Familjen 0 Postad 13 April , 2010 Hej alla kloka! Ska man gänga in oljestickan innan man drar upp den för att se hur mycket motorolja man har eller ska man bara sticka ner och dra upp den?? Tack på förhand Mvh ///Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 April , 2010 Jag skulle säga att du inte skruvar ner stickan för att kolla nivån. I instruktionsboken står det varken det ena eller det andra för motorn, men däremot för backslaget strår det uttryckligen att man inte ska skruva ner stickan vid nivåkontroll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sebjohn 0 Postad 13 April , 2010 hej mkt bra fråga. Har samma problem. dessutom kommer oljestickan upp alldeles kladdig av olja från röret när man för ner och upp den igen. det går ju ann när oljan blir lite svartare men nypåfylld är det nästan omöjligt att se exakt var nivån ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 April , 2010 Jag har gängat ner den och sedan kollat. Efter tips från någon kunnig, möjligen Fredrik på Drevia, har jag kollat utan att skruva ned den. Detta innebär lite lägre oljenivå och motorn blåryker inte tycker jag. Kan vara andra orsaker, t.ex att nya kolvarna, kolvringar och foder slitit in sig men kan vara en bidragande orsak. Lättare också att se som sagt. När man vrider stickan blir den oljig runt om långt ovanför strecket, troligen från oljesilen som sitter runt stickan inuti hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser