Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stje

Spackla på aluminium

Rekommendera Poster

Jag har haft dålig utdelning på mina tidigare inlägg, så jag hoppas på svar nu...

Jag har en bättre begagnad aluminiumbåt (Buster RS) med ett antal (25-30) mindre hål i sidan (ca 1-4mm diam.), hålen ligger ovan vattenlinjen. Att svetsa detta skulle gå på ca 10´ ... Känns lite mycket med tanke på att båten är tänkt som en bruksbåt för oömma övningar.

Finns det någon på forumet som har förslag på hur man kan laga hålen. Jag har hört om spackel som man kan spackla på aluminium. Tänkte att spackel, sprimer och färg kunde vara ett alternativ. Finns det någon som erfarenhet av detta, som kanske har provat själv??

EXTREMT TACKSAM FÖR HJÄLP I DETTA!!

post-10013885-1394236304,578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en bruksbåt så är finishen kanske inte så noga, som du också påpekar. Vad jag förstår vill du bara vädertäta. Spackla funkar säkert alldeles utmärkt. Jag tror även att det skulle funka med glasfiberspackel. Att det skulle kosta 10 000kr att tigsvetsa ett 30-tal mindre hål tycker jag verkar dyrt. Jag skulle försöka kolla runt med fler firmor. Det känns ju inte som något större jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att priset var i överkant, men jag har ingen tidigare erfarenhet av den typen av jobb. Killen verkar riktigt duktig och jag fick hans namn av en kompis som jag litar på. Han ville borra upp varje hål till en femkronas storlek för att få rent aluminium och därefter svetsa fast en lika stor (hel) bit. Avslutningsvis skulle han blästra för att reparationen inte skulle synas. Men jag är inte ute efter det estetiska, jag vill ha en billig bruksbåt. Jag betalade 3000kr för aluminiumhögen och jag vill se hur billigt man kan komma undan.

Som sagt spackel som sitter på aluminium och däröver primer och färg. Jag har hört att vissa har använt sig av Hammeritfärg på aluminium, intressant...



Senast ändrad av stje | 08 april 2010 | 20:14



Senast ändrad av stje | 08 april 2010 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag aldrig laga ett hål med spackel. menmen det är min åsikt (man lagar inte hål med spackel. Glad ). Svetsa är det som gäller tycker jag. 10000 är definitivt för dyrt för att lägga igen några små hål. Borde väl finnas någon här som är svetsare och kan TIG-svetsa aluminium?

Men om du nu vill spackla: kan du komma åt från baksidan? För då kan du först limma en aluminiumplåtbit på insidan och sedan spackla. Det kommer inte bli perfekt med helt klart hållbarare än att bara spackla igen hålen.

Ett annat alternativ är att kitta igen hålen med typ karosserikit eller marintätning. Det är även då bra om du kan lägga för en plåt inifrån. Då kan du pensla på tätning både utifrån och inifrån. Men det kanske inte blir jättesnyggt, men det verkar ju inte spela så stor roll om det estetiska inte är så viktigt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte gör något om det sitter en liten plupp på ena sidan så skulle jag dra dit en trycktät pop-nit i hålen.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktät pop-nit Låter intressant, var får man tag i det och hur gör man??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom används flitigt av ex.vis karossbyggare och fungerar som en vanlig pop-nit den enda skillnaden är att sprinten som expanderar niten är helt omsluten av niten och inte kan ramla bort vilket gör att niten i sig själv är helt tät.

Det enda du behöver göra är att borra upp hålen till exakt diam. för niten- som finns i olika diametrar-

sen är det bara att nita med en vanlig pop-nittång.

Om du inte hittar nitar någonstans så skicka mig ett PM så kan jag nog fixa dig lite nitar.

 

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 09 april 2010 | 13:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt låter som ett riktigt bra alternativ. Hon är ingen skönhet men jag tror ändå att ett gäng nitar kan passa på barbords sida ;)

Är det aluminiumnitar man använder, skall man ha silicon emellan eller några plast brickor?  Om du mer specificerat vet vad jag skall använda är jag tacksam för den informationen, ex. leverantör och art.nr. De största hålen är nog max 5 mm.

Borrar man med vanlig metall skruv i aluminiumskrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova med Sika. Först borra upp hålet lite så jag får lite tjockare gods i hålets kanter. Sen dutta Sika i hålet så det går igenom hålet och trycka till från båda håll, te.x med en plastfolie eller tvålvattnat finger. Får man Sikan att fästa från båda sidor kan det bli en gummi-nit som tätar effektivt och ingen korrosion pga popnit eller likn. Slät yta på båda sidor också.

Monelnit har jag hört talas om, det skulle jag välja om jag skulle popnita.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycka till från två håll funkar inte, jag kommer inte åt.

Jag är väldigt intresserad av att nita skrovet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag föredra att lägga igen hålen med tigsvetsning.

Alternativt löda igen dom med gasvets och specialtråd och flussmedel.

Och som sista alternativ försänka/ kona hålen med en skruvförsänkare och sedan punktblästra hålen och spackla med epoxyspackel avsett för aluminium, och därefter pensla över epoxylack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra!!! Ge mig griller i huvudet....

Nita med popnit lät som en bra och billig lösninig, men vad är bäst!?Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Specialtråd?? -Är det typ Alutite som menas då, funkar den bra på ett båtskrov??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att bestämma sig...

Nu lutar det åt en fastlimmad alu-plåt på insidan mellan flytelementet och aluminiumskrovet (vilket lim?). Därefter Plastic Paddings Marine Epoxy som spacklas från utsidan för att täta hålen. Över detta kör jag Hammerite Special Metall Primer och målar sedan över med Hammerite färg, alternativt direkt från början Hammerite Direct to Galvanized.

Vad tror ni, är jag helt galet ute??

Finns det någon på Forumet som har provat Durafix Easyweld?? Det kanske är ett alternativ istället för Marine Epoxyn??

 



Senast ändrad av stje | 25 april 2010 | 22:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du bor i närheten, men jag svetsa igen alle hål för en par hundra spen

Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...