Figo 31 Postad 13 April , 2010 Hej, har nu börjat rota lite i elsystemet på min båt (Ryds 550 GTS) då jag tänkte koppla in ytterligare ett battri med skiljerelä. Nuvarande huvudströmbrytare är kopplad så att den bara bryter strömmen till förbrukarna. Borde inte huvudströmbrytaren bryta all ström, dvs säga även till motorn. Som det är idag kan jag köra trim/tilt samt starta motorn utan att vrida på huvudströmbrytaren. Är det en normal inkoppling? //LG Senast ändrad av Figo | 13 april 2010 | 08:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 April , 2010 Jag tycker det låter som helt felaktig koppling, huvudströmbrytaren skall bryta all ström förutom till länspumpen och larmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 April , 2010 Det är ganska normalt eftersom tändningslåset fungerar som huvudströmbrytare. Eller kan du köra trim/tilt utan att vrida till tändningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 13 April , 2010 Yes, jag kan köra trim/til både från reglaget och från strömställern på motorn utan att ens ha nyckel i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 April , 2010 Jo, då bör du nog sätta dit en huvudströmbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 April , 2010 Inte helt ovanligt att man gör så. Motorns likriktare kan ta allvarlig skada om kretsen skulle brytas medans motorn är igång. Personligen skulle jag nog ändå montera dit en brytare om jag ändå skulle in och koppla skiljerelä. Nu vet jag ju inte om du har utombordare, men för mig eftersom det var svårt att få ut laddningsgivare (d ) på min suzuki 115df så kopplade jag sikljerelät på nyckelströmmen dvs när man vrider på nyckeln så kopplas batterierna ihop. jag funderade ävenpå en liten timer som skulle slå ihop batterierna efter 1 min, men det slutade som sagt med att koppla ihop dem direkt med tändningslåset. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 13 April , 2010 Det här är inte sant. Tändningslåset styr ett relä (startrelä) på startmotorn, som slår till när man vrider på nyckeln. De tjocka kablarna från batteriet till startmotor (som leder uppemot flera hundra ampere när startmotorn arbetar) går inte via tändningslåset. Tändningslåset stänger också av spänningen till stora delar av motoreletroniken, men det är aldrig fråga om en huvudströmbrytare som stänger an all spänning till båten och motor. Har man inten huvudströmbrytare så ligger motorn (och ev övrig elekrtisk utrustning i båten) spänningssatt hela tiden. Detta ökar risken för krypströmmar och urladdning av batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 April , 2010 Dett är en ganska vanlig koppling. Orsaken är att man blåser likriktaren och/eller laddningsregulatorn om man kopplar loss batteriet medan motorn går. Gissar att båt-tillverkaren vill undvika diskussioner om kunden rört huvudbrytaren eller inte när man kommer in med trasig laddning. Om du ska ändra på det? Beror på, skulle inte vara speciellt orolig för läckström eller fel just där. Huvudbrytaren gör ju två saker: 1) hjälp det blir varmt och brinner i ledningarna jag just kopplade in klantigt, bryt fort! 2) Nu ska jag vara borta två veckor, vill vara säker på att inte glömma radion eller någon lampa igång. Båda sakerna rör ju egentligen all annan el i båten utom just motorn. Att lämna motorn inkopplad eliminerar risken för dyr reparation om någon snubblar över eller av misstag drar av huvudbrytaren under gång. Å andra sidan är en dold huvudbrytare ytterligare ett stöldskydd som gör det besvärligare att sno båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 13 April , 2010 Tack för era svar. Efter lite funderande så kommer jag nog att låta det vara som det är. Det verkar ju inte vara någon hit att bryta strömmen mellan startbatteri o motor under gång. I bland har det faktiskt också varit bra att kunna tilta motorn utan att ligga på alla fyra o försöka nå huvudbrytaren oavnför batteriet. Nu blir det att motera ett förbrukningsbatteri med skiljerelä mellan batterierna och flytta över förbrukarkretsen till detta och sen koppla huvudbrytaren på denna krets om jag förstått era rekomendationer //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 April , 2010 Ja. Tändningslåset styr startreläet, men ett relä är inget annat än en strömbrytare som slås till och från elektriskt i stället för att du vrider om en brytare. Är inte tändningslåset i startläge så är startmotorn galvaniskt skiljd från batteriets plus-pol. Riktigt kopplat så stänger inte tändningslåset bara av strömtillförseln till stora delar av motorelektroniken, utan till ALL motorelektronik. Nu var det huvudströmbrytare till startbatterierna det var frågan om, inte till förbrukningsbatterierna. Återigen; riktigt kopplat så är det aldrig något annat än startmotor och motorelektronik som går på startbatteriet så varför övrig elektronik skulle vara spänningssatt vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 April , 2010 Det är normalt kopplat ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 April , 2010 Han HAR ju en huvudströmbrytare, varför sätta dit en till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 April , 2010 Därför att om du hade läst första inlägget riktigt så hade du sett att han tänker sätta dit ett batteri till. Då har han ett förbrukningsbatteri och ett startbatter men bara en huvudbrytare. Altså en huvudbrytare till för att bryta det andra batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 13 April , 2010 Har konsulterat kopplingschemat samt varit ute och mätt lite på motorn ( Honda BF90) med voltmätaren. Det enda som är spännigsatt vid motorn hela tiden är tiltmotorn. När jag slår på tändning får även startmotorn spänning. Huvudströmbrytaren ligger bara på förbrukningskretsen. Frågan blir då. Ska jag montera ytterliagre en huvudbrytare mellan startbatteriet och motorn? //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 April , 2010 Ja, jag tycker det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 April , 2010 Eftersom det är en utombordare vi pratar om här så är kopplingen helt normal, startbatteri (normalt det enda batteriet i små båtar) är direkt kopplat till motorn, visst elektroniken och startmotorn styrs av nyckeln men t ex tilten har normalt alltid spänning. Så har det varit i många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 April , 2010 Mjaaaa. Undrar om det är värt besväret. Möjligen som försvårande stöldskydd. Tilten går väl via strömbrytare så det är väl ingen elektronik inkopplad som drar nåt? En ny installationen med förbrukningsbatteri ska förstås ha en egen huvudbrytare så nära batteriet som möjligt. En del har dessutom en stor säkring precis vid batteriet, på 200..400 A. Bara för att. Om man skulle klanta sig rejält nångång och kortsluta. Jag har inte det just nu, men funderar på det när jag ska byta batteribank i sommar och ändå är där och skruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 13 April , 2010 HAR Du läst ordentligt själv! Det Du svarar på är frågeställarens undran om det skall vara kopplat så som han beskriver och Du svarar att då bör han sätta dit en huvudströmbrytare. Inte någonstans pratas det om en extra huvudströmbrytare. Du menar säkert det men ordlägger Dig dåligt! Sen försöker Du få honom till att tro att det är felkopplat trots att det är helt normalt kopplat på han båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 13 April , 2010 Men du hör ju inte... Med du lyssnar ju inte... Nån mer än jag som får yrrol-vibbar /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser