Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
gustafspappa

Demontera ratten från instrumentbrädan. Hur??

Rekommendera Poster

Som ett led i renoveringen av vår Monark 585 Family, är det nu dags att tillverka en ny instrumentbräda som är anpassad efter nya instrument mm.

Men! Ratten/styrningen behöver ju demonteras. Skruvat bort allt som går för att ta bort ratten från själva styrdonet, men jag vet inte hur jag skall ta bort resten så jag kommer åt själva infästningen...

Bild 1: Är det denna del som skall dras av? Sitter som berget och krävs sannolikt en avdragare för att den skall gå att få bort... ?

Bild 2 (Se nästa inlägg): Är det bakifrån som jag skall angripa problemet? Sitter ju en sprint där, men har knackat på den utan resultat. Sitter som berget...

Så: Hur skall jag göra?

//Lars

post-8904-1394236307,743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du har skruvat bort allt säger Du men jag ser tydligt bultarna med mutter som går igenom själva bräda?! (bild 2) prova där först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SDK780: Precis, precis... Dessa bultars skalle, döljs av plastkåpan på framsidan! Det är just den som skall tas bort, men själva ratt infästningen i styrdonet gör detta omöjligt. Så när jag väl fått bort den, så är problemet löst! Glad

//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta först bort rattens centrumkåpa  sedan lossar du muttern innanför. Pröva sedan att dra loss ratten med handkraft, går ej detta får du ta och använda en avdragare. Tänk på att vara rädd om den lilla kilen som förmodligen ramlar ut när du får loss ratten.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för råden!!

En tre-armad avdragare från Biltema(!!) till en kostnad av 69:90, funkade perfekt!

Hälsningar
Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...