Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
stege

Motorrums Isolering

Rekommendera Poster

Tänkte ta och byta ut min gammla isolering i motorrummet, Tar tacksamt emot förslag på vilken isolering som absorberar ljud bäst och samtidigt lätt att montera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns ett gammalt test för några år sedan i en båttidning där en produkt vann från specialplast. Jag åkte till dem, ligger i Täby vid Gillinge halkbana och köpte du hittar dem här http://www.special-plast.se/ 

Principen är att materialet skall vara tungt och därmed ta upp energin som finns i ljudet och dämpa bort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag köpte motorrums isolering på biltema ,den tjocka ca 5-6 cm tjock funkar perfect ,motorn hörs knappt på tomgång ,och det sitter självhäftande bak på mattan så den är lätt att montera ,funkar för mig iallefall Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får tag på blymattor så är det otroligt effektivt. Ovanpå dem klistrar du sedan fast vanlig motorrumsisolering.

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blymattor låter intressant ! Finns det någon som har koll på vart man kan köpa dom ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har blymattor i min båt och de ljud och brandsäkrar enormt bra. Nackdelen är att de blir väldigt tunga och att bly är väldigt mjukt så använd stora brickor annars ramlar skruven snart igenom. Bäst nytta gör de på motorrumsluckorna och det är just där som nackdelarna märks mest. En annan nackdel är att bly är miljöfarligt och (förhoppningsvis) svåra att få tag på nuförtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föll för reklamen och isolerade för 3 år sedan vår flipper 850 diesel med glacierbay ultra DB. Inte den billigaste, kostade då 2500,- för 2,5 m2, men å andra sidan kostar en tank bränsle mera.
I förra båten använde jag Bltemas icke sjävhätande tunga isolering och även om den var OK så är den här något helt annat.
GlacierBay är självhäftande och inget har lossat på de här 3 åren.
Det man skall tänka på är att eftersom den har dubbla hårda skikt så går den inte att böja, mao fungerar endast på plana ytor men är då desto bättre.

Tillverkare:
Länk till tillverkare

Köpte den hos:
Köpte den hos

/N

Senast ändrad av storbacka | 09 april 2010 | 17:56

Senast ändrad av storbacka | 09 april 2010 | 17:58

Senast ändrad av storbacka | 09 april 2010 | 17:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...