar innan vi har sett båten - och därmed sitter rättslösa - för då har ju vi godkänt båten. Jag misstänker att de andra som har köpt båt inte har lånat pengar, för då tror jag helt ärligt inte att vi hade tänkt på det heller när det gäller slutlikvid, ett par dagar hit eller dit liksom. Så första varningsflaggan stod ju faktiskt banken för, och det var något vi inte ens hade funderat över före det.

Det är ett schysst företag, och det är ett schysst varv - men minsta motsägelse från min sida känns nu som att de tar som ett personlgt påhopp, och det är väl det sorgligaste av allt - skall vi som kund behöva dutta med säljaren när det...egentligen borde vara vi som kund som blir schysst behandlade.

Återigen, det som så sent som för ett par dagar sedan var vårens höjdpunkt har nu gett en fadd smak i munnen. Och då försvinner ju en del av glädjen. Det är faktiskt det absolut mest trista i nuläget.

Många bäckar små osv...har adderat upp till detta - och det är inte vårt fel.

:suck:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan använda en bankgaranti  där banken låser pengarna tills alla parter är nöjda,
Dock är ju inte varvet garanterad att få några pengar om inte bankgarantin ställs mot dem!

Detta är ju vanligt vid byggafärer för att förhindra att någon part blir lurad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har de haft chansen att göra, ställa ut en bankgaranti alltså - men av olika skäl valt att INTE göra...osäker på varför men jag tror tid plus pengar, en bankgaranti kostar ju stålar...och betyder fortfarande att varvet inte får sina pengar före de släpper båten - och det verkar vara den springande punkten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på er och säg till dem att ni har pengarna men enbart när ni har fått båten levererad och godkänd och att det, tyvärr, inte finns något ni kan göra åt det.

Tryck på att ni enligt lag inte kan betala och att banken inte accepterar det innan båten är levererad. Berätta att Sweboat och konsumentrådgivaren har sagt att du, enligt lag, inte kan följa deras önskemål/krav om betalning.

Alltså att om han inte följer kontraktet så får ni inget lån, har inga pengar, och kan inte slutföra affären. Han måste uppfylla sin del av avtalet för att ni ska få pengarna att betala honom med.

Ni har hittills uppfyllt era delar och då måste han leverera eller så bryter han mot avtalet.

Var försiktig med att betala till varvet, du har ju inte gjort någon affär med dem. Se till så att avtalet med säljaren är brutet eller omförhandlat innan och ha detta skriftligt och godkänt med alla parter.

Var tydliga med att det här är ett problem för er, berätta att ni inte tycker om det här och att ni är oroliga för varför de beter sig så här. Berätta att det här är väldigt mycket pengar för er.

Säg rakt ut att ni tror att det är något allvarligt bakomliggande problem och att ni känner er otrygga med företaget som leverantör, eftersom ni verkar vara vänner så klaga inte på honom personligen. Varför skulle de annars försöka få pengarna tidigare?

Fråga dem om de har likviditetsproblem, be att få kontakta deras banker, leverantörer för att kolla kreditstatus mm, om inte annat bara för att höra vad säljaren resp. varvet säger till dig.

Man kan tänka sig att det inte är så roligt att tillåta det men om de säger nej så KAN det vara så att de har problem med pengar och då kan du inte lita på dem.

De vet ju om att ni får pengarna så fort ni får båten.

Var noga med att dokumentera allt, spela in telefonsamtal, ta skriftligt på alla överenskommelser, skriv ner anteckningar från alla samtal och mejla dem till säljare, varv, Sweboat och konsumentrådgivare (kolla med sweboat och konsumentrådgivaren så du får en kontaktperson) efter varje samtal och be dem uttryckligen att höra av sig om de anser att något du skrivit är felaktigt och att du annars anser att det är accepterat av dem.

Om du inte kan spela in på hemtelefonen så använd mobilen (Ericssontelefoner kan spela in vet jag) och om de ringer upp dig, säg att du är upptagen och be att få ringa tillbaka så kan du spela in även dessa samtal. Det kanske kostar lite extra att snacka på mobilen men vid en eventuell tvist så har du samtalet ordagrant dokumenterat och även fått med ”tonen” i samtalen.

Var förbered till mötena, skriv en agenda och ge till säljaren så har du initiativet, skriv ner frågor och tänkbara svar i ett block som du har med dig.

Var så lugn och sansad du kan i samtal med dem och brusa inte upp, det skrämmer mycket mer än en ”hysterisk kärring”-attityd, särskilt om de är typen som brusar upp.

Kräv att de svarar på dina frågor så att du förstår om de kör med ”politikertaktik” dvs om de försöker pratar runt dina problem. Tänk Sverker i Plus…. Taktiken känns löjlig men är ruskigt effektiv.

Om de har likviditetsproblem och ni känner varandra väl kan du föreslå att ni köper en kapitalvara av säljaren, tex hans bil, till underpris. Ni skriver ett kontrakt där säljaren erbjuds att köpa tillbaka bilen för samma pris ( ev. kostnader för försäkring som ni måste ha) inom en viss tid och att du inom denna tid inte får sälja bilen till någon annan.

Han kan då låna ut dessa pengar till företaget som kan ”köpa” båten från varvet och sälja till dig. När han får in pengarna från försäljningen får han tillbaka pengarna och köper bilen av dig.

Om han inte köper tillbaka bilen så säljer du bilen på blocket och får tillbaka pengarna. Pga det sista krävs att du får ett mycket bra pris på bilen så att du kan sälja billigt och få igen pengarna.

Detta sista förslag borde döda om säljarens argument att ni borde ha förtroende för honom. Om han inte säger ja, hur kan du lita på honom när inte ens han gör det?

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den jätte-inputen, den var engagerande.

Det började ju som sagt bara med en naggande oro över transport och att något inte kändes helrätt, och det ena ledde till det andra. För att ha väldigt torrt på fötterna nu så har jag ägnat alldeles för mycket dyrbar tid och att dubbelkolla allt.

Jag har kollat likviditet, men det gamla bolaget som inte finns i deras regi längre, är inte likvida öht. Och det nya bolaget är för nytt för att ens ha ett bokslut, så där tar det stopp.

Jag har kollat med Sweboat, som är på säljarens sida och de säger hypotetiskt nej (jag väljer ju av princip att inte säga vilket företag det handlar om för att inte snacka skit - och för att vi känner och gillar dem), vi skall absolut inte betala pengar förrän kontraktet är uppfyllt. Det väckte ju ytterligare en björn eftersom det egentligen var transporten vi var oroliga för från början.

Vi känner killen som skall köra båten, har dubbelkollat att det finns en transportförsäkring, men då hade ju Sweboat rest nya funderingar.

Min säljare har nu, tycker jag, börjat uppföra sig oproffsigt och glömma att vi är kund, men hävdar att det är så här båtköp fungerar. Så jag har även ringt till andra firmor av samma storlek och frågat hur de gör, återigen utan att nämna namn - men de jag har frågat har ett par veckors kredit hos varven och förklarar att även om de hämtar hit båten och kunden betalar på plats när allt är godkänt så behöver de ändå inte ligga ute med pengar, men att kunden givetvis inte skall erlägga slutlikvid förrän båten är på plats - så där faller vår säljares argument och det gillar jag inte - jag fattar att man inte har stålar att ligga ute med, men då spelar man inte med öppna kort om man säger att det funkar så här - lev med det och sen hota (jag vet inte om det var på skoj eller allvar) med att då får ni ingen båt. Det betyder att han bryter mot sitt kontrakt vilket även det är olagligt. Jag har kollat med jurist, och vi bryter mot kreditlagen om vi skriver på finanspapper innan vi har fått båten (och just DET är väl den springande punkten).

Men efter alla dessa telefonsamtal känns det som att jag står torrskodd. Och jag är lugn, överlugn när jag pratar med dem - även om jag efter samtalet skallar en vägg eller två, det är anledningen till att jag gör det, maken hade inte klarat att hålla sig utan han hade snarare blivit hysterisk kärring Flört

Tipset om bilen var kanon, tyvärr rör det sig om så otroligt mkt mer pengar än så, men hade det handlat om de summorna så är det en kanongrej att göra.

Men någonstans, till syvende och sist, precis som jag har skrivit innan - så är vi tre parter som vill samma sak. Vi känner varandra sedan innan, men jag vill känna mig som en kund och inte som någon som har fått den stora ynnesten att köpa båt av just dem och det gör jag nu.

Just det, jag har dessutom kollat med varvet om de har fått vår första betalning. Det har dom.

Jag vill inte att det skall vara sura miner eller att vi skall bli ovänner på kuppen, men det känns inte som att det är jag som skapar den känslan - jag är inte arg - men jag är kund, och vill göra rätt? Och det känns trist att två firmor som varit i branchen i så många år spelar på misstro, medan jag som kund klarar att skilja på affärer och privat. Men någon skrämseltaktik går jag inte på. Men det är rätt surt när det handlar om två personer som jag tycker väldigt mkt om, men tidigare inte haft den här kundrelationen till.

Det står för mkt pengar på spel, och det är fel...jättefel - någonstans i hela upplägget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering, för det som är intresserade. Långt samtal med säljaren ikväll och nu åker vi tillsammans till varvet, besiktigar båten, skriver under papper och båten transporteras till vår hemstad dagen därpå (peppar peppar *kastar salt över axeln och håller tummar och tår). Men då sitter ju i alla fall alla tre parter tillsammans, och i så fall känns det...rätt okay och om än inte perfekt.

Håll tummarna okay?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tummarna hålls att allt går bra. Det löser sig säkert till det bästa trots all oro.

Men tänk på att du kan hålla inne med delar av pengarna om nu något inte är ok och ska ordnas senare.

Lägg gärna in en bild när du får hem båten. Är spännande att se vad du har köpt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du har en personlig relation till säljaren. Själv hade jag blivit topp tunnor rasande om en säljare hade pratat om bristande förtroende(!) när jag förväntas betala en vara jag inte ens har sett.

Hur kan varv och säljare ens komma på tanken att det är kunden som skall ta risken dvs betala innan varan finns? Säljaren skall ju leverera först, sedan levererar kunden. Helt otroligt!!!

Jag skulle inte ha lagt så många halmstrån i kors som ni har gjort. Hoppas båten blir bra och att ni får en bra båtsommar. Gärna en stor rejäl kasse extratillbehör för det är ni värda!!!

Fast det borde offentliggöras vilket varv/säljare det är som gör affärer på detta viset så att andra som inte har en personlig relation kan akta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raceboat: Gracias *bugar och niger, lovar att byta bild i min sjöbod om allt går planenligt

mariatherese: Tro mig, jag har varit topp tunnor rasande, tålamod är inte en dygd enligt mig. Men, i vissa fall så blir det bara värre att sänka sig till motpartens nivå och man vinner på att vara äckligt lugn och verbal, men jag har skallat en del vägg efter samtalen Glad

Och jag ser det inte som löst ännu, löst är det när vi står med en felfri vacker båt guppandes på båtplatsen.

Och, jag vill faktiskt inte outa företaget, inte för att vi är bästisar på något vis eller att jag är rädd för repressalier, men detta är bara en enda historia av gud vet hur många båtar de sålt till nöjda kunder. De kunderna finns ju också, det finns troligen lika många historier som kunder. Men jag håller med dig på det stora hela, jag förstår inte heller hur man kan tro att man betalar för en vara utan att ha fått den. Och varvet står ju utanför just försäljningsdelen, det är ju inte dem vi gör affärer med.

Vi har redan fått två ganska dyra saker på köpet, vi får se vad som händer. Fortsätt bara att hålla tummar och tår är ni snälla Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...