Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Figo

förbereda inför bottenmålning

Rekommendera Poster

Jag har nu slipat ner botten på båten med sliprondell och fått bort lösa delar av gammal botten färg. Två frågor:
Hur pass noggrant måste den gamla färgen bort då jag tänker lägga ett lager primer och två lager bottenfärg?
På några ställen råkade jag slipa små jack i gelcoten hur gör jag med detta innan jag målar?

Slutligen, båten ska gå i vänern, törs man vara snål och använda Biltemas produkter ?

mvh
LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar 2 komponents primer ? I så fall måste all bottenfärg bort. Jacken i gelcoaten kan du fixa med gelcotspackel som finns i de flesta tillbehörsaffärer.

Eftersom båten skall gå i sötvatten så har du knappt behov av någon bottenfärg. Bottenfärg används i salt- och bräckvatten för att skydda mot påväxning. I ditt fall enda syfte med bottenfärgen kan vara att minska friktionen mot vattnet så att båten glider bättre, men jag vet inte om det behövs. Kanske bättre att satsa på extra lager epoxyfärg som skydd mot vatteninträngning i plasten med böldpest som följd !!!

Jag skall inte starta Biltema eller ej diskussion här, det finns tillräckligt många. Men eftersom du har säkert satsat många timmars jobb på båten så köp de bästa produkter som finns på marknaden så håller de längre.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite i samma läge, och jag undrar vad händer om man lägger på primer på en halvjobbad botten.

Alltså bara skrapat av lite löst, slipat lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är lite i samma läge, och jag undrar vad händer om man lägger på primer på en halvjobbad botten.

Alltså bara skrapat av lite löst, slipat lite...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att vi pratar om 2-komponetsprimer ? Man kan inte måla 2-komponentsfärg över 1 komponents, 1 komponents rör sig mer och då kommer 2-komponentsfärgen att krakelera och flaggna av. Mao aldrig 2-komponents på 1-komponenstfärg.

Vanlig 1 komponentsprimer (t.ex spärrprimer mellan 2 olika sorters bottenfärger) går bra, men då skall den kvarvarande bottenfärgen sitta fast ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen att bottenmåla då båten ska gå i vänern är att som den ser ut nu (innan jag slipat) så ser den ut att ha fläcktyfus, alttså estetiskt skäl. Min tanke var att nu när all lös förg är borta samt nermattad så ska jag lägga en 1 komponents spärrskiktsprimer och därefter 2 lager av 1 komponents bottenfärg. Låter detta tokigt eller?

Finns det andra förslag? Hur blir det med epoxifärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du har gjort så stort jobb med nerslippningen så skulle jag lägga på 3 lager expoxifärg för att förhindra vatteninträngning och plastpest !!! Sen tror jag inte någon bottenfärg behövs.

T.ex: INTERNATIONAL GELSHIELD® 200 eller International VC-TAR2. Finns säkert motsvarande färger från andra leverantörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så har jag för mig att epoxy inte är uv-beständig och ska målas över.  Någon annan här som vet säkert?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan man måla expoxifärg direkt som det är nu eller behövs primer?. Den gamla bottenföregn är ju inte helt borta, bara delvis, i övrigt är den bara nermattad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite begreppsförvirring här.  Epoxy och primer är två namn för samma sak, dvs ett tätskikt man lägger på ett plastrent skrov som mattats ned och tvättats av med tinner.  Sedan läggs bottenfärgen på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har återigen exakt samma problem efter upptagning i höstas ser botten ut som fläcktyfus.

Jag vill bara på enklaste sätt få den helfärgad igen...

Kan jag då lägga en primer på det halvjobb jag gjort, 1-komp eller 2-komp?

Eller måste jag gå ner och slipa hela botten, stänger jag in något om jag inte slipar allt?

Som jag ser det har jag tre alternativ:

1. Lägga 2-komp sedan 2 lager bottenfärg

2. Lägga 1-komp sedan 2 lager bottenfärg

3. Bara lägga bottenfärg direkt

Vilket är att rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

har nu försökt bottna i alla goda råd. Det slutade med att jag koöpte en burk Interstrip och har börjat ta bort kvarvarande färg. Sedan tänkte jag lägga på epoxigrundfärg (VC-TAR2). Därefter om jag förstått det rätt ska jag lägga på en bottenfärg av lämpligt fabrikat. har det här någon betydelse om jag tar 1 eller 2 komponentsfärg mht att epoxifärgen är 2 komp?

Ja,ja tids nog ska väl även jag lära mig Skrattande

BTW hur stor är chansen/risken att det blir böldpest på en 10 år gammal båt? går det att säga nått generellt om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På VC-TAR skall du använda en VC-17 bottenfärg, de är teflonbaserade och mycket enkla att måla med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...