Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
memike

Suzuki DF 50 hk 07:a startar inte.

Rekommendera Poster

Hej.

va igår och hämtade min nyinköpta båt, En ryds 478 gt 07.a med en Suzuki Df 50hk motor 07.a också,

Allt ser kanon ut har bara gått ca 50h totalt. Gör upp affären på firman där jag köpt båten. Har inte en tanke på att starta den då de hade haft igång den 2dagar tidigare.

När jag sen kommer hem 30mil enkel resa senare och slänger i den är den död. Startmotor går runt men den tänder inte. Sitter en Defa startspärr på den och den verkar funka.

Har prövat med att ta ut och rengöra stiften, Släppa ut all bensin i filter behållaren och i mikuni insprutnings saken. Tankat i ny och pumpat runt. Men fanskapet vill inte gå igång ???

Någon som har en anning om vad det kan vara ??? Iofs ska firman jag köpte den på fixa så någon får igång den men om någon har några tips kan man ju pröva själv. Nu i efterhand så ångrar man ju lite att man inte bad dem starta den på gården :( Lite smått besviken då man gått miste om en kanondag på sjön med fiske......

/Micke

Senast ändrad av memike | 11 april 2010 | 18:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om startmotorn går så är det INTE säkring, DEFA, Neutralägesgivare eller vristnödstoppsbandet. alla dessa blckerar även startmotorn.

Det kan vara lite farligt för CDI att testa men får Du gnista på stiften?

Annars så är oftast fel där motorn inte startar men startmotorn går uteslutande relaterade till brist på bränsle. Kommer bränslet genom snabbkopplingen från tank, går bränslepumpen när Du vrider på tändningen (går bara en kort stund och sen stannar den normalt, startar igen när motorn roterar)

Är bubblan monterad åt rätt håll (ja det har hänt att den suttit fel).

Det är ju diagnossystem/felsäkert läge på den motorn men då går den på tomgång..

Det är det jag kan komma på på rak arm.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips men nu är den inlämnad på service ställe :) De skulle även montera på ett vattenfilter ??? Vet inte vad det är riktigt men det är säkert bra :)

Jag kollade själv följande.

Startmotor gick.

Bränslepumpen gick igång när man vred på tändningen.

Nytt bränsle allt gammalt uttömt ur dunk slangar osv.

Kollade över stiften (nya) rengjorde dem.

Kollade dock aldrig att det fanns gnista då jag inte vill riskera att paja CDI boxen när man kör den emot godset. Blåsan kollade jag aldrig vet inte vart man gör det???

Har en hel del att lära ang båtmotorer känner jag. Jar endast meckat roadracinghojar och cross innan och det skilljer sig något fruktansvärt ju hehe.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...