Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
prototypjocke

PEKE, men ej i Teak

Rekommendera Poster

Har just knäckt upp en peke till våran Maxim 26. Då de inte finns något i trä på utsidan båten vill jag nog inte ha teak eller liknande på min peke. Någon som har någon ide om annat matrial. Vitt eller bege/vit som båten är.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på 2 alternativ, antingen helt i rostfritt eller också i kolfiber då min Maxim har svart kapell mm. skulle det nog bli lite fräckt..

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns en tråd på nåt av våra forum där en kille tillverkade ett peke i glasfiberlaminat och beskrev jobbet ganska ordentligt. Det  visade sig till sist efter mycket letande att det var  på en hemsida/blogg. Bilderna finns om du skrollar lite ner på sidan. http://www.nbmarine.se/870bygge/dagbok/dagb0306.html

tommy

kanske bra att titta här också http://www.nbmarine.se/

Senast ändrad av toaen | 13 april 2010 | 07:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som heter skummad PVC den är vit och bearbetas som trä.

Sök på skummad pvc

Peo

Senast ändrad av Amiga | 17 april 2010 | 20:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peken går framåt. På många sätt......

Det blev polycarbonat (ungefär som plexiglas) belagd med epoxyklatlack med glaskulor i som halkskydd. Den ser ut som lätt frostat glas. De blir kanon. Jag provade att måla baksidan på skivan i båtens kulör, men den blev mycket bättre som genomskinlig. Det blir även två diodljus på undersidan som lyser uppåt.

Jag ska lägga upp en bild när den e färdig och monterad,men de tar nog någon vecke till.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter intressant,ser fram emot att få se en bild.

/andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild kommer. Glömde skriva att jag valde 12mm tjock för att slippa så många öron att skruva i och då räknar jag med att borra o gänga för att slippa skruvskallar.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då va de sjösatt och klart. Min peke blev enligt mej kanon. Knäckte upp ett 30mm rör med 3mm gods klätt med Pollycarbonat lackad med epoxyklarlack med glaskulor i för halkrisken och sedan borrade jag in fyra ultrablå dioder i gaveln som på så sätt lyser upp hela glasskivan och kanterna. Har bara fyra små öron under och borrat och gängat i skivan för att ha den slät och hel på ovansidan och inte ha massa saker under för den e ju genomskinlig.

Jag ska lägga upp några bilder med och utan ljus.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...