Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Misil163

Extern tank till Yamaha 4 hk, ombyggnad på g

Rekommendera Poster

Har en 4 hk Yamaha lång rigg tillverkad ca -96. Monterad på en Misil2.

Motorn har endast inbyggd (för liten) tank. Kan jag konvertera denna typ av motor till extern tank, och isåfall hur? Vad krävs ?

Att hänga över aktern och fylla upp efter 1,5 timme har jag redan tröttnat på.

Hälsningar, Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns någon tankanslutning på själva motorn så borde det gå att fixa ändå.

Hur jag skulle gjort..

Den interna tanken måste ju ha en slangförbindelse som går till en bensinpump antar jag.. ta bort/byt eller kapa den och skarva med inköpt motoranslutning som du nog får borra ett hål för i motorns chassi strax under kåpan. (Finns en del varianter där man skruvar fast den och andra där man bara trär på slangen, då hänger den löst från motorn..) Sen kopplar man på tankanslutningen på slangen från bensintanken.

Motor- och tankanslutningar för snabbkoppling finns hos Yamaha-återförsäljare eller hos båttillbehörsfirmor som SeaSea.. även Biltema har dessa tror jag, fast med betydligt sämre kvalitét, enligt egen erfarenhet av dessa fast till annat märke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick samma problem med min 3,3hk Mercury,att skvimpa i bensin drivande i hög sjö med en vilt rullande båt utan att kastas i sjön är ej kul jag vet. min motor saknar bränslepump vilket gjorde att det inte fungerar med t-kors och tankanslutning till lös tank.

Jag tog helt enkelt tanklocket borrade hål och monterade en anslutningsnippel i det. Sedan borrade jag ett litet lufthål också bredvid. Nu kan jag hålla motorns lilla 1L tank fylld genom att pumpa med gummiblåsan från 12L externtanken och slipper ofrivilliga bränsle stopp under gång. Som extra bonus går det att fylla externtanken från en reservdunk under gång utan stopp ifall man behöver ännu längre gångtid.

Fast har man en motor som har bränslepump så är det bäst att sätta en anslutning dit så slipper man handpumpandet. Har motorn ingen bränslepump utan bara självfall så måste bränslet till tanken som jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Väldigt lik. Är det min??  ;-)

Troligen finns det ingen bränslepump på denna, eftersom tanken ligger högre, dvs som på en gammal moped.

Hur ser en ev bränslepump ut?  Jag ser inget som direkt ser ut som en bränslepump.

Men att koppla en snabbkoppling direkt till tanken borde funka, luftskruven är ju normalt öppen under drift, det är ju då problemet med tankningsmanöver kommer. Det blir ju då att tanka genom att pumpa på blåsan.

Skall kolla vidare på detta.

Finns någon som monterat ett extra uttag så som t ex många Johnson har?

mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...