Gäst ingo Postad 18 Augusti , 2004 Sjöfartsverket har klargjort informationen runt CE - märkningens betydelse av fritidsbåtar. En båt ska vara CE-märkt men de skriver så här: Reglerna är inte uppbyggda på det sättet att det är förbjudet att använda en sådan fritidsbåt som inte är CE-märkt, trots att den ska vara det. Vidare är det inte heller förbjudet för en konsument som köpt en fritidsbåt i Sverige som inte är CE-märkt att sälja den vidare. Istället får konsumenten vara medveten om de risker som innehavet av fritidsbåten för med sig. Med andra ord är det fritt fram att privatimportera och sälja vidare. Men man får förmoda att andrahandsvärdet på sådana båtar kommer att sjunka. Läs hela texten på: http://www.sjofartsverket.se/tabla-c/htm/c14/c140/ImportAvFritidsbatUtanforEU.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 18 Augusti , 2004 Nja, riktigt så lett e det inte! Kravet på CE-märkning kvarstår oss importören!! Som konsument i Sverige ,dvs har man köpt en ikke CE-märkt båt i Sverige blir man inte ansvarig för CE-märkningen av båten, och kan använda båten ohindrad, förutom möjliga problem med försäkringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ddddd Postad 18 Augusti , 2004 vadå importören? Det var ju privatimport han avsåg väl? Och då är det ju inga krav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 18 Augusti , 2004 Det e samma krav om det e ett företag som e importör, eller privatperson. Alltså kravet om CE-märkning står kvar, men den som köper båten av tex importören blir inte ansvarig för CE-märkningen. Dock står importören kvar med ansvaret, privat eller inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 18 Augusti , 2004 Kan tilläggas tycker jag, att ce- märkningskraven,alltså dom standarder som ska tillämpas e riktad bara till nytillverkning av produkter.Finns inte några standarder gjorda för tillämpning på beg.varor, kan därför inte se detta som något annat en ett handelshinder av varor från ikke EU-länder. Kul också att veta at varor tillvärkade i juni-98 e inte farliga, men varor tillverkade augusti-98 (eller senare) e livsfarliga, om varorna inte e CE-märkta vill seia!!?? :lol: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst TTTT Postad 18 Augusti , 2004 Jag ringde Sjöfartsverket för att höra om det var någon lättnad med det här med CE märkning, men svaret var att deras jurister har kolla om det är åtalsbart att använda eller att sälja en icke CE märkt båt. Man kan alltså inte bli åtalad med en ev straffpåföljd om man gör detta. Kraven kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kalle Postad 18 Augusti , 2004 o va katten är CE märkning då? Är det ngt EU påfund som raka gurkor o en viss modell på jordggubbar eller?? Fasen...jag har byggt flera båtar själv....o såvitt jag vet så lever dom ännu...trots sina 25 år på nacken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 18 Augusti , 2004 CE-märkning är i grund och botten en märkning avseende säkerhetskrav, ungefär som Sjöfartsverkets blåa skylt som fanns en gång i tiden, om jag förstått saken rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 18 Augusti , 2004 Både ja och nej, CE-märkningen står för en viss garanti för säkerhet o kvalite´men det er tillverkarna själva som står för CE-märkningen. Alla EU_länder har varit med om att sätta upp reglerna, och det har der igjenom blivit många kompromisser. Kommer nya regler angående CE-märkning hela tiden, då det har varit för svagaregler från början. Nya båtregler kommer att gälla from. 1/1-05. Det ska då alltid inngå ett anmält organ vid CE-prövningen. Vidare blir det test på motorns avgaser och buller nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Augusti , 2004 Ganska klargörande tråd det här ... dvs verkar finnas en vissstor bredd uppfattningen vad som gäller ang CE-märkningen! Berras inlägg inger väl visst hopp om att det ska klarna i framtiden Några slutsatser kan man väl ändå dra: 1. Kolla med försäkringsbolaget ang premie mm innan du köper en icke CE-märkt båt! Vissa bolag försäkrar inte ens dessa båtar, vissa av dem endast om de har inombordare 2. Pruta med hänvisning till alla argumenten ovan! 3. Och som alltid; Undvik oseriösa båtmäklare vid privatimport (se tidigare trådar i forumet!) //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jack Postad 23 Augusti , 2004 Såg att det nu verkar vara seriösare tag på G hos en av de mer välrenomerade importörerna. kolla på http://www.boats.de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FG-märkn Postad 3 November , 2004 Har hört att uppföljaren är på gång nu av CE-märkningen..FG. Efter godkänd CE-märkning måste du 2006 FG-märka din båt.En sådan märkning kostar endast 35% av båtens inköpspris och måste utföras av försäljaren som sålde båten till dig i USA.Kanske det mest anmärkningsvärda är att båten måste märkas på plats i USA,så du är därför ansvarig för att åka över atlanten o få den kollad OBS att du måste köra din båt själv,transport Ej godkänt(du får dispans för o göra detta,dispansen kostar bara 28000kr).Kanske värt o ta med lite extra bensin också. Låter kanske krångligt, men tänk på så säker o väldigt finare o mkt bättre din båt blir sen. Detta är ju ett skämt såklart, men man vet ju aldrig vad som kommer härnäst för sjuka ideer :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas E Postad 4 November , 2004 Okej..iden till själva märkningen kan jag till viss del förstå..kanske..men hur faan motiveras priset för det?????? Kanske dags att protestera, men va hjälper det..man e ju bara en vanlig männinska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Putte Postad 6 November , 2004 Det måste ju vara ett skämt det här med ce märkning va??? Typ alla båtar i sverige är ju inte märkta....jag tror det blir uppror när folk får reda på detta isåfall. Knappt nån verkar ju veta om det än sålänge ju.Tror folk blir förbannade. Det är ju ungefär som om man skulle bli tvingad o bygga om sin gamla VW bubbla för att karossen inte är EU standard..........om den inte var importerad före 98 för då är den godkänd o bra - konstigt tycker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 November , 2004 Och som vanligt är det en övertro från beslutsfattarna. Det finns ingen 100% garanti för att en CE märkt båt verkligen lever upp till kraven. Det kan finnas byggfusk som inte märks förrän båten havererar. Samtidigt som det kan finnas egentillverkade ej märkta båtar som är byggda av mycket duktiga båtbyggare men som ej är CE-märkta men är mycket mera säkra än en CE-märkt. Visst åker båtbyggran som har satt CE-märkning på båten dit om han byggt båtar som inte lever upp till de krav som han fått fastställda ihop med båten som ursprungligen föranledde att han fick tillåtelse att märka sina båtar av den modellen. Men oseriösa båtbyggare finns och kanske är borta när de skall ställas till svars. Min kommentar är att man själv skall ta ett ansvar i att välja båtar från seriösa båtbyggare och inte lägga all tilltro till en stackars plåtbricka. Säkerligen har CE-märkningen rensat bort en del olämpliga båtbyggare men lägger samtidigt hinder för små duktiga båtbyggare som kanske bygger betydligt bättre båtar än de stora företagen. Man kan knappt sälja en fullgod sjövärdig icke CE-märkt båt bara för att försäkringsbolagen inte vill försäkra sådana men samtidigt sälja en CE-märkt båt med sprickor i skrovet från tidigare grundstötningar utan att behöva någon form av formell besiktning. Vissa genomför en CE-märkning av importerade båtar för 20-30 tusen kronor när de kunde lagt pengarna på att rusta upp båten mera och då gjort den säkrare. Man är inte garanterad sjösäkerhet bara för att båten är CE-märkt. Val av båttyp i förhållande till platsen och väderförhållande kan vara mycket avgörande, tillsammans med besättningens kunskaper. Viktigast i slutändan måste vara att erhålla säkra båtar och inte bara byråkratisk säkerhet för försäkringsbolagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser