Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
mobisma_peter

Automatsäkring elpanel hur koppla före elle efter brytare?

Rekommendera Poster

Hej vet någon följande... håller på att göra en ny elpanel i lexan. men nu kommer frågan ska en automatsäkring sitta före strömbrytaren eller efter? bifogar en bild som visar hur strömbrytaren är kopplad mot förbrukare(lampa).

post-10008003-1394236309,002_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det spelar egentligen ingen roll var i kedjan du sätter den, så länge den sitter i serie med den inkopplade utrustningen.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det blir ju inte riktigt! En säkring bör sitta så tidigt som möjligt för att skydda efterföljande krets. En säkring är ju inte till för att skydda förbrukaren utan hela kretsen och sätter man t ex säkringen effter förbrukaren så har man en lång plusledning fram till säkringen som vid ev kortslutning inte är avsäkrad och risken för brand är stor.... just det som säkrningen är till för att skydda mot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före brytaren är väl att rekomendera, på det viset är ju brytaren avsäkrad vid inre kortslutning oavsett om förbrukaren är till eller från.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En säkring kan aldrig skydda den inkopplade utrustningen, tror inte att jag påstod det heller iofs. Om det blir kortis så brinner säkringen av oavsett var den sitter i kedjab eftersom den blir den svagaste punkten.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Nu tror jag Du får läsa på lite i ellära innan Du kommer med fler påståenden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I och för sig har Daniel rätt; om det går för hög ström i en krets så går säkringen. Sålänge strömmen håller sig i kretsen om det t ex blir kortis i lampan.

MEN. Man kan ju råka t ex borra av ev 12V ledning nånstans och då får helt nya strömkretsar.

Så att sätta säkring så tidigt som möjligt i kedjan närmast batteriet är en bra regel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att svara att jag skall läsa på tillför ju inget alls till diskussionen.

Eftersom du sitter på kunskap som vi andra inte gör, eller åtminstonde jag, så vore jag iallafall väldigt tacksam om du kunde förklara istället för att be mig läsa på.

För övrigt håller jag naturligtvis med föregående talare. säkring så tidigt som möjligt i systemet är att föredra. Men om du frågar mig om du ska dra plussen från en strömbrytare eller en automatsäkring monterad i samma låda så spelar det ingen roll anser jag. 

MVH
/Danjel

p.s. jag förutsatte att hela förbrukningssystemet är avsäkrat med en hududsäkring, dvs långt innan vi når brytare och automatsäkring.

Senast ändrad av Danjel | 13 april 2010 | 21:41

Senast ändrad av Danjel | 13 april 2010 | 21:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl av praktiska själ som man sätter säkringarna först. Åtminstone brukar jag göra så.

I en 230/400 Volts installation sätter man ju en gruppcentral för fördela ut strömmen efter stigaren/elmätaren.

I båten har jag gruppcentralen efter stigaren/ledningen från Batteriet, strömen i den grova kabeln fördelas via säkringarna till ett antal klenare. På det viset blir ju gruppsäkringarna i ett 12-volts likströmssystem sittades sist i kjedjan. Likströmmen lär ju gå från minus till plus. Obestämd

I vårt växelstömssystem sitter ju gruppcentralens säkringar både först och sist så ofta att vi inte hinner blinka. 50 ggr/sek.

I princip spelar det ingen roll var säkringarna sitter, som Daniel säger - MEN - om det skulle bli överslag till minus i de korta klena ledningarna mellan säkringarna och de grova batterikablarna gan det nog uppstå både det ena och andra. Värme och rök mm.

Friskt kopplat - hälften bännt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Säkringar har man för att förhindra överbelstning i hela kretsen och dessa skall då sitta så tidigt som bara möjligt, annars förlorar man en del av nyttan med dessa.

Det är ingen vits att t ex ha en 10 meter lång pluskabel till en förbrukare och sen sätta säkringen i slutet av den kabeln. Vid en kortlslutningen någonstans på kabeln mellan plus och innan säkringen så sluts kretsen där och säkringen är inte längre med i kretsen. Brand kan uppstå. Det är därför det heter kortlutning

Därför blir det absurt att påstå att man kan sätta en säkring varsomhelst i en krets för att kretsen hela tiden finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det spelar visst roll och det som är dumt är om Du provar och lär ut ting som är direkt felaktiga.

En huvudsäkring skyddar ev inte en felaktig monterad säkring senare i kretsen pga huvudsäkringen har betydligt större märkström än KABELN motsvarande area tål mellan fördelningspunkten och den felaktigt placerade säkringen.

I det fallet så är det IGEN kabeln som är den svaga länken och som säkringen var till för att skydda.

Summa: Huvudsäkringen håller, automatsäkringen finns inte längre i kretsen utan den klenare kabeln smälter och tar eld.

Därför säger jag igen att läs på elläran innan Du ger goda råd till andra stackare som sen kanske installerar elsystem felaktigt!

Ps: Huvudsäkringen skall skydda kablaget fram till en fördelningspunkt och sen tar nya säkringar över. Huvudsäkringen kan aldrig skydda hela kretsen i ett 12 system.

Senast ändrad av sdk780 | 14 april 2010 | 07:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sdk780 har rätt. huvudsäkringen ska sitta så nära batteriet som möjligt och den skyddar mot kortslutning i kablaget fram till huvudtavlan. Huvudtavlans säkringar skyddar kablaget fram till förbrukarna, kanske ligger det till och med flera förbrukare på samma säkring och det är helt OK om det är gjort med lite eftertanke. Därefter har man oftast hängsäkringar på kabeln i nära anslutning till känslig elektronik. Hängsäkringen skyddar mot interna kortslutningar i apparaten. Många apparater börjar ta skada redan vid enstaka små ampere medans säkringarna i elpanelen kanske behöver fem till tio gånger så hög ström för att lösa ut.

Gör man t.ex. en GMDSS-installation för yrkesbåtar så ska dessutom allting vara dubbelavsäkrat, både på plus och minussidan. Kablarna från batteriet ska vara åtskiljda (inte gå tillsammans) fram till huvudsäkringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I elläran fick man inte lära sig om säkringar och kabelbränder då jag gick i plugget. Lågspänningssystem är luriga då alla ju kan dra kabel när det är så ofarligt tycker man.

Inget kan vara felaktigare.

Man kan inte ens känna att det är spänning påslagen!

Glad i hågen och utan att utnyttja ohms lag har jag under åren dragit diverse kablar i båtar och tagit vad jag haft liggande. I en båt hade jag 0,22 kvmm ledare till pentrypumpen. Visserligen en svag rackare men visst rök det om den en gång när det blev kortis.

Att man skulle avsäkra kabeln var inget jag fick lära mig i elläran som mer var frågan om ekvationer, motorer osv. Elinstallation ingick inte i den teoretiska utbildningen.

Så de flesta skulle behöva kolla in de praktiska kunskaperna, t.ex kabelavsäkring och att ledare både väljs efter spänningsfallet men även att den ska klara av att bränna säkringen.

Har själv ingen huvudsäkring vid förbrukarbanken som ju då är att betrakta som en brandbomb.

Ska genast kolla kabelarea och välja lämplig säkring.

Kanske det vore dags för en ny produkt: Kabel med inbyggd säkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla och tack för alla svar... är slutsatsen att AUTOMATSÄKRINGARNA ska sitta före strömbrytarna? Jag har en GPSMAP Garmin som har 3Amp hängsäkring... kan man sätta in den bland automatsäkringarna? det finns dock ingen automatsäkring på 3amp men på 5 amp? köper dessa hos båtaccenten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur man kopplar inuti centralen med strömbrytare och säkringar kan inte spela någon roll. Men jag skulle nog sätta säkringarna först.

Låt hängsäkringen på 3A vara kvar och dimensionera automatsäkringen efter ledningen. Max 6A per kvadrat dvs:

1.5 kvadrat = 10 A

2.5 kvadrat = 15 A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och har man inget vettigt att tillföra diskussionen kanske ett svar också är överflödigt :)

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...