Eirisch 1 Postad 8 April , 2010 Då är en mirakelflaska inhandlad. Dock är produktbeskrivningen lite vag. Har någon tips på hur man uppnår bästa resultat? Jag har tillgång till en oscillerande polermaskin. Trassel, papper eller gamla lakan? Gamla bomullslakan har alltid varit min favorit för att slippa flammor. Först tvätt, sedan arbeta in, och därefter polera? Jag ska köra på en ganska matt Misil II (gul såklart) men med gott om pigment kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 8 April , 2010 Väntar med spänning på svar från erfarna!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 April , 2010 Har min båt sjösättningsklar och använt detta för 3 året i rad. Det är ett mirakelmedel. Tvätta båten. Låt den torka. Stryk på medlet med en gammal T-tröja tex med mjuka rörelser, du behöver INTE gnugga och gno. Låt torka. Ta ren trasa och torka bort. Klart! Så enkelt är det. I år gjorde jag något nytt. När jag torkat bort allt så tog jag en snabb vända med lammullshättan på polermaskinen och det blev ännu blankare. Det blåa på min båt som kritar blir som nytt utan en massa rubbingar och annat onödigt jobb. PS. Det blir bättre och bättre för varje gång du lägger på detta. Vax tvättar du bort, detta går inte att tvätta bort. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 8 April , 2010 Nano betyder väl miljondel, så hoppas att du har bra handskar som gör att vaxet hålls utanför och inte tränger in genom huden. Om det gör det undrar vad för godsaker man får i sig? Å andra sidan en blank näve kanske ser snygg ut och behöver säkert inte smörjas in på länge.. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 April , 2010 Har aldrig haft handskar under de år jag har hållt på med detta och mår prima. Är lite glatt om händerna och tappar glas mm som halkar ur men annars så är det bra Nä, som sagt använder inga handskar och det har gått bra. Tror du får i dig mer skit om du tar en promenad på stan. Och TC-Nano innehåller inget farligt enl en test i en tidning om just det du tar upp. Kroppen vädrar ut ev molekyler som kommit i i huden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 8 April , 2010 Det var bara en fundering, de ska ju inte bli något miljösnack här. Nä bättre att ta en tuting istället så försvinner det mesta Och sedan för att undvika att explodera vid kremering, dricka en liter okokt getmjölk. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 11 April , 2010 Lite off topic men kan inte låta bli att visa upp ett varningens finger! TC Nano kan ge allergier och det är inte såååååå kul att råka ut för. Tillverkaren rekomenderar skyddshandskar. www.tcnano-norge.com/HMS_gelcoat2.pdf Senast ändrad av newnoseharbour | 11 april 2010 | 16:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 April , 2010 Nano är det nya modeordet, ungefär som laser, turbo osv. Nano betyder miljarddel och förhoppningsvis är det inte så pyttesmå partiklar i vaxet/polermedlet utan mera ett sätt att sälja. På mig fungerar det tvärtemot då små partiklar i kroppen kan ställa till det. Kroppens försvarsmekanismer tror jag inte vaxtillverkarna vet så mycket om. Asbestdamm t.ex var inte farligt då jag var ung och användes utan skydd. Det tog 30-50 år innan man såg nackdelarna som de flesta känner till. Försiktighetsprincipen gäller. Om andra använt ett misstänkt ämne i 100-tal år känner jag mig säker att rekommendera det även till barnbarnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 11 April , 2010 La det på min gamla Sea Ray, blev som ny. Använde en polermaskin vid applicering för rusktigt bra resultat. Rekommenderas varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 11 April , 2010 Jag kan bara hålla med vad Sea-Ray skrev - jag gjorde likadant på den smått sunkiga Stortriss jag fixar till och jag är mycket imponerad av resultatet. Slår all polish jag använt tidigare. Jag skall den en andra behandling och då skall jag faktiskt prova lamullshättan... Jag provade också att gå över de värsta ställena med Abralon-polering först, och TC-Nano efteråt, men frågan är om det inte är överkurs - polishen är så bra i sig. Jag har också känslan av att Nano är det nya modeordet. Och hur stor en miljarddel är dessutom i sig ganska relativt - det beror ju på hur stor klump man börjar med... En nanometer är ju inte så långt, men ett nanoton är väl (om min huvudräkning inte slår fel) exakt ett gram. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 12 April , 2010 jag gick loss i helgen innan jag läst detta. Jag efterpolerade med maskin med prima resultat. Dock fick jag ännu bättre resultat där jag först gått fram försiktigt med autosol. Dock undrar jag hur djupt detta sitter, och vad som händer om jag nästa vår går loss med autosol på illa missfärgade områden. Jag antar att årets arbete går förlorat då?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 April , 2010 Huvudräkningen slog fel på tre nollor, vilket är rätt vanligt faktiskt. Man tar fel på miljon sex nollor och miljard med 9 nollor. Nanoton=1 mg m.a.o. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 12 April , 2010 Ja jäklar visst är det så! Jag multiplicerade med 100 istället för 10 när jag räknade... Och min gamle mattelärare var seglare - hoppas han inte läser här... Får skylla på att jag är samhällsvetare och inte naturvetare. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 14 April , 2010 Hej Vart kan man fåtag på TC-nano? Kollat runt lite, men inte hittat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
giotas 1 Postad 14 April , 2010 du kan köpa den via interboat.se http://interboat.se/UserFiles/Interboat/www.interboat.net/Documents/BB2008/IB_tbh_2008_BÃ¥tvÃ¥rd.pdf eller nått företag anslutet till interboat! Mvh/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 14 April , 2010 Tack så mycket. Skall bli intressant att prova det nu i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 15 April , 2010 just inköpt TC nano och polermaskin, tänkte köra på lördag men det ska ju bli 3-4 grader, är det för kallt att applicera eller är det bara mina händer som kommer att frysa? /Jiell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 15 April , 2010 använder ni TC nano även över vattenlinjen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 15 April , 2010 förtydligande: alltså ovan skrovet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marterius 0 Postad 15 April , 2010 Vet inte om jag kanske missförstår din fråga, men jag använde det på alla plastytor över vattenlinjen. Köpte flaskan på SeaSea i Långedrag. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maba1009 0 Postad 16 April , 2010 Jag undrar det motsatta, dvs hur många av er kör med TC-nano under vattenlinjen? Enligt tillverkarens hemsida så: Multifunktionell och tidsbesparande produkt med easy2cleanegenskaper för behandling av alla gelcoatytor ovanför vattenytan., detta betyder ju självklart inte att produkten fungerar dåligt under vattenlinjen men man blir ju lite orolig. Vad tror ni, behöver jag komplettera TC-nano med en lackförsegling då jag inte tänker bottenmåla min båt och skall lägga den i Sthlms Skärgård (har precis fått hem en båt från USA)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 April , 2010 Nej det behöver du inte. TC täpper till porerna och sitter kvar till skillnad mot vax. Vad dom nog menar är att det inte skyddar mot påväxnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 17 April , 2010 Jag hörde av någon att dom har ändrat och förbättrad TC-Nano tills i år.. Någon som känner till detta ?? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 19 April , 2010 Det verkar som att det bara är SeaSea som säljer den nya TC-nanon. Men enligt de jag pratade med på en annan stor tillbehörsbutik i Stockholm så fanns det ingen ny utan var den samma som förra året !! Och i dag när jag var till SeaSea sa dom att dom hade sålt hela deras parti av den gamla Tc-nanon till det stora båttillbehöstföretaget !!! (är kanske inte så bra att skriva ut vad företaget heter) Så se till att ni köper den nya för det är samma pris på dem ! http://www.seasea.se/UserFiles/Byggplast och Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/ArticleDocuments/TC Nano broschyr.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 20 April , 2010 Jag köpte TC Nano för gelcot, samma som Sea Sea`s på en rekondfirma i Kungsbacka för den som håller till här i krokarna 225kr. Mvh // Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 20 April , 2010 Vilken firma? eller adress? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 20 April , 2010 Får man skriva det här? hantverksgatan 7,Kungsbacka tel 151 10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 20 April , 2010 Jag beställde på nätet. Sea sea har ingen postorder, så jag får passa på nästa gång jag är där i krokarna. Flaskan såg likadan ut, borde ju inte vara sån fruktansvärd skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 21 April , 2010 Jag köpte på Erlandssons brygga i solna Svårt att inte hälla på för mycket, man ska snåla men man vill ju kladda ut så mycket som möjligt, använder ni detta till skrovet under vattenlinjen också? Det har jag gjort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser