Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
MartinA

Läckande S-drev!

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man lättast får tätt mellan övre och nedre delen på ett 110 S-drev? Har bytt nedre delen och får nu ut olja genom vattenintaget. Mycket små mängder, men dock. O-ringen är ny och var ren och torr när den monterades. Skulle O-ringen smörjts in med något?

Eller kommer det att täta med tiden, sjösätter om en månad?

Tacksam för synpunkter/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta drevet iskär annu en gång. Sedan använd icke-hårdnande tätningpasta - Permatex,Hermetite e.d. - som tilllägg till O-ringen vid den inre skarven mellan nedre och övre delen. Annars så läcker skarven lätt vatten till olja (efter sjösättningen) eller olja till vattenintaget (före sjösättning).

Själva bälgen behöver inte Permatex.

Det tycks vara svårt att få den inre skarven mellan olje-och vattenkanalerna tillräckligt tajt för att vara tät annars efter bälgbyte (har hänt till mig och till en klubbkompis likadant..) Har troligen något att göra med att den nya bälgen i början är lite tjock så att den inre skarven inte dras tillräckligt tät.

Och nej, den blir inte tät med tiden efter sjösättning !

http://www.elisanet.fi/jussi.h/110s-palkeenvaihto.pdf

 



Senast ändrad av jussi_h | 11 april 2010 | 22:50



Senast ändrad av jussi_h | 11 april 2010 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...