Hisingen 0 Postad 11 April , 2010 Hej. Funderar på att köpa en Yamarin 490 BR med en Yamaha F-60, någon som har erfarenhet av denna kombination?.Räcker motorstorleken till? Är det självläns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 11 April , 2010 Motorstorleken beror ju helt på vad du tänkt ha båten till såsom krav på fart, hur mycket folk som normalt skall åka med m.m. Generellt känns en F60 som något i underkant. Båten har självläns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hisingen 0 Postad 11 April , 2010 Tanken är att ha den som badbåt men även kunna fiska en del, tinor, dörja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 11 April , 2010 Jag tror F60 funkar bra. Vad jag kommer ihåg såldes båten som ny mest med 50hk 2-takt. Det är ju några år sedan modellen upphörde nu. Den båt Yamarin har nu i samma storlek är väl främst 5020 som är 495cm lång och något tyngre tror jag. Den säljs mest med just F60. Har du inte extrema krav så tror jag du kan vara lugn med den motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 11 April , 2010 Hej Jag har en Yamarin 490 BR från -99 med en 50hk 4T Yamaha från -00 (eller var det tvärtom...) som jag köpte ny -00. Hursomhelst är jag jättenöjd men hade önskat en något starkare motor men då fanns inget starkare alternativ om man ville ha 4-takt. Alternativet var en 70 hk 2T men jag ville ha 4-taktare. För mina behov funkar 50 ganska bra. Det är bara när man ska dra upp en mindre van vattenskidåkare som det går för trögt. En van åkare som startar på två skidor funkar ok. En större motor än Yamahas 60hk 4t på den båten blir säkerligen för tungt (är väl bara godkänd för 60/70hk?). Sitter man tre vuxna i aktern på min (varför vi nu gör det ibland...?) och puttrar fram så kommer det in vatten bakvägen i självlänsarna. I övrigt kan jag säga att båten går fantastiskt bra i sjön för sin storlek och att detaljarbetet är mycket bra. Nackdelen är att styrvajern inte går att byta utan att lyfta av motorn. Sen önskar jag ibland att jag hade en lite oömmare båt (=aluminium) så man inte skulle behöva vara så försiktig om den men de är å andra sidan inte lika snygga som Yamarinen. Hör av dig igen om du vill veta något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahelsing 0 Postad 12 April , 2010 Jag har haft en Yamarin 490 med 50hk Yamaha 4-t. Med 50hk tog det lite tid att komma upp i planing när man var fler av två vuxna i båten och den sjönk gärna igenom vid gasavdrag vid svall och möten. Problemen åtgärdades med en ny propeller med mindre stigning än den som levererades original. 60hk tror jag är precis rätt motorstyrka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hisingen 0 Postad 12 April , 2010 Hej på er.. Tack för bra och snabba svar.. Båten är en -01 och motor -02 Begärt pris är 99.000 Kanske lite i överkant eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 12 April , 2010 Mycket pengar är det ialla fall. Har sett andra 490 som legat högre på Blocket. Iofs kanske det var en kärra med i något av de fallen men ser att den du förmodligen tittar på också har en kärra med. Annars ligger det ju en 490 med 45hk Honda från -92 för 72.000 på Blocket... -Fast, javisst den motorn är nog för liten Om den är värd det begärda priset kan bara köparen avgöra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 13 April , 2010 Jag tycker priset är ganska ok, lite beroende på ev övrig medföljande utrustning. Yamarin har bra andrahandsvärde, spec med 4-takt. Vill du ha en billigare båt kanske du får nöja dig med en 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser