Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
maxxan

Evinrude

Rekommendera Poster

Gör dom inte dom i mindre motorstorlek längre. Hittar inte någon som säljer nya 15hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på att de traditionella 2 taktarna är förbjudna och endast de som dom kallar E-tec är tillåtna. Denna teknik finns inte på små motorer så vill du hänga kvar på OMC så får det bli en Johnson 4 takt. Varför just evinrude när det finns så många bättre motorer på marknaden idag? Japanska tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brp har lagt av med fyrtakt,kontraktet har gått ut med suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-Tec motorerna är väldigt bra, pålitliga, kvicka och enkla att äga..Har en för tillfället..

Tyvärr finns inte 15hk versionen ännu, men det spekuleras om en sådan.. Skaffa den lättaste på marknaden, så den är enkel att hantera..Men inga Kina motorer som sail t.ex..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt för att den är vit och snygg. Barnsligt fåfäng emellanåt :) Ska hänga på en ny helvit 310 rib...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen när är tvåtaktarna förbjudna?!!

Och vad säger att de japanska motorerna är bättre? Det är ju enbart spekulation eller märkesfanatism som kan ligga bakom ett sådant svar. Alla de stora tillverkarna oavsett tillverkningsland gör bra motorer, inget snack om den saken. Och Evinrude har alltid gjort kanon motorer, så varför inte köpa en sådan då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De traditionella 2 taktarna är förbjudna i nyförsäljning sedan 1 januari 2007.

Nästa fråga. Om du tittar på antalet reklanationer på Japanska motorer i förhållande till USA så talar det för sig själv. Vi har haft både och under taket här och pga av just relamationsmängden på USA och speciellt Johnson/Evinrude så jobbar vi nu endast med ett stort japanskt märke. Om du blickar tillbaka några år så gick hela Europabiten av OMC i konkurs pga massor av felsatsningar i motorer som bara pajade. Har ett exempel. Av 10 st johnson F15 vi sålde så kom 9 tillbaka med skurna motorer och den tionde antar jag blev stulen eftersom den inte kom in eller annars är det så att 1 av 10 går som dom ska.

Johnson/Evinrude gjorde bra motorer fram till mitten av 80 talet sedan gick något väldigt, väldigt snett tyvärr.

Var det svar på din fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 av 10 kom tillbaks skurna......antagligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte antagligen. Dom VAR skurna under 1 året. Det var den 10 motorn som antagligen var stulen eftersom den inte kom tillbka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens E-TEC har inget gemensamt med motorerna från OMC eran.. Bara namnet Evinrude..

För många fördomar i båtbranchen i stället för fakta..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycker otroligt att OMC skulle massproducera motorer som 9 av 10 skar dessutom. Låter mer som handhavandefel. OMC var en stor aktör och det finns många av deras motorer som går alldeles utmärkt fortfarande, håller med..... mycket rykten och självutnämnda experter i detta ämne. Framförallt känns det ju väldigt förtroendefullt när säljare av japanska märken berättar hur dåliga övriga är.



Senast ändrad av k650 | 09 april 2010 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har emot 4-taktsmoter till båtar är deras servicebehov. Det går säkert bra om man förvarar sin båt med motor hos en marina, eller om man har en bärbar modell, men en mellanstor motor på en sommarstugebåt är ett elände.

Jag har en 2-takt 40 hk 87 kg förgasarmodell, den konserverar jag själv på hösten, kör i vattentunnan, byter växelhusolja, kör till boden och monterar på på våren. 4 timmar tar det.

Om jag hade samma motor fyrtakt, vikt 100 kg, då måste jag hyra släppkärra vid nermontering (går inte i bagageluckan på en S60), ta ledigt från jobbet för att köra den till service, hyra släppkärra och ta ledigt från jobbet för att köra den tillbaka till sommarstugan och ställa in i boden. Hur många timmar blir det, vad kostar det ?

Så E-Tec koncptet känns tilltalande, naturligtvis under förutsättning att kvalitén håller. Däremot så är det inte acceptabelt att derras 40-60 hk modeller har idag bara 2 cylindrar, medan konkurrenterna har minst 3.

Att påstå att dagens Envinrude har inget gemensamt med äldre kan inte stämma till 100%, jag tycker jag känner igen cylindervolymen och antalet cylindrar.

Min stora förhoppning är att det finns konkurrenskraftiga 2-takts inspruitningsmotorer med minimalt servicebehov den dagen min 2-takt börjar bli gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag ljuger? Nä du. Det är fakta och som jag skrev så tycker jag det var synd att dom försämrade sina motorer för att avsluta med skräckmotorn Ficht.

Hade jag velat göra reklam så hade jag väl skrivit vad jag säljer för märke. Vi har sålt båtar och motorer i 49 år men du kanske har bättre kunnskap än oss eftersom du så säker påstår det du gör.

Inlägget ovan säger att OMC och BRP inget har gemensamt, Ehhh. Är det nya fabriker, konstuktörer, materiel. Ja ett helt nytt företag med allt nytt alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summan av kardemumman är enligt förgående talare alltså att alla Evinrude och Johnson motorer är rent skräp och skär. För han har sålt båtmotorer i 49 år. Punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har läst så är det en ny fabrik, nya tillverknings metoder etc..etc Vet dock några med OMC motor också, som fortfarande funkar helt bra..

I finska båttidningens test Kippare har dom långtidstestat några olika E-TECar och dom fick bästa betyg.. T.ex Tohatsu hade problem, Japanskt märke vad jag vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod att jag skulle kliva på några ömma tår med dessa sanningar.

Har jag verkligen sagt att dom alla är skit? Läs igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket härligt forum detta är. Har letat efter en ny E-tech 15 hk för jag tycker den är riktigt snygg. Det jag har läst om E-Tech är inget annat än positivt och jag träffade en kille som körde Ribbar i Sthlms skärgård. En av båtarna hade 2 x 250 E-tech och han tyckte dom var riktigt bra. Det kanske inte är riktigt lika bra som Yamaha men jag tror kvaliten är absolut tillräcklig. Som sagt, hittar ingen 15 hk. De får väl bli en Mercury ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle vilja påstå att du ljuger!

Och eftersom du säger att det är fakta så ta gärna till lite källhjänvisning till dom där 9 av 10.

Jag tror aldrig att ett märke skulle överleva om dom skulle sälja så mycket skit som du säger, när du sedan avslutar med att säga att dom avslutar med skräckmotorn ficht så slår du fast det.

Om man använder internet som den uppslagskälla det kan vara, så ser man snabbt att ficht trots allt var en riktigt bra motor, med ett undantag, vilket var rent ut uselt, men dom är knappast ensam om att ha gjort den blundern, Yamaha denne underbara japan har också gjort det.

 

Jag äger ingen evinrude (har aldrig gjort heller) bara för att klargöra den bitenFlört

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant omc gick om kull för konstruktionen Ficht en motor med mycket problem o uppgraderingar  97 0 98 var värst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant, omc gick omkull pga av ficht.

Inte för att 9 av 10 andra motor skar.

 

Nu var väl inte ficht en dålig motor i grunden i alla fall, dom senare årsmodellerna och även dom flesta tidigare var faktiskt riktigt bra om man ska tro förståsigpåare.

Men pga deras V6 (var det väl?) så fick dom ett sådant uselt rykte att konkurs var det enda allternativet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

OMC gick framför allt i konkurs pga satsningar i båtbranchen, dvs de köpte upp ett antal båttillverkare för att säkra att de fick leverera motorer till nya båtar. Ryds är ett exempel. Dessa köp skapade likviditetsproblem. På toppen kom problemen med Ficht-motorerna, vilket sannolikt var droppen.

Men vad avser motorerna var det så att efter den ganska omfattande uppdatering som OMC stod för blev motorerna fullgoda map gångkvalitet. I andra avseenden var motorerna mycket bra redan från början med bra korrosionsegenskaper etc. Riktigt bra byggen. Titta själva i verkligheten i hamnar och på sjön, det finns massor med Fichtar som dessutom ser vädigt fräscha ut. Har själv erfarenhet av 3 st nu 10-11 år gamla 150-175hkr, alla tre går perfekt, ger samma maxfart som när de var nya, drar varken mer eller mindre, ingen rost etc. Skräckmotorer? - ingalunda!!!  (efter uppdatering).

Sen kommentarer att 9 av 10 skär - vakna upp lite, fullständigt orimligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...