Leif63 0 Postad 11 April , 2010 Läste om en typ av dieselrengöring som heter De-Bug. Tydligen bryts slammet ner i så små partiklar att det inte sätter igen bränslefilter m.m? Finns det någon som har idéer eller rent av erfarenhet av denna produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 April , 2010 Det låter bra, men jag brukar vara skeptisk till de medlen. Jag har provat Grotamar för 1400:- / liter. Helt värdelöst. Märktes inte någon skilnad alls utan jag fick fortfarande öppna tanken var tredje dag för att suga upp slem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif63 0 Postad 11 April , 2010 Ok! Kanske skulle varit tydligare. De-Bug är inget medel som du häller i tanken. Den bryter ner partiklarna på magnetisk väg om jag förstått saken rätt. (Har kört med Grotamar och hoppas det fungerar bättre än för tidigare båtvän.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 April , 2010 De-Bug är en helt suverän uppfinning för att rena dagens magnetiska diesel. Man slipper byta filter och bränsleförbrukningen sjunker med åtminstone 30%, i och med att motorns verkningsgrad höjs. Motorns effekt ökar dessutom avsevärt. En mycket positiv bieffekt av De-Bug är att den eliminerar kompassens felvisningar som annars ofta uppstår p.g.a. magnet-dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif63 0 Postad 11 April , 2010 Tack! Det låter kanonbra! Finns det någon nackdel med detta magnetfilter? Har ej hört om det innan så man blir ju lite skeptisk. Det vimlar ju av mirakel- och dundermedel för allt annars. (Båtfolket lär ju ha den dyraste hobbyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 April , 2010 Dessutom gör den bättre väder på helger och semestrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 11 April , 2010 Jag läste om något som heter Purefuel i en båttidning och det är kanske samma sak . http://www.bejtinginternational.se/text1_16.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif63 0 Postad 13 April , 2010 Ok... Har haft kontakt med återförsäljaren. De påstår att det inte finns några nackdelar. Är det fler som vet att verkligen fungerar. Har två tankar och får köpa 2 st. (totalkostnad 2.066 kronor). Om detta verkligen fungerar så är det ju i längden lönsamt då andra mirakelkurer kostar att köpa år efter år eller...? Finns det fler i landet som vet att detta verkligen fungerar? Senast ändrad av Leif63 | 13 april 2010 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 April , 2010 Frågan är om det finns några fördelar. Under vintern har tanken till Wallasen stått med grön diesel, Tanken är ventilerad och kan alltså fyllas med kondensvatten enl. andasprinipen. Shell Citydiesel ska väl vara så dåligt man kan få i dieselväg map slemproblemet. Jag har kört Wallasen med Shell Citydiesel som funkar bra som lysfotogen-ersättare. Den lilla mängd dieselorm som fanns i tanken skulle inte genera det minsta dieselfilter. Ungefär som en lillfingernagel och ett par mm tjock slemblobba. Man blir ändå tvungen att kontrollera i tanken om det hjälpte med De-Bug-medlet och då kan man lika gärna suga upp klegget. Tänk på att det i första hand är bränsleröret från tanken som sätts igen och inte filtret. Filtret har så stor yta att det ska kleggas väldigt mycket innan det sätts igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sleven 2 Postad 13 April , 2010 En liten fundering runt detta med slemmet som bildas i tankar (har inte upplevt det själv än). Vad jag förstår reagerar dessa organismer med syre om man får vatten (kondens) i tanken. lite vatten i bränlset är nog svårt att helt undvika i en båt, men om man tar bort syret ur ekvationen borde resultatet ändå bli att man undviker bakterie tillväxt!? Hur gör man då detta? Ett sätt som borde funka är att ersätta luften (eller delar av den) i tanken med en gas som är tyngre än luft och lägger sig som en skyddande hinna över ytan, ungefär som man gör när man vill bevara en öppnad vin flaska med tändargas. Nu är ju inte en brännbar gas så trevlig att ha i en tank som rymmer flera hundra liter, men det skulle det inte kunna fungera att fylla tanken på hösten med Argon eller kvävgas (nitrogen) eller någon annan icke brännbar gas. Att köpa en flaska Nitrogen som säkert skulle räcka till detta ändamål i 10 år, borde vara bra mycket billigare än olika tekniska hokus pokus lösningar och miljövänligare än att hälla i kemikalier i tanken som ska förbrännas? Eller det kanske finns någon annan aspekt på detta som jag missat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 13 April , 2010 Jag tror inte mängden syre i tanken spelar någon större roll. Bakterierna bildas i skiktet mellan vatten och diesel och mängden syre ovan bränsleytan spelar nog mindre roll. Om bakterierna behöver syre får de det från nog vattnet, men det finns bakterier som växer bra utan helt syre också. Vet inte om det är de som trivs i dieseltankar? För övrigt har jag ett tips från skolan hur man får bort syre. För ner ett brinnande ljus i behållaren och täpp till. När ljuset slocknar finns det väldigt lite syre kvar. Alternativt kan en explosion blåst ut ljuset i just detta sammanhang. Då är man också av med dieselbakterieproblemet. Senast ändrad av andtom | 13 april 2010 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser