Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
hakalm

Hur laga skrovskada på bästa sätt?

Rekommendera Poster

Denna typ av frågor har varit uppe i många trådar har jag märkt men jag kan inte riktigt få någon rätsida på vilka metoder som är bra respektive dåliga, så jag startar ännu en tråd på ämnet.

Jag har en Ryds Hajen som jag upptäckt en mindre skada på efter att jag tvättat bort havstulpaner på den. På en av listerna på undersidan av skrovet är det en grop som går genom gelcoaten och en bit in i glasfibern. Det är på ignet sätt hål rakt igenom men gropen är ändå ca 1 cm djup och kanske 2-3 cm i diameter.

Jag vill fylla igen gropen med något lämpligt material satt jag kan använda båten den här säsongen. Till hösten ska jag göra en storgenomgång av skrovet inklusive måla om båten och laga och fixa allt som kan tänkas behövas, men det känns som att jag behöver fixa den här skadan innan jag sjösätter båten så att det inte kommer in vatten mellan glasfiber och toppskikten eller att båten på något annat sätt far illa av skadan.

Min första tanke var att slabba på lite glasfiberspackel (efter noggrann rengöring och slipning) men jag har läst här att glasfiberspackel släpper genom vatten, så då kanske inte det är det bästa att ha på. Kan man ha glasfiberspackel och sen något toppskikt som duger över en säsong eller hur ska jag göra?Känns som att jag vill få det fixat så enkelt som möjligt nu, blir det ojämnt och/eller fult så gör det inget eftersom hela skrovet ska fixas till hösten/vintern. Jag slipper helst att slabba med polyester och glasfiberväv om det går att göra enklare.

Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att slabba med poyester och väv är inte så jobbigt, dessutom slipper du göra om jobbet senare.

Universaltipset är väl att slipa ur skadan ordentligt och sen bygga upp ny botten med väv och polyester, att använda epoxi tycker jag är att skjuta över målet. Avsluta med gelcoat med vaxlösning i (topcoat). Det bästa är förstås om du kommer åt både fram och baksida, men om det sitter på en av steglisterna så kanske det är svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du med fram och baksida? Menar du inuti skrovet också? Gropen går ju inte igenom skrovet. Ska man ändå lägga på polyester och glasfiberväv även på insidan?

Gropen är som sagt mitt på en steglist så jag antar att det är mycket glasfiber innan man kommer igenom skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nån bild?

Luftblåsa från tillverkningen?

Det är oftast lättar att se på en bild än att förstå en text.

Är det under vattenlinjen?

Om det är det. Slipa bara så mycket så det blir rent. Torka med aceton. Blanda lite epoxy med ett fyllnadsmedel, tex microbalonger. Spackla i. Slipa slät. Måla över det slipade området med ren epoxy. Bottenmåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på skadan. Epoxy verkar ju vara det man ska använda (bäst och lite enklare än plast glasfiber). Så är det en bra ide med epoxy med fyllnadsmaterial och sen ren epoxy på en sån här skada?

post-10011584-1394236309,2869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en bild på en till skada. Den är inte alls lika djup som den ovan utan har bara gått precis genom den vackra orangea gelcoaten. Kan man köra epoxy fyllning och sen epoxy rent på denna skadan också eller ska man använda gelcoatspackel eller något liknande här? En till kontrollfråga för att se om jag förstått :) :Man kan alltså använda epoxy som finish och behöver inte toppa med topcoat eller liknande? (förutom av estetiska skäl då).

Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ytterligare läsning och funderingar (tack andtom för PDF'en, den var matnyttig) så har jag kommit fram till att följande metod verkar vettig:

Slipa ner skadorna ordentligt tills alllt skadat område är borta.

Fyll den djupa skadan med glasfiberspackel och slipa till nivå med glasfibern.

Spackla sedan upp den djupa och dom grunda skadorna på fören med epoxyspackel till nivå med övriga skrovet. Slipa fint och måla sen på några lager ren epoxy och till sist lite färg eller topcoat som skyddslager och finish.

Då skadorna, utifrån min uppskattning, inte är av sådan storlek att dom påverkar den strukturella stabiliteten hos båten så behövs inte plastning med väv utan det räcker med glasfiberspackel plus epoxy.

Verkar detta vara en bra ide? Om inga högljudda klagomål infinner sig så tänker jag börja så fort tid finns över.

Senast ändrad av hakalm | 14 april 2010 | 13:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog bra.. men epoxy fäster bättre än glasfiberspackel. Har lagat några gånger under min båt med glasfiberspackel och det har lossnat varje säsong när man tagit upp båten.
Nu kör jag med epoxyspackel och epoxy/väv och det har hållt än så länge..

Glöm inte att slipa och göra rent ordentligt, så spacklet får bra fäste!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall va så elak att jag kommer med högljudda klagomål. Skadan som är på friborden skulle jag laga med gelcoatspackel i ungefär samma färgton som båten. Det är inte lätt att få samma kulör, men skall du ändå renovera båten är det viktiga ju att få tät. antingen spacklar du och låter det va som det blir, eller så vattenslipar de med akkt finare slippapper efterhand, till slut rubbing och vax.

Att klabba med epoxy på et sån ställe är helt förkastligt. Epoxy fäster mycket bra på uthärdad polyetser. Polyseter lär inte fästa speciellt bra på epoxy. jag använder praktiskt taget aldrig epoxy ovanför vattenlinjen, mer än i mycket speciela fall.

Om du ändå kör med gelcoatspackel på fribordet, skulle jag spacklat igen skadan i botten med samma spackel.

Att först spackla med glasfiberspackel och sen måla på epoxy kan kanske ställa till problem. På vissa epoxygrundfärger står det att ny polyseter skall härda 4 eller var det 6 veckor innan man kan måla över med epoxy.

Epoxy är tät mot vatten. det är inte gelcoat/polyseter i lika hög grad. Men gelcoat är tillräckligt tätt för att det skulle va ok att laga dom skadorna du har.

Om jag enbart skulle lagat skadan i botten skulle jag gjort ett spackel av epoxy och något fyllnadsmatrial. Nu har jag nästan alltid ståndes nån slatt epoxy i källaren och även nån burkar med fyllnadsmedel. Limmar en hel del med epoxy nu för tiden. just för tillfället har jag nog slattar på ca 5 kg. Däremot gjorde jag slut på fyllnadsmedlet sits. Men jag skall limma lite trä i morgon, så antingen får jag skaffa nytt eller ta en grabbnäve sågspån ur lådan under cirkelsågen. Färgen just i de limfogarna har ingen betydelse.

Laga du med gelcoaspacke det blir hel ok

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...