JojeJoje 0 Postad 8 April , 2010 Hej, Behöver byta impellern på min gamla Mercury, vilket jag inte gjort tidigare. Jag tänkte börja med att se om jag får loss underdelen. Motorn har inte varit igång på många många år. Är det någon som vet vilka bultar som behöver lossas, gärna bilder och tips. Har hört att det kan sitta fast ordentligt och att det ev. kan behövas värmas. Är som sagt mycket tacksam för vilka bultar som behöver lossas för att få loss underdelen och tips i allmänhet. Allt det bästa /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 April , 2010 Lägg i framväxeln o lossa på 2st muttrar nr 2 o nr 9http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0010505&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=681&docName=MERCURY | 1982 | 4.5 | 4 H.P./4.5 H.P. - 1005202&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0010505 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 April , 2010 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0010505&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM&hideLinkOnPath=false&docId=681&docName=MERCURY | 1982 | 4.5 | 4 H.P./4.5 H.P. - 1005202&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0010505 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 8 April , 2010 Grymt bra Bra info att framväxeln också behöver läggas i. Är det bara de två skruvarna som håller ihop drevet? Är det bara den lilla skruven/bulten (nr 9) som håller fast drevet bak? Återkommer med info om hur det hela fortskrider. Mvh /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 April , 2010 en stor mutter är det nr9 under kavitationsplattan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 9 April , 2010 Jag fick loss underdelen helt utan problem. Muttrarna satt precis där du sa, TACK för hjälpen. Impellern ser fräsch ut trots att den suttit där i cirka 25 år. Motorn har i och för sig förvarats innomhus hela tiden, men ändå otroligt att impellern var så fin, inga sprickor eller stelhet i impellern, jag ska givetvis byta impellern ändå. Jag såg att det fanns ett impellerbyteskit. Hur brukar ni göra? Bara byta impellern eller även byta de delar som ingår i kitet? Är det något speciellt jag bör tänka på vid monteringen av riggen? Jag tänkte smörja den ingående axeln till motorn med lite propellerfett. Jag kan också tänka mig att det är lite trixigt att få tillbaka underdelen. Något tips, t.ex. vicka lite på svänghjulet eller propellern? Allt det bästa /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 10 April , 2010 Nu sitter nya impellern på plats och motorn kyler fint. Det var ju faktiskt inte så svårt. TACK för hjälpen. Allt det bästa /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser