Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
florodoltarzan

Hur många elprylar kan jag ha på samtidigt?

Rekommendera Poster

Tjena,

Jag har tänkte koppla in en del elprylar i båten och undrar om det behövs några relän eller liknande (jag har dålig koll på när man behöver använda relän och exakt vad de gör) för att klara av att köra alla dessa samtidigt när motorn är igång.

Det här är grejerna jag tänkte koppla in, är det något jag bör tänka på eller är det bara att dra två fläskiga kablar från batteriet till instrumentpanelen där jag sedan sätter någon form av förgrening där man sedan tar ström direkt till följande utrustning:

-Bogstrålkastare

-Akterstrålkastare

-LED-slingor

-GPS

-Sökljus (m. joystick)

-Vindrutetorkare

-Stereo

-Radar

Tacksam för svar gällande detta,

//Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relä är i pricip en strömbrytare. En spole på manöverarmen. När du lägger spänning på spolen drar den och sluter strömbrytaren eller också bryter om det är tex en växlande kontakt. Sen kan de sitta många kontakter på ett relä. I princip behöver du inga relä för det du tänker installera, men i vissa fall är det praktiskt. Tex om du vill kunna tända bogstrålkastaren på 8 ställen eller kanske bara två.

Förgreningen du nämner heter i min värld - säkringspanel, som kan vara med och utan strömbrytare. Varje ledning ut ifrån förgreningen (efter de grova kablarna från batteriet) måste vara avsäkrade. Säkringen storlek beror i första hand på ledningens grovlek.

Normalt lägger man 2,5 mm2 förtent kopparledning i båtar, och jag brukar i första hand säkra dem 10 Ampere. Om det går stor ström och/eller långa ledningar måste man gå upp i area pga spänningsfallet.

För att få en bättre grund att stå på föreslår jag att du köper eller lånar en bok i ämnet på biblioteket.

Ström Ombord http://www.bokus.com/b/9789189564268.html har fått en del kritik pga ett sakfel beträffande dioder. Annars är det en ganska lättförstålig bok för det du behöver veta.

El Ombord http://www.bokus.com/b/9789127356665.html helt ok

Elsystem för båtar http://www.batteknik.se/ Skriven av signaturen Seawolf som ofta skriver på våra båtforum, dock inte så mycket i elfågor nu för tiden. Mycket kunnig och kompetent person. Boken är kanske den bästa. Dock är upplägget lite rörigt,  vilket kanske gör den lite svår att förstå för en oinvigd.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för detta! Faktum är att jag redan har Ström ombord och har plöjt den ett par gånger men jag tycker inte att den har några bra svar på de enkla grejer som jag undrar över såsom hur och när man använder relän exempelvis. Givetvis kommer jag koppla säkringar, de brukar ju medfölja till strömbrytarpanelerna.

Nåväl, tack för detta - nu vet jag att det inte bör bli några problem i alla fall.

//Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är anledningen till att du skall koppla in relä?

I det du räknar upp kan det ju sitta reläer i Sökarljuset eftersom det styrs med joystick.

Möjligtvis kan det sitta reläer i radarn också.

Fast i bägge fallen kan det va krafttransistorer som ju fungerar på samma sätt.

Reläer är ju nått som man tar till om man vill bygga nån form av automatik, som tex om du vill kunna tända tex bogstrålkastaren från flera ställen.

Ett annat användingsområde är om du tex har ett ankarspel och/eller bogpropeller som sitter frame och har ett batteri framme. Då kan man ha en klen manöverkabel i vilken det går en svag ström som påverkar ett relä som i sin tur styr bogproppelern eller ankarspelet. Då slipper man spänningsfallet, som vid 12-voltsystem kan va förödande.

Om man har radiostyrd manövrering är det också reläer som sköter manövrerigen. Dessa finns inbyggda i apparaterna när du köper dem och är något som du egentligen inte behöver bekymmra dig om. Mer än när de krånglar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns faktiskt en bok till.....

Elsystem ombord

182 pix om man beställer via Bokus, två hundra spänn ytterligare om man gör som en annan, dvs köper den hos bokhandlar´ n i Tumba centrum.

Jag gick dit för att köpa Seawolfs bok som enligt uppgift skulle finnas där men de gav mig ovanstående istället!?!?

Jag själv kom inte ihåg titeln just då varför jag glatt betalade och for hem till skärgården igen.

Verkar för övrigt vara en bra och lättläst bok.

Senast ändrad av newnoseharbour | 13 april 2010 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hedervärt av dig att inte köpa ditt ex där det är billigatsFlört

Det ger ju 50 kr mer i Moms till staten - och staten det är vi

Nån tjänar ju dessutm nästa 150 kr mer vilket ger ökade skatteintäkter till oss själva.

Dessutom stiger bruttonationalprodukten, vilket borde ge ökat ulandsbistånd.

Tänk om alla hade varit som du och jag - aldrig varit snikna och bara tänkt på sig själva. Vilken bar värld vi skulle levat i då.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...