cedergren 0 Postad 10 April , 2010 Jag har läst på forumet ett par dagar och kan väl inte påstå att jag blivit annat än förvirrad. Jag var helt inne på att köpa en Ryds 535 DL eller 510 GTI. Men då jag läst så många inlägg som sågar kvaliten på Ryds båtar, blir jag mycket osäker. Jag har också haft ögonen på en Askeladden 475 Freestyle, men den blir kanske lite för liten. Jag skall använda båten som familjebåt på öresund och längs den vilda bjärekusten. Fiske och vattenskidor är det som står på listan, men det blir säkert en del utflykter med fru och barn. Vi är 5 i familjen, så lite plats måste det vara. Jag är redo att lägga 150 - 200 tusen för en ny båt med lämplig motor men skulle inte bli olycklig om jag hittade en begagnad för strax över 100 tusen. Då jag inte tittat på båt tidigare, gör det mig lite förvånad att begagnade båtar är så dyra, trots att de är från tex. 1998 eller precis därefter. Är verkligen andrahandsvärdet så högt ? Då kommer automatiskt följdfrågan - Vilket/vilka märken står sig bäst ? Jag skulle bli mycket tacksam om ni kunde hjälpa mig med lite tips om vilken båt jag skall titta på (styrpulpet?) och gärna också tipsa om återförsäljare på västkusten ( malmö-göteborg) Återkommer säkert med fler frågor, efterhand som tipsen rullar in Edit: Kom en här - Uttern och Bella, vad sägs om dom? och vilka märken skall man absolut undvika? Cedergren Senast ändrad av cedergren | 10 april 2010 | 20:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 10 April , 2010 problemet med ryds båtarna är att de oftast säljs med mercury . Men sen är väl kvaliteten lite sisådär men det är inte jätteilla. Men köp en uttern , Min kompis köpte en , och han har varit jättenöjd , bortsättt från motorn , (Mercury) Eller en yammarin , de är mycket fina och säljs oftast med yamaha , (En motor som inte pajar hela tiden) /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 10 April , 2010 Var det inte Uttern som fick dra tillbaka en massa båtar för att de var sneda i gjutningen? Att köra i sundet och speciellt uppe vid bjärehalvön känns som att en båt på under 5 meter är för liten... Vi brukar säga att om man ska över på danska sidan bör du inte gå under 6 meter Själv har jag en Flipper 630 men anser nog att Yamarin tillverkar de bästa båtarna i denna storleksklass. Prisklassen på min båt (hoppas jag) ligger över ditt tak... Jag hoppas att jag får ut någonstans mellan 200' - 250' för en 8 år gammal båt med reggad trailer. Köp inte för liten, du kommer bara att ångra dig. Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cedergren 0 Postad 11 April , 2010 Tack för era svar Jag tar gärna emot ännu fler tips och råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 12 April , 2010 Nu vet jag inte hur båtvan du/ni är, men ett tips att börja med är Uttern 6300... En trevlig och snygg båt som man kan vara ute många i samt även göra en eller ett par övernattningar med. Jag personligen är inte så förtjust i styrpulpetare om man är många i båten bland annat på grund av säkerhetsskäl men även bekvämlighetsskäl, men det är som skrivet helt min egen uppfattning och skal inte tas som nägon riktlinje... Jag kan även hålla med om att du skall börja lite större än du tänkt dig från början, men inte större än just 6.00 - 6.50 meter, och definitivt inte för snabba båtar... Lite lagom helt enkelt, så att man får köra in sig på både båt och sjö... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 12 April , 2010 Jag skulle noh också skippa styrpulpet om man ska åka där du ska. Det blir väldigt blåsigt och skvättigt för alla utom föraren. Om du nu inte även ska använda båten för mycket fiske förståss. Då kan det ju kanske vara värt att stå ut med blåst/skvätt. Sen håller jag inte med den som sågade Mercury. Jag har själv en 4t Mercury från 2002 och den är nästan helt och hållet en Yamaha-motor. Mercury köpte in konstruktionen av Yamaha, så fram till 2006 är alla Mercury 4t 115hk Yamaha. Det är bara riggen som Mercury själva har konstruerat. Hur de nya Mercury 4t är efter 2006 vet inte jag, någon annan kan kanske fylla i? Senast ändrad av batrookie | 12 april 2010 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvartaMalin 0 Postad 12 April , 2010 Uttern har varit kända för hög byggkvalite men dom har flyttat sin fabrik från Norrlångträsk till Skeleftehamn och dom tappade nog en massa kompetens där. Folket från den gamla fabriken har startat en egen tillverkning som heter Sandstöm. Jag hade en Uttern styrpulpet med Yamaha i många år och den var väldigt bra. Nu har jag en Bella DC-båt Jag skulle rekommendera att skaffa en båt som är en storlek större än vad man först tänkt sig om man har råd och en som flera kan sitta i vindskydd i. Det blir jättejobbigt att sitta i vinddraget även om det är varmt. Angående motorer tror jag att det är svårt att säga att det ena märket är bra och det andra dåligt. Jag tror det varierar mellan olika motorstorlekar, ibland lyckas dom bra och ibland sämre. Lite svårt att tro att Mercury skulle vara störst på marknaden om dom är sämst på allt Senast ändrad av SvartaMalin | 12 april 2010 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 12 April , 2010 Håller med Niffe, ska du åka över sundet bör du ha en 6m båt går betydligt säkrare i sjön. Som första båt skulle jag definitivt kika på en begagnad skulle du inte bli nöjd så är oddsen stora att du får igen pengarna. Varför inte en båt med innombordare? Försäkringen är dessutom i regel billigare och har den badplattform är den trevligare att bada från. Oavsett vilket du väljer så är det i regel motorns skick och ålder som styr större delen av priset. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser