Stoffe79 0 Postad 10 April , 2010 Har en tollare 900 concorde, satte på mitt ekolod nyligen och var då tvungen att borra 2 st hål längst ner på akterspegeln, märkte då att det var som en brunaktig sörja som kom ut från hålet. Så helt klart så är det fukt i akterspegeln. Frågan är ju om det bara är fukt längst ner i skrovet, om det kommit in vatten så är det ju självklart att det är där nere det sammlas, så jag kan ju omöjligt veta hur stor skadan är. När jag slår på akterspegeln så låter den väldigt solid och jag ser ingen tendens att bultarna som håller båda drev sköldarna skulle skunkit in nått heller. Men självklart så stör det mig att det kom ut en blöt brunaktig sörja från hålet. Vad kan jag göra åt detta? Jag funderade på om man kunde borra ett par hål inifrån motorrummet längst ner på akterspegeln och låta det vara öppet där, och låta värmen från motorerna att ev torka ur det lite. Ska jag helt enkelt bara tuta och köra och se glad ut? :-) Tacksam för alla tips och råd i detta läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 April , 2010 Frågan är ju om det bara är fukt längst ner i skrovet, om det kommit in vatten så är det ju självklart att det är där nere det sammlas, så jag kan ju omöjligt veta hur stor skadan är. Skaffa/låna/hyr en fuktmätare.. så kan du mäta hur mycket fukt det är i akterspegeln och var den finns. ..och jag ser ingen tendens att bultarna som håller båda drev sköldarna skulle skunkit in nått heller. Det syns inte bara sådär.. har du provat att dra åt drevsköldarnas bultar? Det är då man ser om akterspegelns material sjunker in.. Vad kan jag göra åt detta? Tja, mät hur mycket fukt du har i akterspegeln eller kolla om bultarna dras in i materialet och bestäm därefter hur du ska göra.. men rent generellt så är en fuktskadad akterspegel inte bra. Den kan ge med sig med tiden och då har du stora kostnader som följd. Dock har du redan fått svar på en del av detta i en annan tråd, som du skapade i juni förra året.. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=296106 Om du nu skulle bli tvingad att byta ut materialet i akterspegeln, så är det ju inte så lätt på din båt.. http://www.tollare.info/concorde.html Men det är ju inte omöjligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 10 April , 2010 ..märkte då att det var som en brunaktig sörja som kom ut från hålet. Glömde säga det att det så det brukar bli av trä, som varit fuktigt en längre tid.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 10 April , 2010 Man vet ju aldrig. Kanske har dykt upp en mirakelkur mot fukt i akterspegeln sen förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser