Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
lagbas

Vagn till utombordare

Rekommendera Poster

Hej, är spekulant på en 60hk 4-taktare utombordare, men inser att dom väger en del (115kg). För att kunna hantera den själv vid på - och avtagning funderar jag på att bygga en ställning/vagn med vinschanordning. Är det någon som har erfarenhet av detta. En enklare ritning/skiss skulle sitta fint. /Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pepsi

Leta fram en gungställning av bra kaliber - inga plåtrör utan riktiga rör. Jag använder mig av gungställning när jag har lyft av/på min Yamaha 4-taktare som väger 114kg. Jag har även lyft en 85hk och det var utan problem. Slutsats - en gungställning av lite kaliber löser dina problem. Du backar in båten mellan rören och sedan löser sig allt. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Det finns en till salu på blocket. Jag har en 80hk (som väger ännu mer) och om någon har liknande vagn att sälja till mig är jag intresserad, så fort som möjligt!!!

/Stefan II

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Den måste dock kompletteras med en motorlyft från t.ex. Jula. Kostar 2000kr men det är lika mycket som en service kostar.

/Stefan II

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tar jag aldrig av motorn från båten. Inte ens när jag hade 50 hk 2-takt... Lättare att transportera båten till service mm. Konservera motorn så kan den vara på hela vintern!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har en ritning som man kan bygga utav trä eller likanande?

Hitlls var Aluminum stegen bäst, den med ett par hjul på så e de löst ju!

Vem lägger 2000 kr på en VAGN som utombordaren står på under vintern?

Inte jag! =/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar kolla kataloger och liknande, sammt på mässor och annars när man är ute och rör på sig, för att få idéer när det är ngt jag tänker bygga... Kolla tex Bryggan, tror de har bock för (special-)pirra för snurra. Byggde ngt liknande, fast för 5hk ;-) Funkar utmärkt att ställa tunna under, flytta med pirra, lät komma runt att mecka osv. Dock har jag inga större problem att hänga den på plats utan stege :-)

Stubb-brytare, trefot, gungställning, garageportskarm eller liknande kan ju vara alternativ för dig, kompleterat med lämplig talja.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en vagn som man styr in bakom motorn och hissar upp den från akterspegeln har haft den till en 70hk Yamaha och det har fungerat bra.

Har nu en inombordare så jag kan sälja den om intresse finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...